آیا می دانستید که مصری های باستان معتقد بودند که خوردن لیمو و آب لیمو بدن را در برابر سموم متعدد محافظت می کند؟ بررسی های اخیر این عقیده را تایید کرده است به نوشته سایت «Readers Digest» ، قرن هاست که لیمو برای خاصیتی که دارد، بین مردم شهرت زیادی پیدا کرده است.

 

lime slices macro

 

 

خواص دارویی لیمو ترش
لیمو ترش بعلت داشتن خواص اسیدی ضد عفونی کننده قوی است . حتی اگر در مسافرتها به آب آشامیدنی مشکوک هستید و می ترسید از آن بنوشید کافی است چند قطره آب لیمو ترش را در آن بریزید . آب ر ا کاملا استرلیزه کرده و میکربهای موجود در آب را از بین می برد

کسانیکه می خواهند خود را لاغر کنند اگر صبح ناشتا آب لیمو ترش را با یک لیوان آب مخلوط کنند و مقدر کمی عسل بآن اضافه نمایند و آنرا بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و بدین ترتیب از شر چربیهای اضافی راحت خواهند شد .

بهترین کلسیم آن است که از پوست تخم مرغ و آب لیمو تهیه می کنند . برای تهیه کلسیم طبیعی یک تخم مرغ را تمیز شسته و در یک لیوان بگذارید و روی آن آّ یک لیمو ترش را بریزید و آنرا مدت دو سه ساعت در جای خنکی بگذارید سپس تخم مرغ را در آورده و آب لیمو را که دارای مقدار زیادی کلسیم است می توانید روی سالاد ریخته و یا با عسل یا شکر شیرین کرده بنوشید از تخم مرغ هم که پوست آن نرم شده می توانید هنوز استفاده کنید .

برای گلو درد بهترین دارو لیمو ترش است . یک قاشق چایخوری آب لیمو ترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید ورم گلو و گلو درد را بر طرف خواهد کرد .

 
برای گرفتگی بینی و زکام کافی است چند قطرع آب لیمو را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و در بینی بچکانید . برای رفع ورم معده و روده باید یک لیمو ترش را با پوست و هسته له کنید و آنرا با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کده و بمدت یک ساعت قبل از خواب نوشید .

برای جلوگیری از خونریزی بینی کافی است که یک تکه پنبه را آغشته به آ ب لیمو کرده و در سوراخ بینی بگذارید خون دماغ را برطرف خواهد کرد .

اگر در صورت شما لکه و جوش قرمز رنگ وجود دارد درمان آن با آب لیمو و نمک است . بدین ترتیب که در مقداری آب لیمو نمک بزنید و آنرا با پنبه روی صورت خود بمالید لکه ها و جوشها را برطرف می کند .

بهترین دارو برای پوست دست شما مخلوط گلیسیرین و آ ب لیمو است . آب لیمو و گلیسرین را به نسبت مساوی مخلوط کنید و بدستهای خود مبالید ببینید که چقدر پوست دستها صاف می شود . در زمستان برای جلوگیری از سرما زدگی دستهای خود را با آ ب لیمو ماساژ دهید . خوردن آب لیمو سنگهای کلیه را نیز دفع می کند.

خواص و مضرات  لیموترش

لیموترش یکی از میوه های گروه مرکبات است.مرکبات شامل لیموترش، پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، ترنج، بالنگ، لیمو عمانی، توسرخ، نارنج، دارابی و ده نوع دیگر از این نوع میوه است که تقریبا شبیه هم بوده و دارای خواص مشابه هستند، میوه و گل، برگ، شکوفه، ساقه و درختان که همه آنها به ظاهر با هم اختلاف دارند ولی دارای منافع مشترک بوده و و میتوان آنها را به هم پیوند زد حتی میتوان روی یک درخت پیوند درختهای دیگر را زد و انواع میوه‌های این تیره و نوع را از یک درخت بدست آورد.
 
 
 
میوه‌های پیوندی از نظر ظاهر درشت‌تر، شاداب‌تر و گواراترند. املاح و ویتامینهای موجود در لیموترش: لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ)و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، کلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد که از همه مهمتر اسید سکوربیک و اسید سیتریک است.

این میوه دارای خواص بسیاری است که عبارتند از :

برای گلو درد بهترین دارو لیموترش است. یک قاشق چایخوری آب لیموترش را در آب نیم گرم بریزید و با آن غرغره کنید، ورم گلو و گلو درد را بر طرف خواهد کرد.

کسانی که می‌خواهند خود را لاغر کنند، اگر صبح ناشتا آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط کنند و مقدار کمی عسل بآن اضافه نمایند و آن را بنوشند تا ظهر گرسنه نخواهند شد و به این ترتیب از شر چربی‌‌های اضافی راحت خواهند شد.

کمپرسی را با برگه‌های بریده شده نازک لیمو انجام دهند سردردهای شدید عصبی را برطرف می‌کند.

از لیموترش برای جلوگیری از خونریزی بینی می‌توان استفاده کرد برای این منظور پنبه را آغشته به آبلیمو کرده داخل بینی قرار دهید خونریزی قطع خواهد شد.

لیمو تقویت کننده حافظه است. چند قطره از اسانس لیمو را روی یک دستمال ریخته و از طریق بینی استنشاق کنید. مغز شما با استنشاق اسانس لیمو نیروی تازه ای به دست خواهد آورد.

لیموترش معالج پوکی استخوان است.

برای برطرف کردن سرمازدگی دست و صورت و ورم کردن آنها دست و صورت را با آبلیموی تازه مالش بدهید.

اگر در صورت شما لکه و جوش قرمز رنگ وجود دارد، درمان آن با آب لیمو و نمک است.

مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در افراد بیمار می شود. به عنوان مثال اگر چند قطره از اسانس لیمو یا مقداری آب لیمو را به آب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی تب دار قرار دهید، این کار باعث کاهش تب و تقویت نیروی بدن خواهد شد.

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن میشود. برای فرد مبتلا به آنفلونزا وسرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است.
 
 
 
 
لیمو باعث تسکین سردردهای معمولی و سردردهای میگرنی می شود. برای این منظور میتوان ۵ قطره اسانس لیمو را در۲۵ میلی لیتر از یک روغن حامل مناسب (مانند روغن بادام)مخلوط کرد و آنرا با استفاده از یک دستمال کتانی برروی ناحیه مبتلا به درد ماساژ داد.

اسیدهای موجود در لیموترش از بین برنده اسید اوریک است و خون را رقیق می‌کند.

می‌کند آب لیمو به مقدار زیاد باسیلهای تبی تیفوئید (حصبه) و اسهال خونی را کشته و نابود می‌کند اگر آب آشامیدنی شما مشکوک است چند قطره در آن لیموترش بچکانید به این وسیله آب آشامیدنی شما پاک می‌شود ( در آلمان نیز آب را بدین صورت قابل آشامیدن می‌نمایند).

چنانچه روی گوشتهای مانده یا کپک زده چند قطره لیموترش بریزید از عوارض سوء و حوادثی که ممکن است رخ دهد جلوگیری میکند.

لیموترش دستگاه هاضمه و دستگاه ادراری را ضد عفونی می کند.

لیموترش برطرف کننده جوشهای صورت برای برطرف و معالجه جوش و لکه‌های صورت، بریده‌های نازک لیموترش را کمی نمک به آن زده بر روی پوست صورت بمالند لکه‌های سیاه و جوش صورت را از جهره پاک می‌کند.

برای رفع ورم معده و روده باید یک لیموترش را با پوست و هسته له کنید و آن را با یک لیوان آب سرد و یک قاشق عسل مخلوط کرده و به مدت یک ساعت قبل از خواب بنوشید.

مخلوط آبلیمو و گلیسرین به کیفیت ۱ به ۱۰ برای نرم کردن پوست و از بین بردن جوش،آکنه و آفتاب‌سوختگی‌های پوست بسیار مفید است.

برای اینکه دندانهای سفیدی داشته باشید هر هفته یکبار دندانهای خود را با آبلیموی تازه مسواک بزنید.

برای نرم کردن پوست زبر ناحیه آرنج، آرنجتان را حدود ۱۰ دقیقه برروی یک برش لیمو ترش فشار دهید.

اگر پوست شما چرب است می توانید آنرا با لیمو که یک ماده قابض است تمیز کنید. به این ترتیب که یک قاشق چای خوری آب لیمو را در دو فنجان آب مقطر بریزید و با یک پنبه تمیز صورت خود را با آن پاک کنید. این کار باعث کاهش چربی پوست می شود و از پدید آمدن جوش های صورت جلوگیری می کند. در صورت استفاده از این لوسیون برای جلوگیری از رشد باکتریها بهتر است هرروز یک محلول تازه درست کنید. مصرف این محلول باعث خشک شدن پوست می شود و برای پوست های چرب بسیار مفید است. اما در صورت داشتن پوست خشک از مصرف آن خودداری کنید.

آبلیمو سم های جمع شده در کبد را از بین می‌برد. ولی باید توجه داشت که کبد به خود لیمو بیشتر از آب آن احتیاج دارد.

محققین دانشگاه آمریکا موفق به کشف ویتامین جدیدی در لیمو شده‌اند که سبب تقویت اعصاب شده و از فلج اطفال جلوگیری می‌کند.

برای زیاد شدن بزاق دهان آبلیمو میل کنید.

لیمو علاوه بر ادرارآور بودن در معالجه رماتیسم، نقرس، سنگ کلیه مفید است چون خون را پاک می‌کند برای جوش پوشت صورت و بطور کلی برای بیماریهای جلدی مفید است.

لیموترش رفع عطش می‌کند.

آبلیمو ضد کم خونی است و غلظت خون را از بین می‌برد.

در اثر نوشیدن مایعات حاوی آب لیمو، چشمهای شما درخشان تر شده و پوستی سرحال تر از قبل خواهید داشت. در صورت تمایل برای بهتر کردن طعم آن می توانید از شکر یا عسل استفاده کنید.

لیموترش باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.

بیوفلاونیدهای موجود در لیموترش خاصیت شکنندگی مویرگ‌ها را کاهش می‌دهد.

لیمو ترش مانع اسهال و استفراغ می‌شود.

لیموترش در رفع تصلب شرائین،واریس و خونریزی لثه بسیار مفید است.

لیموترش سبب افزایش رشد موها می شود.

لیمو همواره به عنوان یک ماده تسکین دهنده روح مطرح بوده است. استشمام رایحه معطر لیمو در طی تمرینات تمرکز و تعمق روح (مدیتیشن) بسیار مفید است. برای انجام این کار کافی است که سه قطره از اسانس لیمو را به یک کاسه حاوی آب گرم افزود و آنرا در هوای اتاق قرار دهید. به این ترتیب در طول استشمام رایحه معطر لیمو به یک آرامش مطلوب فکری و روحی دست خواهید یافت.

آب لیمو برای پوست سر بسیار مفید است و شوره سر را کاهش میدهد. عصاره حاصل از آبگیری یک لیموی تازه را حدود ۱۰ دقیقه برروی پوست سر مالش دهید و سپس آن را با آب به طور کامل بشوئید. همچنین آب لیمو می تواند به عنوان یک ضد خارش، به صورت ماساژ برروی پوست سر استفاده شود.

شستشوی موی چرب با استفاده از آب لیمو باعث کاهش چربی آن می شود. به این صورت که عصاره حاصل از ابگیری دو عدد لیمو در یک لیتر آب مورد استفاده قرار دهید و موهایتان را با این محلول بشویید. این روش باعث درخشان و شاداب شدن انواع موها می شود. همچنین مصرف آن باعث میشود موهای طلایی رنگ روشنتر شوند.

اما این نکته نباید فراموش شود که لیموترش در کنار تمامی خواصش معایبی نیز دارد.

 

مضرات لیموترش :
 

 
آب لیموی کهنه مضر است  زیرا تبدیل به اسید های مضر می شود.

اگر آب لیمو را نیز در یخچال در صفر درجه هم قرار دهیم طبق نتایج و آزمایشات حاصله پس از ۲۴ ساعت ۵۰% از ویتامین های خود را از دست خواهد داد. و در بررسی های به عمل آمده ثابت شده که آب لیمو در هوای متعارف و معمولی به کلی فاقد خاصیت می باشد!

که قبل از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب باید از قرار دادن اسانس لیمو به صورت مستقیم برروی پوست خودداری شود زیرا ممکن است باعث بروز حساسیت های پوستی گردد.

البته مصرف زیاد آبلیمو زیاد به خصوص آب لیمو خالص ممکن است اثرات مخرب بر روی مینای دندان بگذارد.

مصرف لیمو ترش برای کسانی که مبتلا به آسم و ناراحتی های ریه و درد کمر و رماتیسم و تشنج و میگرن هستند اثر زیان بخشی بدنبال دارد.

زیاده روی در مصرف لیمو ترش باعث آب بزاق و بی خوابی و هم چنین ناراحتی معده و حتی ممکن است باعث عدم جذب ویتامین آ در بدن گردد.

مصرف مکرر لیمو ترش و آب لیمو برای بیماران دیابتی مضر است. : مصرف جزئی این مواد به صورت موردی و فصلی برای این بیماران مشکلی ندارد اما لیمو ترش و آب لیمو دارای مواد قندی است که مصرف مکرر این مواد به هیچ عنوان به افراد دیابتی توصیه نمی شود. بیماران دیابتی می توانند از سایر فراورده های لیمو همچون پودر گرده لیمو با رعایت تعادل به عنوان چاشنی غذا و از خاکشیر،چای و سایر مایعات به عنوان جایگزین شربت آبلیمو استفاده کنند.

چای لیمو ممنوع !
 

00063-03
آیا می دانید لیمو ترش را نباید با چای بخورید و برای شما مضر است؟

چای دارای ترکیباتی آنتی‌اکسیدانی است که اگر بدون قند مصرف شود و گرما و حرارت آن کم باشد آنتی‌اکسیدان‌های آن بهتر جذب بدن می‌شوند. چای به دلیل داشتن تانن نباید قبل از غذا و ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شود به دلیل اینکه جذب آهن غذا را مختل می‌کند همچنین مصرف مواد فیبردار و نان‌هایی که خوب تخمیر نشده است به دلیل تشکیل ماده‌ای به نام فیتات از جذب آهن خون جلوگیری می‌کند.

مصرف لیمو ترش همراه با چای معمولاً به عنوان یک چاشنی استفاده می‌شود. لیمو ترش همراه با چای موجب از بین رفتن ویتامین C آن شده و احتمال آسیب رساندن به مینای دندان را افزایش می‌دهد و خشکی دهان را افزاش می‌دهد.
 

 

لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، کاهش دهنده وزن، هضم کننده و تصفیه کننده کبد را دارد. لیمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم ، ویتامین C، فلاوانوید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را ایجاد می کند و با عفونت ها مقابله می کند. اگرچه با خاصیت لیمو آشنا هستید بازهم در این مطلب به گوشه ای از خواص این خوراکی بسیار مفید اشاره می کنیم.

۱) آکنه: لیمو حاوی اسید سیتریک است که برای درمان آکنه بسیار موثر است. ویتامین C موجود در میوه های استوایی برای طراوت پوست لازم است همان طور که می دانید خوردن ناشتا یک لیوان آب ولرم با لیمو مفید است.۱ -با استفاده از انگشت یا پنبه کمی آب لیموی تازه روی آکنه بمالید و بگذارید شب کامل روی پوست بماند. صبح روز بعد با آب صورت خود را بشویید. اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و شاید احساس سوزش کنید اما لیمو برای درمان آکنه بسیار مفید و کاربردی است.۲ -یک سهم آب لیموی تازه را با یک سهم آب گلاب و یا عسل رقیق شده با آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی آکنه بگذارید و سپس با آب بشویید. این عمل را ۲ بار، یک بار به هنگام صبح و یک بار عصر تکرار کنید.اگرچه این درمان ها طبیعی هستند اما در صورت حاد بودن آکنه و یا داشتن زخم باز، اول با پزشک مشورت کنید.

۲) اضطراب را از بین می برد؛بررسی ها نشان می دهد لیمو تاثیر آرام بخش دارد و خستگی مفرط، سرگیجه، اضطراب، تنش و دستپاچگی را از بین می برد. استنشاق روغن لیمو، هوشیاری و قدرت تمرکز فرد را افزایش می دهد. برای افزایش توانایی کارمندان در محیط کار از خوشبوکننده با بوی لیمو استفاده می شود. اگر حالت عصبی و نگرانی دارید، چند قطره روغن لیمو را روی دستمال بچکانید و بو کنید.

۳) آفت دهان؛خاصیت ثابت شده ضد باکتریایی و ضدویروسی لیمو روند بهبود آفت را تسریع می کند. کافی است روزی ۳ بار آب مخلوطی از یک لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره کنید اگرچه در اوایل احساس سوزش خواهید کرد اما با استفاده مکرر احساس سوزش کاهش پیدا می کند.

۴) تب؛تب و لرز می تواند علل متفاوتی داشته باشد اما لیمو همیشه یک درمان مفید است. هر ۲ساعت یک لیوان آب جوش با کمی عسل و آب یک لیموی ترش و تازه بخورید تا تب و لرز شما از بین برود.

۵) میخچه و پینه بستن پوست؛پماد لیمو را یک شب کامل روی میخچه و پوست پینه بسته بمالید. یا این که برشی به ضخامت حدود ۵ میلی متر را روی میخچه قرار دهید و با باند ببندید.

۶) اگزما؛اگر از عفونت پوستی مانند اگزما رنج می برید، لیمو می تواند تسکین دهنده باشد. ۸ قطره روغن لیمو را با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل رقیق شده مخلوط کنید.

 

سپس پارچه تمیز را به آن محلول آغشته کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مدت ۱۵ دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید. این روش نه تنها عفونت را کاهش می دهد بلکه خارش را نیز از بین می برد. عسل نیز مانند لیمو خاصیت ضدالتهابی دارد و روند بهبود را تقویت می کند.

۷) خستگی مفرط؛افرادی که مسافت های طولانی پیاده روی می کنند، با احساس خستگی می توانند با ایجاد سوراخی روی لیمو با استفاده از نی آب آن را بمکند تا علاوه بر احساس تازگی، از خواص دارویی لیمو استفاده کنند. کاوشگران برای محافظت از عفونت های منطقه استوایی نیز از لیمو استفاده می کنند.مقدار کمی آب لیمو نسبت به مقدار زیاد آب، تشنگی را به طور موثر رفع می کند. مسافران با تجربه تصریح می کنند، افزودن کمی آب لیمو به آب آشامیدنی معمولی در شهرهای مختلف، باعث ضدعفونی و مانع بیماری بر اثر حساسیت به آب های آلوده می شود. از آن جایی که روغن لیمو فعالیت مغز را تحریک می کند، هر زمانی که بدون هیچ دلیلی احساس خستگی کردید و یا این که به سختی می توانید تمرکز کنید، ۴ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و هر چند ساعت یک لیوان آب لیمو بخورید.

۸) بوی نامطبوع دهان؛ لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه ها، کشیدن سیگار و یا کمبود بزاق ایجاد شده را رفع می کند . برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو پس از هر وعده غذایی نیز می تواند مفید باشد.

۹) فشار بالای خون؛ پیاز و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشار خون بالا مقابله می کند. ۳ حبه سیر را له کنید، یک پیاز را ریز خرد و با ۴ لیوان شیر کم چرب یا شیر سویا به جوش بیاورید و سپس زیر آن را خاموش کنید. پس از ۵ دقیقه مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و در یخچال قرار دهید.آب ۳ لیمو را به آن اضافه کنید و در طی روز بخورید. اگر از کلسترول بالا رنج می برید، خوب است بدانید که پکتین در لیمو همراه با ماده مغذی دیگری، در کاهش چربی خون موثر است. ۱۰) گزیدگی؛ روی محل گزیدگی، ۲ قطره لیمو مخلوط شده با یک قاشق چای خوری عسل بمالید، برای دور نگه داشتن حشرات، ۲۰ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و در هوا بپاشید. علاوه بر خوشبو کردن هوا، حشرات را نیز دور نگه می دارد. قرار دادن پنبه آغشته به روغن لیمو در اتاق خواب نیز حشرات را دور نگه می دارد. اگر در هوای آزاد قرار دارید، ۱۰ قطره روغن لیمو را به کمی روغن آفتاب گردان اضافه کنید و به پوست خود بمالید.

۱۱) بی خوابی؛بررسی های متعددی نشان داده ترکیبی از روغن لیمو همراه با بابونه، سنبل الطیب و رازک اضطراب را کاهش می دهد و باعث خواب منظم می شود.

۱۲) درد؛ آب لیمو تاثیر قوی قلیایی روی بدن دارد و عامل طبیعی در برابر اسید اضافه بدن است. این اسید اضافه موجود در بدن، نقشی مهم برای دردهای روماتیسم دارد.روزی ۳ بار یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو بخورید و در صورت شدت درد، به هر یک لیوان، آب ۲ عدد لیمو اضافه کنید. معده؛ پس از هر وعده غذایی، یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو تازه بخورید. اسید موجود در لیمو، تولید اسید معده و فعالیت عضلات معده را تحریک می کند.

۱۳) واریس؛ روغن لیمو خاصیت تقویت کننده رگ ها را دارد که با واریس مقابله می کند. ۶ قطره روغن لیمو را با ۵۰ میلی لیتر روغن مغز گندم، ۲ قطره روغن سرو و ۲ قطره روغن ارس مخلوط کنید و به طور روزانه از پایین پا به بالا به طرف قلب به آرامی ماساژ دهید. برای جان تازه بخشیدن به رگ ها، ۸ قطره روغن لیمو، ۴ قطره روغن سرو و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب وان بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بنشینید.

۱۴) توجه داشته باشید، اگر از سوزش سر دل، ناراحتی مثانه و کلیه رنج می برید و یا این که به میوه های استوایی حساسیت دارید قبل از استفاده از لیمو با پزشک مشورت کنید. برای محافظت از مینای دندان، نیم ساعت پس از خوردن لیمو مسواک بزنید. خوردن آب لیمو و یا استفاده ازروغن لیمو برای کودکان زیر ۱۰ساله توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *