مصرف کنندگان نوشابه‌هاي انرژي زا بايد مراقب مقدار کافئيني که در روز مصرف مي‌کنند باشند. چون مقدار بيش از حد اين ماده مي‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلشوره و عصبانيت شود چرا که مصرف اين نوشابه‌ها با افزايش پرخاشگري و رفتارهاي پرخطر در بين نوجوانان در ارتباط است.
کارشناس معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد گفت: ورزشکاران بايد بدانند که در حين ورزش نبايد از نوشابه انرژي‌زا استفاده کرد. همچنين مصرف اين نوشابه‌ها با دوز بالا پيامدهاي نامطلوبي را به دنبال خواهد داشت.


محبوبه مهدي پناه در گفت‌وگو با (ايسنا) اظهار کرد: مصرف نوشابه‌هاي انرژي‌زا هر چند راهي براي کسب انرژي بيشتر است اما اگر به مقدار زياد استفاده شود پيامدهاي نامطلوبي در پي خواهد داشت.
وي افزود: مصرف کنندگان نوشابه‌هاي انرژي زا بايد مراقب مقدار کافئيني که در روز مصرف مي‌کنند باشند. چون مقدار بيش از حد اين ماده مي‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلشوره و عصبانيت شود چرا که مصرف اين نوشابه‌ها با افزايش پرخاشگري و رفتارهاي پرخطر در بين نوجوانان در ارتباط است.
وي همچنين در خصوص مصرف نوشابه‌هاي انرژي زا با دوز بالا خاطرنشان کرد: زماني بود که مقدار کافئين مورد نياز از قهوه يا نوشابه کولا تامين مي‌شد ولي امروزه تعداد زيادي نوشابه‌ها حاوي کافئين زياد به بازار عرضه شدند که بايد بيشتر مراقب بود و اگر بدانيم که حداکثر مصرف کافئين روزانه 400 ميلي گرم است پس بايد به برچسب روي قوطي نوشابه توجه کنيم و اطمينان حاصل کنيم که بيشتر از اين ميزان کافئين در طول روز مصرف نمي‌شود.
اين کارشناس خاطرنشان کرد: 400 ميلي گرم کافئين تقريبا معادل فقط يک قوطي نوشابه انرژي زا و يا دو فنجان قهوه است و بيشتر از اين مقدار مي‌تواند باعث بروز حالت تهوع، دلهره و نگراني، تپش قلب و در موارد نادر علايم شديدتر شود.
مهدي پناه افزود: ممکن است فرد بر اثر مصرف نوشابه انرژي زا با دوز بالا به علت وجود کافئين زياد به علائمي شبيه آنفلوانزا دچار شود که در واقع به علت مصرف کافئين زياد بروز کرده است پس بايد بدانيم در مصرف کافئين نيز بايد همچون داروها دقت کنيم چرا که مي‌تواند مانند داروها داراي عوارض جانبي باشد.
وي توصيه کرد: در حين ورزش کردن از مصرف نوشابه‌هاي انرژي‌زا پرهيز کنيد زيرا آب بدن در اين صورت به ميزان زيادي از دست خواهد رفت.
وي تاکيد کرد: علاوه بر کافئين، بيشتر اين نوشيدني‌هاي انرژي‌زا حاوي مقادير بسيار زيادي قند و سديم هستند که براي افراد مبتلا به ديابت و يا داراي فشار خون بالا بسيار خطرناک است و از سوي ديگر گروهي از کارشناسان اعلام کردند که رشد نرخ مصرف اين نوشيدني‌ها در بين نوجوانان باعث تشديد نگراني مسوولين و کارکنان مراقبت‌هاي بهداشتي شده است.
مهدي پناه در ادامه در خصوص ميزان اطلاع خانواده‌ها از عوارض اين نوشابه‌ها گفت: هنوز کسي نمي‌داند که اين نوشابه‌ها بتوانند چنين عوارضي را به دنبال داشته باشند اما والدين بايد آگاه باشند که نوجواناني که تمايل به سوء مصرف کافئين دارند احتمال اينکه به رفتارهاي پرخطر دست بزنند بسيار بيشتر است.
وي گفت: طبق آمار ثبت شده در سالهاي اخير چندين مورد اورژانسي و خطرناک از بستري شدن نوجواناني گزارش شده که به دليل مصرف زياد اين نوشابه‌ها دچار تپش قلب شديد، دلواپسي شديد و تعريق زياد شده و راهي بيمارستان شدند.
کارشناس معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد در پايان اظهار داشت: در حال حاضر هيچ تعريف قانوني براي اين نوشيدني‌ها وجود ندارد، هر چند برخي از آنها حاوي ويتامين و مواد گياهي مفيدي هستند اما مصرف کافئين زياد در آنها مي‌تواند تهديد کننده و خطرناک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *