۱- صورت ورزشکار باید به سمت جلوی سکو باشد.میله روی شانه هابا دستها و انگشتان گرفته میشود قسمت بالایی نباید بیش از ضخامت آن (حداکثر ۲۹ میلیمتر ) ازلبه بیرونی شانه ها پایینتر گذاشته شود.دستها روی میله میتواند در هر جا گذاشته شده و یا با سطوح داخلی آستینها در تماس باشند.

 

۲- پس از بلند کردن میله از روی پایه ها، ورزشکار باید به سمت عقب جهت رسیدن به حالت شروع ، حرکت نماید.(ممکن است به وی در بلند کردن میله از روی پایه ها توسط مراقبان کمک شود )

زمانیکه ورزشکار بی حرکت ، راست، با زانوهای قفل شده و میله بطور متعادل روی شانه هایش قرار گرفت ، سر داور دستور شروع را میدهد. دستور شامل حرکت پایین رونده بازو و فرمان قابل شنیدن اسکوات Squat میباشد.قبل از دریافت فرمان سرداور ، ورزشکار مجاز است هر گونه تنظیم در وضعیت خود را بدون جریمه انجام دهد.بنا به دلایل ایمنی ، اگر ورزشکار پس از گذشتن مدت ۵ ثانیه به حالت شروع نرسد ، همراه با حرکت به سمت عقب بازو از وی درخواست میشود که میله را سر جا بگذارد.

۳- پس از دریافت دستور ، ورزشکار باید شروع به نشستن کند تا حدی که سطح فوقانی پاها در ناحیه مفصل ران ،پایینتر از سطح بالایی زانو ها برود. (در باشگاههای بدنسازی دیده میشود که ورزشکاران زیر وزنه های سنگین تر از حد توان خود میروند و انها را مثلا اسکات میکنند اما باخطا و حتی نشستن انها به نود درجه هم نمیرسد به طور معمول برای نشستن پنج سانتیمتر پایین ترین نقطه حرکت حدود ۵۰ کیلو از رکورد فرد کاسته میشود )

 

اگر به عکس بالا دقت کنید اندازه استاندارد نشستن در حرکت اسکات مشخص شده البته عکس بالا مربوط به اسکات از جلو میباشد منظور ما اندازه نشستن میباشد

عکس شماره سه (۳) اندازه واقعی نشستن در حرکت اسکات میباشد

 

ورزشکار فقط یک بار میتواند برای نشستن تلاش کند.زمانی فرض میشود که ورزشکار حرکتش را شروع کرده است که زانوهای وی از حالت قفل شده خارج شده باشد.میله ممکن است بر روی شانه های ورزشکار در طول اجراء حرکت اسکوات نسبت به مکان اولیه استقرار آن بر روی شانه ها در شروع حرکت ، به اندازه ضخامت / قطر میله به سمت پایین حرکت نماید.

۴- پس از نشستن ، ورزشکار باید به حالت شروع بازگشت نماید.دو بار تلاش در وضعیت نشسته یا هر گونه حرکت پایین رونده مجاز نمی باشد.زمانی که ورزشکار بی حرکت شد ( وضعیت صحیح پایان حرکت ) سر داور دستور سرجا گذاشتن میله را صادر میکند.

۵- علامت سر جا گذاشتن میله شامل یک حرکت به سمت عقب بازو و فرمان قابل شنیدن رک ( Rack ) به معنی پایه میباشد.آنگاه ورزشکار باید به سمت جلو حرکت کرده . میله را روی پایه ها قرار دهد. به خاطر رعایت موارد ایمنی ، ورزشکار ممکن است خواهان استفاده از کمک مراقبان در باز گرداندن میله روی پایه ها شود و در خلال تمامی این مراحل ورزشکار باید به همراه میله هالتر باشد.

۶- در همه حال نباید بیش از ۵ نفر و کمتر از ۲ نفر مراقب در سکوی مسابقه حاضر باشند. داوران میتوانند در هر موقع درباره تعداد مراقبان مورد نیاز در صحنه تصمیم بگیرند.(۲و۳و۴و۵ نفر )

 

(( موارد خطا در حرکت اسکوات ))

 

۱- عدم رعایت دستورات سر داور در شروع و پایان حرکت .

۲- دو بار تلاش برای بلند شدن یا هر گونه حرکت پایین رونده در طول بلند شدن.

۳- نداشتن وضعیت راست بدنی با زانوان مستقیم در شروع و پایان حرکت .

۴- قدم گذاشتن به سمت جلو یا عقب.حرکات جانبی پاها و جنبش یا حرکت پاها بین سینه و پاشنه مجاز است ( بلند شدن سینه و پاشنه پاها )

۵- کوتاهی در مقدار نشستن کافی.

۶- هر گونه حرکت میله هالتر بیش از قطر یا ضخامت آن بر روی پشت و پایینتر از وضعیت اولیه استقرار میله در خلال اجرای حرکت.

۷- تماس مراقبان با میله یا ورزشکار در بین دستورات سر داور به منظور آسانتر نمودن حرکت.

۸- تماس آرنجها یا بازو ها به پاها.تماس مختصر مجاز است ،چنانچه هیچگونه کمکی به ورزشکار نکرده باشد.

۹- سقوط یا افتادن وزنه در پایان حرکت.

۱۰-کوتاهی در رعایت هر گونه موارد بیان شده قانونی اجرای حرکت اسکوات

 

به اندازه نشستها در عکس زیر دقت کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *