موادي براي رفع خستگي ورزشكاران
شما اینجا هستید
مکمل های کاربردی متفرقه » موادي براي رفع خستگي ورزشكاران

نتيجه تمرين شديد، چيزي جز افزايش پروسه آنتي اكسيد اسيوني در ماهيچه ها نيست كه عاقبت آن، بالا رفتن پروكسيدهاي چربي وراديكال هاي آزاد است و هر دو به عبارت ساده تر توكسين ياسم ناميده مي شوند. اين مقدارها عبارتند از:

 

 

KevinLevrone

ويتامينC ، 2000 ميلي گرم روزانه
ويتامين E ، 800 ميلي گرم روزانه بتاكارتن ،20 ميلي گرم روزانه

 


در مدل هاي حيواني اين مساله ثابت شده كه پس از تمرينات پر فشار، به سطح راديكال هاي آزاد ماهيچه ها در جگر 2 تا3 برابر افزوده مي شود. در اكثر مطالعات و تحقيقات انجام شده، اندازه گيري اين سموم به وسيله روش هاي غير مستقيم انجام مي شود و به همين دليل درارتباط ميان شدت تمرينات و توليد مواد سمي ترديدهايي وجود دارد. آزمايش هاي تازه اي درباره تاثير تمرينات ورزشي روي اكسيد اسيون كلسترول LDL ( كلسترول بد) انجام شده است. نتيجه اين آزمايش ها نشان مي دهد كه تمرينات پرفشار به منظور توليد بيشتر راديكال هاي آزاد يا همان سموم حركت است. اما ويتامين ها با اثر ضد اكسيدانتي مخصوصاً ويتامين هاي C وE و بتاكاروتن. باعث خنثي شدن راديكال هاي آزاد يا سموم مي شوند و در نتيجه به بازگشت سريع تر بدن به حالت طبيعي پس از تمرينات پرفشار كمك شاياني مي كنند.
براي آن كه از اثر بخشي اضافه شدن ويتامين ها به غذاي ورزشكاران اطمينان حاصل شود، محققان مقدار زيادي ويتامين هاي C وE و بتاكاروتن را در زمان 3 تا 4 هفته اي به غذاي ورزشكاران اضافه كردند.بعد از آن ثابت شد. سطح موادي كه باعث آسيب ديدگي ماهيچه ها مي شود. كاهش پيدا كرد و برگشت به حالت طبيعي پس از انجام ورزش و تمرينات سنگين با استفاده زياد از اين ويتامين ها بسيار سريع تر صورت گرفت.
برخي ورزشكاران در ورزش هايي شركت مي كنند كه زمان تمرين و مسابقه فشار زيادي را تحمل مي كنند. آنها مي توانند از فشارهاي تمريني خود با استفاده از آنتي اكسيد انت هاي جانشين مانند ويتامين هاي C وE و بتا كاروتن بكاهند. پيشنهاد مي شود، اين مواد دفع كننده سموم به صورت مخلوطي از مواد ويتامين هاي C و E و بتاكاروتن و با هدف تضمين و تامين سيستم دفاعي بدن در زمان تمرينات پرفشار و با حفظ سطح مناسبي از اين آنتي اكسيد انت ها وارد بدن ورزشكاران شوند. بدين وسيله امكان ابتلا به عفونت ها در ورزشكاران كاهش مي يابد.
تحقيقات جديد نشان مي دهد، استفاده از آنتي اكسيدانت هاي جانشين ريسك گرفتاري و توسعه عفونت قسمت بالايي سيستم تنفسي را پس از تمرينات طولاني يا مسابقاتي مانند دوي ماراتن. دوچرخه سواري، فوتبال و ديگر ورزشها كاهش مي دهد. اغلب احساس مي شود.
استفاده مقدار زياد آنتي اكسيدانت ها، ويتامين ها و الكتروليت ها تضميني براي بهتر انجام دادن فعاليت هاي ورزشي، سرعت در بازگشت به حالت معمولي، دفع خستگي پس از تمرينات پرفشار و پوشش براي بعضي كمبودهاي تغذيه اي باشد؛ اما براي تنظيم يك برنامه مناسب تغذيه اي لازم است نيازهاي انفرادي هر فرد با اندازه گيري مناسب سنجيده شود.
شخص ورزشكار بايد حتما با پزشك متخصص خود در استفاده از ميزان و زمان اين مواد مشورت كند. زيرا ميزان استفاده از هر يك از اين مواد بر اساس وزن، نوع ورزش، پست بازي يا حجم و قدرت تمرينات محاسبه مي شود. فراموش نكنيد كه هم زمان از سطح مجاز اين مواد كه مشخص شده است فراتر نرويم.

  1. مهدی

    با سلام مطالبتان جالب بود .من جوانی ۱۹ ساله هستم و حدود یک سال است که باشگاه میروم و عضلات بازو و سینه ام رشد کرده اما خیلی زود خسته می شوم .راهنماییم کنید با تشکر

    • مهرزاد

      سلام مهدی دلیل خستگی بجز کمبود خواب دلایل دیگه ای هم داره

      ۱ – احتمالاً گلوسیدها را از برنامه‌ غذایی‌تان حذف کرده‌اید
      اگر در طول روز زیاد احساس خستگی می‌کنید یکی از دلایلش این می‌تواند باشد که شما رژیم بدون گلوسید گرفته‌اید. یعنی اینکه کربوهیدرات را از برنامه‌ غذایی خود حذف کرده‌اید. یک چنین رژیمی شما را بی انرژی می‌کند. باید بدانید که مغز انسان با پروتئین کار نمی‌کند بلکه با گلوسیدها امورات خود را می‌گذراند. این‌گونه است که بدن ما گلوسیدهایی که مصرف می‌کنیم را به گلوکز تبدیل می‌کند و این گلوکزها منبع اصلی تأمین انرژی بدن مان هستند. عدم مصرف گلوسیدها باعث می‌شود که انرژی لازم را برای فعالیت‌های روزانه نداشته باشید. توصیه می‌کنیم گلوسیدهای پیچیده مثل نان سبوس دار، حبوبات و سبزیجات نشاسته‌ای را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.

      ۲ – احتمالاً صبحانه نمی‌خورید
      اگر در طول روز احساس کسالت و بی حالی می‌کنید احتمالاً از آن دسته افرادی هستید که صبحانه نمی‌خورید. ولی باید بدانید که صبحانه مهم‌ترین وعده‌ غذایی است. به خاطر اینکه بدن ما از شب تا صبح گرسنه بوده و ذخیره‌ انرژی‌اش دیگر تمام شده است. صبح که می‌شود بدن به کسب انرژی نیاز دارد. اگر صبحانه نخورید نمی‌تواند این انرژی را دریافت کند و برای همین طبیعی است که بقیه‌ی روز را بی حال و بی انرژی باشید.
      نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد بچه‌هایی که صبحانه می‌خورند نتایج بهتری در تست‌های هوش کسب کرده و تمرکز بیشتری دارند. افراد بزرگسال نیز همانند بچه ها هستند با این تفاوت که بزرگ‌ترهستند.
      توصیه می‌کنیم که صبحتان را با یک صبحانه‌ سالم شروع کنید. صبحانه‌ سالم حاوی گلوسیدهای سالم، پروتئین، میوه و سبزیجات است.

      ۳ – احتمالاً شما خیلی کم غذا هستید
      اگر در طول روز باک انرژی‌تان خیلی زود خالی می‌شود به احتمال زیاد مانند گنجشک غذا می‌خورید. منظورمان این است که کم غذا هستید. بدن ما نیاز دارد که هر سه تا پنج ساعت چیزی بخورد تا انرژی‌اش را تأمین کند. برای پیشگیری از این مسئله توصیه می‌کنیم که هر وعده‌ غذایی یا میان وعده‌تان حاوی پروتئین‌ها، دانه ها، میوه و سبزیجات باشد.

      ۴ – احتمالاً کم آب می‌خورید
      دهیدارته شدن بدن یعنی کاهش آب آن نیز می‌تواند باعث بی حالی روزانه شود. در واقع اگر شما جز آن دسته افراد هستید که آب و مایعات کمی می‌نوشید احتمالاً در طول روز دچار منگی و بی حالی خواهید شد. احتمالاً شنیدن اینکه روزانه باید یک لیتر آب بخورید شما را وحشت زده می‌کند. نگران نباشید. قرار نیست که همه‌ این آب را یکجا بخورید. یک بطری آب دم دستتان باشد و در طول روز جرعه جرعه میل کنید. آب میوه‌ها و جوشانده‌ها از مایعات سالم محسوب می‌شود. می‌توانید روی شیر نیز حساب کنید. در هر حال مایعات زیادی بنوشید و حالا که تابستان است بیشتر به فکر تأمین آب بدن خود باشید.

      ۵ – احتمالاً غذاهای ناسالم را در بدترین شرایط میل می‌کنید
      خیلی از مردم صبحانه را ظهر می‌خورند و شام را دیر وقت. این باعث می‌شود که با نشاط و شاداب نباشید. زمانی که احساس خستگی می‌کنید معنی‌اش این است که مغزتان هیدرات کربن می‌خواهد تا انرژی‌تان را بالا ببرد. اگر جز افرادی هستید که گلوسیدهای ساده مثل کیک و کلوچه و یا نوشیدنی‌های گازدار می‌خورید باید انتظار داشته باشید که ناگهان انرژی‌تان از دست برود و احساس ضعف بکنید. هیدارت‌های کربن خیلی سریع وارد سیستم بدن می‌شوند و به مدت یک ساعت احساس سیری ایجاد می‌کنند.
      با این که هله‌هوله‌ها برای مدتی شما را سیر می‌کنند اما باید بدانید که تغذیه‌ نامناسبی در پیش گرفته‌اید. برای اینکه روزتان را با انرژی پشت سر بگذارید باید در بین روز میان وعده‌ای حاوی پروتئین‌ها و گلوسیدها میل کنید. یک عدد سیب یا یک مشت بادام، ماست با میوه، سبزیجات میان وعده های خوبی محسوب می‌شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره