کراتین را حتما باید با آب انگور و یا ساندیس خورد!

 

این که مصرف کراتین به همراه قندهای ساده و یا آب میوه های شیرین و حاوی قند در افزایش جذب آن مؤثر واقع می شود مورد تایید دانشمندان و محققین قرار گرفته است اما این عقیده غلط که مصرف کراتین بدون مخلوط کردن آن با آب انگور کاری از پیش نمی برد نیز از دسته خرافاتی است که به نظر می رسد شیوع آن در بین ورزشکاران رشته های قدرتی بی ارتباط با ارشادات و تعلیمات شبه مربیان و ورزشکارانی که ایضاً ادعای مربیگری نیز می کنند نبوده است.

در شرایطی که در برخی از باشگاه های ایران زمین که گویا اثری از نظارت نیز در آنها به چشم نمی خورد حتی کفشدار، روزنامه فروش سر چهارراه و بوفه دار باشگاه و … نیز به خود اجازه می دهند تا دوره مصرف دارو و مکمل تنظیم نموده و برنامه تمرینی برای ورزشکاران بنویسند و یا در برخی موارد نیز در این باشگاه ها برای رفاه حال مراجعین برنامه غذایی و تمرینی واحدی در قطع دیواری تهیه شده و برای استفاده عموم در دیوار باشگاه نصب شده است، انتظار این شایعه و هر شایعه دیگری را می توان داشت.
creatine
کراتین را حتما باید با آب انگور و یا ساندیس خورد!
به همراه مصرف کراتین بهتر آن است تا بدن را با خوردن مواد شیرین همانند قندهای ساده تحریک به ترشح انسولین فراوان نمود. به همین علت نیز توصیه شده است تا مکمل های حاوی کراتین را به همراه آب میوه های شیرین و یا به همراه چند حبه قند مصرف کنید. اما این گفته هرگز به معنی مقدس بودن آب انگور و ساندیس نبوده و این عقیده باطل را نیز تایید نمی کند که کراتین بدون حضور آب انگور بی اثر و بی فایده می شود.
تحقیقات اخیر به این نتیجه رسیده است که مصرف کراتین به همراه مکمل های پروتئینی نتیجه کار را درخشان تر می کند. بهترین فرمول برای مصرف کراتین خوردن ۵ گرم کراتین به همراه ۵۰ گرم پروتئین و ۴۷ گرم قند ساده بوده است.
کراتین در فرم مایع بهتر و مؤثرتر عمل می کند

 

کراتین در حالت مایع پایداری چندانی نداشته و به راحتی به ماده ای موسوم به کراتی نین تبدیل می شود. کراتی نین ماده ای است که از تجزیه شدن کراتین در محیط های آب به دست می آید. قرار گرفتن طولانی مدت کراتین در محیط های آبی و یا اسیدی موجب از بین رفتن آن و تبدیل شدن به ماده یاد شده می شود. به همین علت نیز متخصصین تغذیه، مصرف کراتین به همراه آب میوه ها و یا نوشیدنی های اسیدی را توصیه نمی کنند.


اسید سیتریک و اسید فسفریک دو ماده شیمیایی است که به فراوانی در ترکیب نوشابه ها و حتی آب میوه های طبیعی و یا مکمل های مایع حاوی کراتین یافت می شود. در صنعت نوشابه سازی از این دو ماده برای نگهداری نوشابه ها استفاده می شود. اسید اضافه شده به مکمل های مایع که به عنوان ماده ای نگهدارنده از آنها کمک گرفته می شود بیش از نیمی از کراتین موجود در ترکیب مکمل را به راحتی تجزیه کرده و به ماده بی اثر و در برخی موارد مضر کراتی نین تبدیل می کند.

بنابراین کراتین مصرفی خود را بلافاصله پس از مخلوط کردن آن با آب و یا محلول و نوشیدنی مناسب دیگر سر بکشید و از مخلوط کردن کراتین با آب میوه های اسیدی و ساندیس و غیره خودداری کرده و حدالمقدور نیز به جای دیگر فرم های کراتین از فرم های پودری این ترکیب استفاده کنید.

تمامی انواع کراتین های موجود در بازار یکسان اند!
همانگونه که از نظر کیفیت و کارآیی در بین نوشیدنی های ارزان قیمت و گران قیمت تفاوت های عمیقی وجود دارد کراتین های مرغوب و با کیفیت نیز مسلماً مؤثرتر و بهتر از کراتین های ارزان قیمت عمل می کنند.
البته اشاره به این نکته در این قسمت از مقاله را ضروری می دانم که منظور ما از کراتین های ارزان قیمت یقیناً پودرهای مجهول الهویه ای و بی مصرف و در برخی موارد نیز مسموم و خطرناکی نیست که برخی از مکمل فروشان و دلالان مکمل در ایران که خود را سردمدار ورزش های قدرتی دانسته و با این وجود نیز با شکافتن ته دبه های حاوی این ماده ماده اصلی موجود در آن را با کراتین های دست ساز تولیدی خود جابه جا کرده و تولیدات مجهول الهویه خود را به خورد ورزشکاران از همه جا بیخبر می دهند.

مشکل اصلی و نگرانی عمده در مورد کراتین های ارزان قیمت که عمدتاً در کشورهای دیگر از جمله چین نیز ساخته شده و به اسم تولیدات کمپانی های معتبر جهانی نیز وارد بازار می شوند ناخالصی های موجود در ترکیب آنهاست که این ناخالصی ها نیز به عنوان محصولی جنبی و در جریان فرایند تولید با ماده اصلی مخلوط شده و موجب مسمومیت ورزشکاران و مصرف کنندگان می شود. به نظر می رسد که نمونه های آلمانی کراتین از خلوص و از کیفیت بالاتری برخوردار بوده است.

فرم های جدید کراتین مؤثرتر و بهتر از نمونه های قدیمی عمل می کنند!
کمپانی های مکمل سازی برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر و برای رسیدن به فروش بیشتر معمولا فرم های جدید کراتین از قبیل فرم مایع، فرم جویدنی و گازادار و غیره آن را تولید کرده و در مورد برتری این نمونه ها بر نمونه های قبلی نیز داد سخن می دهند اما حقیقت این است که نمونه های پودری و ساده و بی رنگ و بی بو و بی مزه این مکمل که به نام کراتین مونوهیدرات نیز در بین ورزشکاران شناخته می شود هنوز هم قابل اطمینان ترین نمونه بوده و بر نمونه های جدید ارجحیت دارد.

نمونه های جدید حتی اگر در صورتی که به اندازه نمونه های قدیمی این ترکیب نیز کارایی داشته باشند مسلماً چیزی به جز دور ریز کردن پول نخواهد بود.

مصرف کراتین تاثیر منفی و بازدارنده بر عملکرد هورمون های آنابولیک بدن دارد!
تحقیقات انجام شده بر روی این ماده نشان داده است که مصرف ولو طولانی مدت این ترکیب کمترین تاثیر منفی بر عملکرد هورمون های آنابولیک طبیعی و یا تزریقی و یا خوراکی نداشته و حتی در برخی موارد منجر به تشدید خواص عضله سازی آن نیز شده است. حال این ایده باطل و این عقیده سخیف از کجا منشا می گیرد شما خود بهتر از من می دانید!

کراتین مکملی صد در صد سالم و بی خطر است!
شاید عمده دلیل مصرف بی رویه و افراطی کراتین را نیز بتوان در شیوع این عقیده و این ایده باطل در بین ورزشکاران دانست. اینکه کراتین ماده ای غیر سمی است دال بر این نخواهد بود که آن را ماده ای کاملا بی خطر و سالم بدانیم.

کسانی به دلایل پزشکی و به دلیل ابتلا به بیماری های خاص در مصرف مواد غذایی و مکمل های محدودیت دارند نباید خود سرانه از کراتین و یا از دیگر مکمل های غذایی استفاده کنند. در صورتی که فرد مبتلا به بیماری و نارسایی کلیه بوده و یا مستعد ابتلا به این قبیل عوارض و بیماری ها باشد کراتین و یا مکمل های حاوی این ماده می تواند برای وی در حکم سمی مهلک و کشنده باشد.
متاسفانه در ایران بارها و بارها مشاهده شده است که مصرف این قبیل مکمل ها حتی برای کسانی که با یک کلیه به حیات ادامه داده و یا چندین بار عمل سنگ کلیه را انجام داده اند نیز توصیه و تجویز شده است.

 

کراتین برای تمامی ورزشکاران مناسب و ایده آل است.
این مهم را به خاطر داشته باشید که کراتین ممکن است در برخی موارد کاملا بی اثر باشد. تاثیری که افراد مختلف از کراتین می گیرند یکسان نبوده و بسته به واکنش های شیمیایی منحصر به فردی که در بدن هر یک از ما رخ می دهد متفاوت است. به طور کل می توان گفت که ورزشکاران رشته های قدرتی که در طول روز نیز تمرینات سنگین و شدید را پشت سر می گذارند در قیاس با دیگر ورزشکاران نیاز بیشتری به مصرف مکمل های حاوی کراتین دارند. مصرف کراتین برای کسانی که از تمرینات هوازی و استقامتی استفاده می کنند ضرورت چندانی نداشته است

کراتین را باید در زمان معین و مشخص میل کرد!
زمانی که متخصصین به این باور رسیده اند که مصرف کراتین به همراه نسبت ۱ به ۱ قند و پروتئین بهترین فرمول برای استفاده از مکمل های کراتینی است پس ناگفته پیداست که نمی توان همانند آنتی بیوتیک ها زمان دقیق و حساب شده ای را برای مصرف کراتین تجویز و یا پیش بینی کرد.

مکمل های حاوی کراتین را در هر وعده و در هر زمان در طول روز می توان مصرف نمود اما از آنجاییکه نیاز بدن به انرژی و مواد غذایی در وعده پس از تمرین به اوج خود می رسد بنابراین می توان گفت که مصرف این ماده نیز همانند پروتئین و قندها در وعده غذایی پس از تمرین مناسب تر و بهتر خواهد بود.

 

ورزشکاران می توانند کراتین مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم روزانه غذایی به دست آورند!
به طور معمول در رژیم روزانه غذایی یک فرد معمولی در حدود ۱ گرم کراتین وجود دارد. زمانی که غذاها را در معرض گرما و حرارت شدید قرار داده و به اصطلاح آنها را می پزید و یا آنها را مدت های مدید در انبار و یا در یخچال نگه داری می کنید قسمت عمده ای از کراتین موجود در آن را نیز از دست می دهید.
بنابراین ناگفته پیداست کسانی که تمرینات و فعالیت های غیر عادی نظیر تمرین با وزنه را در برنامه روزانه خود داشته و بیش از دیگران از بدن خود کار می کشند ناگزیر برای تامین کراتین مورد نیاز بدن باید به صورت دوره ای از کراتین و از مکمل های حاوی کراتین نیز استفاده کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *