مولتی ویتامین ها
شما اینجا هستید
ویتامینها و موادمعدنی » مولتی ویتامین ها

زمانی که شما به قصد تشدید فرایند عضله سازی در بدن تمرین می کنید بی شک به رژیم و برنامه غذایی نیز اهمیتی ویژه می دهید. ورزشکاران رشته های قدرتی معمولا به درشت مغذی ها و به پروتئین ها اهمیت می دهند و همین مسئله نیز به مرور زمان موجب فقر شدید و یا خفیف ریز مغذی ها در بدن آنها می شود. به همین دلیل نیز گفته می شود که ورزشکاران رشته های قدرتی حتما باید از مکمل های حاوی ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنند.


کمبود ریز مغذی ها در بدن تاثیرات منفی شدید را بر جای می گذارد که از مهم ترین این تاثیرات می توان به مختل شدن فرایند رشد عضلانی اشاره کرد. مواد معدنی را می توان از اصلی ترین اجزای سازنده سلول به شمار آرود. سلول های بدن آدمی برای کارکرد طبیعی نیاز به داشتن این مواد دارند. وجود این دسته از ریز مغذی ها برای استحکام استخوان ها ضروری است. این دسته از مواد غذایی همچنین عبور و مرور مواد غذایی در بدن را نیز تشدید و تسهیل کرده و تحت کنترل قرار می گیرند.


وجود ویتامین های نیز برای تضمین عملکرد طبیعی آنزیم های موجود در دستگاه گوارش و غیره ضروری است. نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی زمانی که فرد به تمرینات سنگین و شدید بدنی می پردازد نیز بالا خواهد رفت.
مواد غذایی که امروزه بشر مصرف می کند در اغلب موارد کهنه و مانده بوده و یا از مدت ها قبل در سردخانه نگهداری شده و پس از از بین رفتن محتویات ویتامینی آن برای فروش عرضه می شود. همین مسئله نیز مزید بر علت می شود تا ورزشکاران نیاز مبرم به استفاده از مکمل های حاوی ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی خود داشته باشند.
مولتی ویتامین خوب به مکملی اطلاق می شود که دست کم ۱۰۰ درصد نیاز اعلام شده از طرف fda را تامین کند. البته ناگفته نماند که مکمل های ویتامینی موجود در بازار در اغلب موارد بیش از این مقدار را وارد بدن می کنند.
ناگفته نماند که برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در ترکیب این مکمل ها باید در رقابت جذبی که در این در معده آدمی در می گیرد با یکدیگر وارد جدال شوند و همین مسئله نیز از کارایی و از جذب ویتامین های موجود در ترکیب این مکمل ها کم می کند.
به طور مثال مصرف کلسیم فراوان در جذب منیزیوم و روی و حتی آهن اختلال ایجادمی کند. این در حالی است که کلسیم به تنهایی در بدن آدمی کاری از پیش نخواهد برد و بدن برای حفظ سلامت و برای رسیدن به حجم عضلانی برتر نیاز به تمامی انواع ریز مغذی خواهد داشت.
در این نقطه است که ابتکار و خلاقیت طبیعی و ذاتی بدن وارد عمل شده و مواد غذایی مورد نیاز بدن را از دستگاه گوارش گرفته و وارد بدن کرده و مواد زاید را از بدن دفع کرده و یا آنها را در قسمت هایی از بدن ذخیره و انبار می کند.
به طور معمول مصرف یک دز از مکمل های حاوی مولتی ویتامین ها که شامل تمامی نیاز روزانه بدن به ریز مغذی ها باشد کافی خواهد بود. در مورد بهترین زمان برای مصرف این دسته از مکمل ها نیز اختلاف نظر وجود دارد اما گفته می شود که مصرف این قبیل مواد به هنگام صبح مفید تر خواهد بود. مصرف این دسته از مواد بعد از وعده صبحانه و یا ناهار توصیه شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره