وقتی صحبت از تست قدرت تان در حرکاتی مثل پرس سینه ، اسکوات یا ددلیفت است، زمانبندی می تواند همه چیز باشد. ما در مورد زمانی از روز که ارتباط با ساعت بیولوژیک بدنتان دارد صحبت نمی کنیم. بلکه صحبت ما در مورد زمانبندی از نظر ازدحام افراد در باشگاه است.

 

 

اینکه ترافیک باشگاه شما در چه حدی است می تواند تاًثیر چشمگیری بر تست قدرت شما داشته باشد، البته این یک ادعای بی پایه نیست بلکه بر اساس تحقیقات دانشگاه ایالتی آریزونا به اثبات رسیده .آنها افراد با تجربه ای را برای تعیین مقدار قدرتشان در حرکت پرس سینه با هالتر در دو شرایط متفاوت مورد برسی قرار داده اند. در آزمایش اول، افراد پرس سینه را با حداکثر وزنه ممکن برای یک تکرار اجرا کردند بدون حضور اشخاص ، به جز یک یار تمرین .

در آزمایش دوم، افراد به اجرای پرس سینه با حداکثر وزنه ممکن برای یک تکرار پرداختند در حالیکه ۱۵ نفر در حالت سکوت نظاره گر آنها بودند. دانشمندان متعجب شدند از کشف اینکه وقتی دیگران ناظر اجرای حرکت بودند، رکورد افراد حدود ۱۵ کیلو گرم افزایش یافت . آنها چنین نتیجه گیری کردند که تنها حضور افراد ، بدون تشویق هم باعث افزایش انگیزه و تحریک ورزشکار و در نتیجه کارایی او می شود.

 

نمونه دیگر این ادعا را با داستانی کوتاه از آرنولد شوارزنگر دنبال می کنیم . در حال اسکوات زدن با فرانکو کلمبو بودم و نوبت به فرانکو رسید در همین حین چند نفر به عنوان تماشاچی و اینکه تمرین ما را ببینند وارد باشکاه شدند .برگشتم و به فرانکو گفتم اینها همه ایتالیایی هستند و برای دیدن تمرین شما به باشکاه آمدند . نتیجه جالب بود فرانکو ۲۰کیلو زیادتر از رکورد قبلی را با ۲ تکرار اضافه انجام داد و بعد از تمام شدن تمرین پیش آن چند نفر رفت و شروع کرد به ایتالیلیی حرف زدن ، جالب این بود که اون افراد اصلاً ایتالیایی نبودند و اصلاً دوست فرانکو نبودند .

 


 

خود من وقتی باشگاه خلوت باشد و کسی ناظر تمرین من نباشد اسکوات را با وزنه ۲۰۰کیلویی با ۴ تکرار انجام می دهم و وقتی چند نفر برای دیدن تمرین من به باشکاه بیایند ۲۰۰ کیلو را با ۸ تکرار انجام می دهم و ۲۲۰ کیلو را با ۶ تکرار و ۲۳۰ کیلو را با ۳ تکرار . در ورزش های دیگر نیز همین قانون حکمفرماست . فوتبال بدون تماشا گر را تجسم کنید آیا بازیکنان همان انگیزه و هیجان بازی در خضور ۱۰۰هزار تماشاگر را دارند.

وقتی قصد ارزیابی قدرتن خود را دارید بهتر است سعی کنید این کار را در حضور چند ورزشکار دیگر انجام دهید. البته زمانی را انتخاب کنید که ازدحام در باشگاه زیاد نباشد، ولی در حین حال چند نفری در اطراف شما باشند . تشویق و دلگرمی آنها می تواند به شما کمک کند برای اینکه وزنه ای بیش از آنچه انتظارش را دارید جابجا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *