نخستین رویداد مهمی که در آن شرکت کرد بازی های آسیایی ۱۹۹۸ بانگکوک بود که در دسته فوق سنگین به مدال برنز رسید.

● حسین رضازاده (ایران)


بی شک او شاخص ترین چهره وزنه برداری جهان در آغاز هزاره سوم است. حسین رضازاده در سال ۱۹۷۸ در اردبیل متولد شد و مدارج پیشرفت را به سرعت پیمود. نخستین رویداد مهمی که در آن شرکت کرد بازی های آسیایی ۱۹۹۸ بانگکوک بود که در دسته فوق سنگین به مدال برنز رسید. در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار در مسابقه های قهرمانی جهان که در یونان برگزار می شد، شرکت کرد و در حرکت یک ضرب موفق به رکوردشکنی شد و مدال برنز مجموع را هم به گردن آویخت. سال بعد در روز آخر مسابقه های وزنه برداری بازی های المپیک سیدنی او با مهار۵/۲۱۲ کیلوگرم در یک ضرب و ۲۶۰ کیلوگرم در دو ضرب (مجموع ۵/۴۷۲ کیلوگرم) ضمن برپایی رکوردی جدید برای جهان به مدال طلا دست یافت و تاکنون در تمامی رویدادهایی که حضور داشته (المپیک ۲۰۰۴، چهار دوره مسابقه های قهرمانی جهان، دو دوره بازی های آسیایی) به مقام قهرمانی رسیده است.
▪ مهمترین افتخارات
▪ بازی های المپیک
۲۰۰۰ (سیدنی)مدال طلابا مجموع۴۷۲/۵ کیلوگرم(۲۶۰ + ۲۱۲/۵)۲۰۰۴ (آتن)مدال طلابا مجموع۴۷۲/۵ کیلوگرم(۲۶۳/۵ + ۲۱۰)- مسابقه های قهرمانی جهان
۲۰۰۲ (ورشو)مدال طلابا مجموع۴۷۲/۵ کیلوگرم(۲۶۳ + ۲۱۰)۲۰۰۳ (ونکوور)مدال طلابا مجموع۴۵۷/۵ کیلوگرم(۲۵۰ + ۲۰۷/۵)۲۰۰۵ (دوحه)مدال طلابا مجموع۴۶۱ کیلوگرم(۲۵۱ + ۲۱۰)۲۰۰۶ (سانتودومینگو )مدال طلابا مجموع۴۴۸ کیلوگرم(۲۴۶ + ۲۰۲)۱۹۹۹ (آتن)مدال برنزبا مجموع۴۴۷/۵ کیلوگرم(۲۴۲/۵ + ۲۰۵)-▪ بازی های آسیایی
۲۰۰۲ (بوسان)مدال طلا۲۰۰۶ (دوحه)مدال طلا۱۹۹۸ (بانگکوک)مدال برنز

 

● هلیل موتلو (ترکیه)


چهاردهم جولای ۱۹۷۳تولد:پستی نک (بلغارستان)مح� � تولد:۴ دوره (۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴)حضور در بازی های المپیک: افتخارات۳ مدال طلابازی های المپیک:هلیل موتلو، با ۵۰/۱ متر قد، وارد مسابقات وزنه برداری شد. درست مشابه با «نعیم سلیمان اوغلو»، یکی از اعضای اقلیت ترکهای مقیم بلغارستان بود. در بلغارستان زیر نظر مربیان بزرگی آموزش دید و سپس به ترکیه بازگشت. در سن ۱۶ سالگی او خیلی زود توانست عنوانهای زیادی برای کشورش کسب کند. در سال ۱۹۹۴، او مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی اروپا را بدست آورد؛ عناوینی که بعداً برای او عادی شده بودند. او در اوایل حضورش در بازیهای المپیک ۱۹۹۲ در دسته ۵۲ کیلوگرم به مقام پنجم دست یافت. در سال ۱۹۹۶، در دسته ۵۴ کیلوگرم، به عنون رکورددار جهان و قهرمان جهان، با شکستن رکورد جهان در یک ضرب، توانست با ۵/۷ کیلوگرم اختلاف، مدال طلا را کسب کند. او تا بازیهای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بدون شکست باقی ماند و در المپیک سیدنی با ثبت رکوردهای جدید در هر دو حرکت یک ضرب و دو ضرب با ۵/۱۷ کیلوگرم اختلاف در دسته ۵۶ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت. تا بازیهای المپیک ۲۰۰۴ آتن، ۵ بار عنوان قهرمانی جهان را بدست آورده بود و مدال مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۰۲ را به دلیل آسیب دیدگی از دست داده بود. در آتن، او با شکست «میجین وو» از چین، به مدال طلا دست پیدا کرد. موتلو، یکی از ۴ وزنه برداری است که موفق شده اند سه مدال طلای المپیک را بدست آوردند. او همچنین یکی از چهار وزنه برداری است که توانسته اند سه برابر وزن خود را از زمین بلند کنند.
● محمد نصیری سرشت (ایران)


او پرافتخارترین وزنه بردار تاریخ ایران و آسیا است. کسی که یک دهه بر سکوهای جهان و المپیک قرار گرفت و ۱۸ رکورد جهانی به نام خود ثبت نمود. محمد نصیری یکی از معدود چهره های این رشته است که سه مدال المپیک در کارنامه دارند. فدراسیون جهانی وزنه برداری او را در ردیف برترین وزنه برداران قرن بیستم قرار داد در کنار سلیمان اوغلو، میاکی، فولدی، بازانفسکی، تامی کونو، الکسیف، وروبیف، واردانیان و شمانسکی.محمد نصیری در سال ۱۳۴۱ با کسب مقام سوم تهران در دسته مگس وزن (۵۲ کیلوگرم) چهره شد و سال بعد با ثبت رکورد ۲۶۲.۵ کیلوگرم به مقام قهرمانی ایران رسید و این عنوان را در سال ۱۳۴۳ هم تکرار نمود. در این سال او موفق شد با ثبت حد نصاب ۳۰۲.۵ کیلوگرم که رکورد جدیدی برای قاره آسیا در دسته جدید مگس وزن بود، مجوز حضور در بازیهای المپیک توکیو را دریافت کند.در بازیهای المپیک ۱۹۶۴، نصیری جوان با ثبت حد نصاب ۳۱۰ کیلوگرم به مقام پانزدهم رسید. دوسال بعد در جریان رقابت های جهانی ۱۹۶۶، او با مجموع ۳۵۰ کیلوگرم به مدال برنز جهان دست یافت و در همین سال با ۳۵۲.۵ کیلوگرم قهرمان بازیهای آسیایی در دسته خروس وزن شد.محمد نصیری در سال ۱۹۶۸ در بازیهای المپیک مکزیکوسیتی ایران را صاحب اولین مدال طلای وزنه برداری المپیک کرد. در این رقابتها خروس جنگی ایران موفق شد سه رکورد جدید برای المپیک برپا دارد که رکورد ۱۵۰ کیلوگرمی اش در دو ضرب تا المپیک ۱۹۸۰ دست نخورده باقی ماند. نصیری در سال های ۱۹۶۸ ، ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ به مدال طلای جهان بوسه زد و در سال ۱۹۷۱ بر سکوی سوم جهان قرار گرفت.المپیک ۱۹۷۲ مونیخ شاهد درخشش دیگری از هرکول ایران بود که با رکورد ۳۷۰ کیلوگرم بعد از ایمره فولدی (نفر دوم المپیک قبل) بر سکوی دوم قرار گیرد. رقابت های وزنه برداری ۱۹۷۶ مونترال شاهد چهارمین و آخرین حضور نصیری در بازیهای المپیک بود که با کسب مدال برنز به پایان رسید. در حد فاصل دو دوره المپیک، دو مدال طلا و یک مدال برنز دیگر از رقابتهای جهانی و مدال طلای بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ به کارنامه درخشان و پرافتخار وی افزوده شد.
▪ بازی های المپیک
– ۱۹۶۸ (مکزیکوسیتی)، مدال طلا (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۶۷.۵ کیلوگرم (۱۵۰+۱۰۵+۱۱۲.۵)
– ۱۹۷۲ (مونیخ)، مدال نقره (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۷۰ کیلوگرم (۱۴۲.۵+۱۰۰+۱۲۷. ۵)
– ۱۹۷۶ (مونترال)، مدال برنز (۵۲ کیلوگرم) با مجموع ۲۳۵ کیلوگرم (۱۳۵+۱۰۰)
▪ مسابقه های قهرمانی جهان
– ۱۹۶۶ (تهران)، مدال برنز (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۵۰ کیلوگرم (۱۴۰+۹۵+۱۱۵)
– ۱۹۶۸ (مکزیکوسیتی)، مدال طلا (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۶۷.۵ کیلوگرم (۱۵۰+۱۰۵+۱۱۲.۵)
– ۱۹۶۹ (ورشو)، مدال طلا (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۶۰ کیلوگرم (۱۴۰+۱۰۰+۱۲۰)
– ۱۹۷۰ (کلمبوس)، مدال طلا (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۶۲.۵ کیلوگرم (۱۴۷.۵+۱۰۰+۱۱۵)
– ۱۹۷۱ (لیما)، مدال برنز (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۶۰ کیلوگرم (۱۴۲.۵+۹۷.۵+۱۲۰ )
– ۱۹۷۲ (مونیخ)، مدال نقره (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۷۰ کیلوگرم (۱۴۲.۵+۱۰۰+۱۲۷. ۵)
– ۱۹۷۳ (هاوانا)، مدال طلا (۵۲ کیلوگرم) با مجموع ۲۴۰ کیلوگرم (۱۴۰+۱۰۰)
– ۱۹۷۴ (مانیل)، مدال طلا (۵۲ کیلوگرم) با مجموع ۲۳۲.۵ کیلوگرم (۱۳۲.۵+۱۰۰)
– ۱۹۷۶ (مونترال)، مدال برنز (۵۲کیلوگرم) با مجموع ۲۳۵ کیلوگرم (۱۳۵+۱۰۰)
▪ بازیهای آسیایی
– ۱۹۶۶ (بانگکوک)، مدال طلا (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۵۲.۵ کیلوگرم
– ۱۹۷۰ (بانگکوک)، مدال طلا (۵۶ کیلوگرم) با مجموع ۳۶۵ کیلوگرم
– ۱۹۷۴ (تهران)، مدال طلا (۵۲ کیلوگرم) با مجموع ۲۳۲.۵ کیلوگرم
● پایروس دیماس (یونان)
پایروس دیماس در سال ۱۹۷۱ در پیرواوهیما کشور آلبانی متولد شد. در سال ۱۹۹۱ به یونان مهاجرت کرد و در آنجا تبدیل به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ این کشور شد. دیماس در بازی های المپیک ۱۹۹۲ بارسلونا موفق شد به مدال طلای دسته ی ۵/۸۲ کیلوگرم دست یابد، موفقیتی که در دو المپیک ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ هم توسط وی تکرار شد. دیماس در حد فاصل سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹ به سه مدال طلای مسابقه های قهرمانی جهان هم دست یافت. در جریان رقابت های جهانی ۱۹۹۹ که به میزبانی یونان برگزار شد دیماس به شاهین نصیری نیا باخت و بر سکوی دوم ایستاد. علی رغم کناره گیری وی از مسابقات وزنه برداری در آغاز قرن بیست و یکم، به علت میزبانی یونان در بازی های المپیک ۲۰۰۴ و همچنین تقاضای فراوان هوادارانش، دیماس در چهارمین المپیک زندگی اش شرکت کرد و به مدال برنز دست یافت تا تنها وزنه برداری باشد که در تاریخ این رشته به چهار مدال المپیک دست یافته است.
▪ مهترین افتخارات
-بازی های المپیک (سه مدال طلا و یک مدال برنز)
-مسابقه های قهرمانی جهان (سه مدال طلا و یک مدال نقره)
-مسابقه های قهرمانی اروپا (یک مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز)
-یازده بار شکستن رکوردهای جهانی (۵ بار حرکت یک ضرب، ۳ بار دو ضرب و ۳ بار مجموع دو حرکت)
▪ بازی های المپیک
سال وزن (کیلوگرم) رتبه رکورد (کیلوگرم) ۱۹۹۲ ۸۲/۵ ۱ ۳۷۰=۲۰۲/۵+۱۶۷/۵ ۱۹۹۶ ۸۳ ۱ ۳۹۲/۵=۲۱۲/۵+۱۸۰ ۲۰۰۰ ۸۵ ۱ ۳۹۰=۲۱۵+۱۷۵ ۲۰۰۴ ۸۵ ۳ ۳۷۷/۵=۲۰۲/۵+۱۷۵
مسابقه های قهرمانی جهان
سال وزن (کیلوگرم) رتبه رکورد (کیلوگرم) ۱۹۹۳ ۸۳ ۱ ۳۷۷/۵=۲۰۲/۵+۱۷۵ ۱۹۹۵ ۸۳ ۱ ۳۸۵/۵=۲۱۲/۵+۱۷۲/۵ ۱۹۹۸ ۸۵ ۱ ۳۸۷/۵=۲۱۰+۱۷۸ ۱۹۹۹ ۸۵ ۲ ۳۸۷/۵=۲۰۷/۵+۱۸۰
▪ مسابقه های قهرمانی اروپا
سال وزن (کیلوگرم) رتبه رکورد (کیلوگرم) ۱۹۹۲ ۵/۸۲ ۳ ۳۶۷/۵=۲۰۲/۵+۱۶۵ ۱۹۹۳ ۸۳ ۳ ۳۷۰=۲۰۰+۱۷۰ ۱۹۹۵ ۸۳ ۱ ۱۹۹۸ ۸۵ ۲

نعیم سلیمان اوغلو
دارنده سه نشان طلای المپیک و انبوهی مدال طلای وزنه بردایر جهان. در زمان خودش به هرکول جیبی معروف بود.

 

رکورد قهرمانی:

3 بار قهرمان المپیک/ هفت بار قهرمان جهان/ 6 بار قهرمان اروپا/ 46 بار هم رکورد جابجا کرده

توضیحات بیشتر :
تولد:پتی کار (بلغارستان)محل تولد:بیست و سوم ژانویه 1967ترکیهکشور:وزنه برداریرشته ورزشی:4 دوره (1988، 1992، 1996، 2000)حضور در بازی های المپیک:افتخارات 3 مدال طلابازی های المپیک:7 مدال طلا (1985، 86، 89، 91، 93، 94، 95)مسابقه های قهرمانی جهان:1 مدال نقره (1983)

نعیم سلیمان اوغلو در یک خانواده ترک تبار در بلغارستان به دنیا آمد. او که تنها 47/1 متر قد داشت قدرت بلند کردن وزنه او، سریعاً مورد توجه همگان قرار گرفت. زمانی که تنها 15 سال سن داشت،-برای اولین بار در رقابتهای قهرمانی جوانان جهان شرکت کرد. در سال 1984، در سن 16 سالگی او تبدیل به دومین نفری شد که قادر بود سه برابر وزن خود را از زمین بلند کند. بلغارستان، رقابتهای المپیک آن سال را تحریم کرد اما چند هفته بعد سلیمان اوغلو موفق شد وزنه ای را بالای سر ببرد که 30 کیلوگرم از وزنه مهار شده توسط قهرمان المپیک آن سال سنگین تر بود. در سال 1986، سلیمان اوغلو به تابعیت ترکیه درآمد و نماینده این کشور در المپیک 1988 بود. در رقابتهای دسته سبک وزن، -او موفق شد در هر دو حرکت یک ضرب و دوضرب، رکورد جهان را بشکند. سلیمان اوغلو به مدت هشت سال و نیم بدون شکست باقی ماند، اما در رقابتهای قهرمانی اروپا 1992، از «نیکولای پشالوف» بلغار شکست خورد. سه ماه بعد در المپیک بارسلون سلیمان اوغلو با اختلاف 15 کیلوگرم، موفق به شکست پشالوف و کسب مدال طلای این وزن شد. چهار سال بعد در بازیهای المپیک آتلانتا، سلیمان اوغلو رقابت سختی را با «والریوس لئوندیس» یونانی برگزار کرد و در نهایت با شکست او ضمن به دست آوردن سومین مدال طلای خود، رکورد خود را نیز بهبود بخشید. در المپیک 2000 سیدنی، سلیمان اوغلو تلاش کرد تا چهارمین مدال طلای خود را کسب کند، اما سه بار در برابر وزنه 145 کیلوگرم مغلوب شد و از دور مسابقات حذف شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *