گلوتن چيست ؟
اگر خمير تهيه شده آرد را با آب يا محلول رقيق نمك شستشو نماييد، بعد از شستشوي كامل و خروج آرد، ته ظرف يك ماده چسبناك ميبينيد كه به آن گلوتن ميگويند. اين ماده همان چيزي است كه باعث چسبندگي خمير و ورز آمدن آن ميشود.

گندم ها را به دو نوع سخت (Hard Wheat) و نرم (Soft Wheat) تقسيم ميكنند. گندم سخت پروتئين بيشتري دارد و همين امر ميزان گلوتن آرد حاصل از آنرا نيز افزايش ميدهد.

نان:
نان به سبب ارزش غذايي زياد و قيمت مناسب آن ، اصلي ترين غذاي مردم است هر ايراني بطور متوسط در طول سال بيش از 150 كيلوگرم نان مصرف مي كند . مقداري از ويتامين ها ، آهن، كلسيم و پروتئين مورد نياز بدن ما در نان وجود دارد . امروز مشخص شده است كه بعضي از بيماريها مانند سوء هاضمه، كم خوني ، سوءتغذيه و رشد كم كودكان مي تواند به علت مصرف نان نامرغوب باشد

نان و انواع آن :
نانهاي سنگك ، بربري ، لواش ، تافتون و نان روستايي پرمصرف ترين نانهاي ايراني هستند . هر كدام از نانها خصوصياتي دارند كه دانستن خصوصيات نانها به شما كمك مي كند بدانيد چه ناني تهيه كنيد و هر نان را چگونه نگهداري ومصرف كنيد تا ضايعات نان در خانه شما كم شود .

نان سنگك و نان روستايي كه با آرد كامل سبوس دار تهيه مي شوند ، ارزش تغذيه اي بيشتري نسبت به بقيه انوع نانها دارند. نان بربري از همه نانها ارزش تغذيه اي كمتري دارد.

بطور كلي بعضي از نانها مدت مانـــــــــدگاري كمتري داشته و زود بيــات مي شوند . زمان ماندگاري نان به مقدار رطوبت آن بستگي دارد ، نان بربري وسنگك كه رطوبت زيادي دارند در مدت كمي بيات مي شوند اما نان لواش ونان روستائي كه رطوبت كمي دارند چند روز تا چند هفته قابــل نگهداري هستند .
آرد ستاره با درصد سبوس گیری 18 % تولید می شود و در جهت بر طرف نمودن نیاز های صنعتی از جمله نان فانتزی و انواع کیک و شیرینی به کار گرفته می شود.

آرد ستاره در دو گروه مختلف جهت تهیه انواع نانهای فانتزی، فرآورده های حجیم و نیمه حجیم، قابل تولید است. این آردها با رنگ، پروتئین و خاکستر مناسب برای تولید محصولات متنوع مورد استفاده قرار می گیرد که محصولات تهیه شده از این آردها دارای بافتی انعطاف پذیر و اسفنجی می باشد. با مصرف این نوع آرد نیاز شما به مصرف بهبود دهنده ها به حداقل خواهد رسید.

آرد نول با درصد سبوسگیری 23 % تولید می شود. این آرد دارای روتئین بالا، دانه بندی نرم و بافتی کاملاً یکنواخت است که از گندم های نرم و سخت مرغوب ایرانی و خارجی تهیه می شود. این آرد برای تهیه انواع محصولات و فرآورده های قنادی شامل انواع کیک ها و شرینی ها و مناسب می باشد.

آرد مخصوص ماكاروني آرد سمولينا است و از گندم هاي سخت كه معروف-ترين آنها دروم نام دارد، حاصل مي-شود. اين آرد به رنگ زرد كهربايي است كه به دليل بتاكاروتن طبيعي موجود در آن است.

بتاكاروتن در آغوز شير مادر، هويج و هلو نيز وجود دارد و ماده-اي است كه بدن را در قبال امراض مختلف مصون كرده و ضدسرطان است. از آنجا كه آرد سمولينا بسيار درشت-تر از آرد نول است نشاسته در مغز ذره آرد باقي مي-ماند و باعث مي-شود هيچ-گاه ماكاروني به هم نچسبد. امروزه در اروپا و آمريكا و كانادا ماكاروني تنها از آرد سمولينا توليد مي-شود. زيرا اين آرد سرشار از املاح معدني و انواع ويتامين-ها خصوصا ويتامين-هاي گروه B است. هم-چنين كربوهيدرات-هاي موجود در ماكاروني تهيه-شده از اين نوع آرد بسيار خوب بوده و با توليد ماده-اي به نام سروتونين در مغز باعث هوشياري و تنظيم عواطف و احساسات مي-شود.

این آرد با پروتئین زیاد، کیفیت بالای گلوتن، خاکستر پایین، رنگ روشن و دانه بندی زبر مناسب برای تولید انواع ماکارونی به روش های سنتی و مدرن می باشد.
این آرد به جهت کیفیت مطلوب دانه بندی برای کارخانجات با تجهیزات حمل و نقل پنوماتیکی مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *