ویتامین C
شما اینجا هستید

 

این ماده آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند بوده و در دوره های حجم نیز کمک زیادی را به ورزشکاران رشته پرورش اندام می کند. این ویتامین تیروزین را در بدن غیر فعال کرده و از تبدیل شدن آن به کاتکولامین جلوگیری می کند. همین مسئله نیز موجب تشدید فرایند عضله سازی شده و این فرایند را تسهیل می کند.

اسکوربیک اسید همچنین برای ساخته شدن رشته های کلاژن، ساخته شدن ناقل های عصبی، ساخته شدن استروئیدها، ساخته شدن کارنی تین، تبدیل شدن کلسترول به کیسه صفرا و افزایش کارایی و جذب آهن نیز ضروری بوده است.

مصرف مقادیر کافی از این ویتامین برای افزایش انرژی موجود در بدن، افزایش قدرت بدنی و افزایش حجم عضلانی موثر خواهد بود. به همین دلیل نیز این ویتامین را می توان در لیست موثرترین مکمل ها تقسیم بندی کرد.

در طول چندین سالی که از کشف ویتامین ها می گذرد برای منظورهای مختلف از این ویتامین استفاده شده است که از آن جمله می توان از درمان سرماخوردگی تا درمان سرطان اشاره کرد. اگر چه درمان سرطان با استفاده از این ویتامین اندکی اغراق آمیز به نظر می رسد اما این حقیقت را نمی توان انکار کرد که این ویتامین آنتی اکسیدانی بسیاری قوی است.

این ویتامین هیچ رادیکال آزادی را از خود تولید نمی کند. گفته می شود که این ویتامین همچنین از بروز بسیاری از بیماری ها که در اثر کمبود این ویتامین در بدن رخ می دهد جلوگیری می کند.

وجود مقادیر کافی از این ویتامین برای رشد طبیعی سلول ها و مخصوصا سلول های عضلانی، جذب طبیعی کلسیم، رشد و نمو طبیعی بافت ها و اندام ها و ترمیم مصدومیت های ناشی از تمرین های شدید و سنگین ضروری به نظر می رسد.

ویتامین c با ویتامین های گروه b سازگاری خوبی داشته و اثر همدیگر را تقویت می کنند. مصرف همزمان این دو ویتامین برای تشدید فرایند عضله سازی و برای ایجاد محیط آنابولیک در بدن مفید بوده است.

مصرف ویتامین c همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز ضروری می نماید. ورزشکارانی که با شدت های بالا تمرین می کنند معمولا در معرض خطر تضعیف سیستم ایمنی قرار می گیرند. همچنین کسانی که از استروئیدها و مخصوصا از تستوسترون استفاده می کنند اغلب با این خطر دست به گریبان هستند و این افراد با مصرف ویتامین c به راحتی می توانند سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

معمول ترین فرم و شکل از ویتامین c به صورت اسید اسکوربیک دیده می شود. در ترکیب ویتامین های موجود در بازار نیز ویتامین c را می توان به فرم اسید اسکوربیک یافت. بر خلاف آنچه که عموم تصور می کنند مصرف ویتامین c به همراه استروئیدها نه تنها مفید واقع نمی شود بلکه موجب تباه شدن این ویتامین نیز می شود. مصرف ویتامین c به همراه الکل و قرص های ضد بارداری نیز موجب تباه شدن این ویتامین می شود. البته باید اشاره نمود که مصرف الکل در کشورهای اسلامی حرام بوده و به همین علت نیز به ندرت دیده می شود و قرص های ضد بارداری نیز دارویی نیست که ورزشکاران پرورش اندام کار نیازی به مصرف آن داشته باشند! بنابراین با خیال راحت می توانید از مکمل های حاوی این ویتامین استفاده کنید.

مصرف روزانه ۲ الی ۳ دز ۱ الی ۳ میلی گرمی از این ویتامین در روز برای ورزشکاران قدرتی کار الزامی به نظر می رسد. با این وجود باید گفت که دز ۳ گرم در روز اندکی افراطی به نظر می رسد. شما می توانید از دزهای ۱۵۰۰ میلی گرم (۳ وعده ۵۰۰ میلی گرمی در روز) در روز بهره بگیرید.

این مکمل را در وعده های مختلف مصرف کنید و به این مهم نیز توجه داشته باشید که یکی از این وعده ها ترجیحا و در برخی موارد نیز حتما باید وعده غذایی پس از تمرین باشد. این عمل موجب تسریع ریکاوری شده و از خستگی پس از تمرین به خوبی کم می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره