مترجم: علیرضا- با تولد نوزاد مادر نیز وارد مرحله جدیدی از زندگی می شود.

 


مادر تنها با مراقبت از سلامت خود می تواند احتیاج غذایی نوزاد را تامین کند. به گزارش «Healthnews»، گاه دیده می شود که مادران به منظور کاهش وزن پس از زایمان از خوردن غذا صرف نظر می کنند.

اما باید دانست که مادران به یک رژیم غذایی سالم نیاز مبرمی دارند. برای کنار آمدن با تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بدن و تامین مواد مغذی مورد نیاز کودک در دوران شیردهی مادر به غذاهای انرژی زا نیاز دارد. مصرف منظم غذاهای مغذی برای تامین انرژی بدن مادر ضروری است. مادران در دوران شیردهی باید از مواد غذایی استفاده کنند که تولید شیر را افزایش می دهد.
اگر مواد مغذی کافی از منابع خارجی دریافت نشود، از بدن مادر تامین می شود بنابراین مادر با حفظ سلامت خود، سلامت نوزاد را نیز تضمین می کند. در این مطلب به چند ماده غذایی ضروری برای مادران جوان اشاره می کنیم.
*پرتقال: این میوه و دیگر میوه های مرکباتی منبع ویتامینc است که باید بخش عمده ای از رژیم غذایی مادر را تشکیل دهد.
* آب: با از دست رفتن آب بدن انرژی زیادی از بین می رود. بنابراین باید روزی حداقل ۸لیوان مایعات مصرف شود. مصرف چای و قهوه را محدود کنید زیرا کافئین از طریق شیر مادر وارد بدن کودک می شود.* نان سبوس دار: اسیدفولیک، فیبر و آهن موجود در این نوع نان مورد نیاز کودک است.*غلات سبوس دار: جو دو سر، جو، برنج قهوه ای، آرد چاودار گزینه های سالمی است که باید به رژیم غذایی مادر افزوده شود.این مواد غذایی میزان کلسترول خون را کاهش می دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت و ویتامین های لازم بدن را تامین می کند.*سبزی های برگ سبز: اسفناج، کلم بروکلی و برگ چغندر غنی از کلسیم، ویتامینA و C، آهن و آنتی اکسیدان است.این سبزی ها کم کالری است.*ماهی آزاد: این نوع ماهی حاوی «DHA» نوعی چربی است که در رشد سیستم عصبی کودک نقش دارد. به طور طبیعی شیر مادر دارای DHA است که با مصرف غذاهای سالم افزایش می یابد.
«DHA» از افسردگی پس از زایمان نیز پیشگیری می کند.*برنج قهوه ای: کاهش مصرف کربوهیدرات یعنی تولید کمتر انرژی و شیر در زنان شیرده. غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای با تامین کالری که بدن برای تولید شیر نیاز دارد، انرژی بدن را افزایش می دهد.*گیاهان بنشنی: مادران باید بخشی از پروتئین مورد نیاز خود را از منابع غیرحیوانی مانند انواع لوبیا تامین کنند.
*تخم مرغ: زرده تخم مرغ غنی از ویتامینD است که در حفظ سلامت استخوان کودک نقش دارد.*فرآورده های لبنی: ماست، پنیر و شیر منبع عالی کلسیم، ویتامین D، B و پروتئین است. مادران از طریق شیر کلسیم را به بدن کودک می رسانند که برای رشد استخوان آن ها بسیار موثر است.مصرف روزی حداقل ۳وعده غذا توصیه می شود.میوه قره قاط: این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات بدن را تامین می کند و در حفظ انرژی در طول روز موثر است. مصرف روزی حداقل ۲وعده میوه باید در رژیم غذایی مادر در نظر گرفته شود.