کره حیوانی پاستوریزه به طور طبیعی ۸۰ درصد چربی دارد و ۱۸ درصدش آب است، زیرا وقتی حرارت می-بیند، کفی روی آن تشکیل می-شود که نشان دهنده ی بخار آب موجود در آن است.
در این نوع کره حدود ۲ درصد نمک نیز هست و می-توان گفت کره جزو خانواده- چربی-هاست.
به علاوه، اسیدهای چرب موجود در کره نیز از نوع اشباع هستند که به راحتی جذب می شوند.
اما کره بادام زمینی از خود بادام زمینی مقوی-تر است و املاح، پروتئین، فیبر و مقادیری کربوهیدرات دارد.

به طور کلی، هر ۱۰۰ گرم کره بادام زمینی، ۵۸۰ تا ۵۸۸ کیلوکالری انرژی و ۲۵ تا ۲۶ درصد پروتئین دارد و در مقایسه با کره معمولی، ۵۰ درصد چربی- و ۶ درصد فیبر دارد.
در هر ۱۰۰ گرم کره بادام-زمینی، ۲/۹ گرم قند وجود دارد که عمدتا از نوع ساکاروز است.
مقداری سدیم و پتاسیم نیز در آن یافت می-شود. در هر ۱۰۰ گرم، ۴۶۰ میلی-گرم سدیم و ۶۵۰ میلی-گرم پتاسیم دارد.
کل میزان اسیدچرب اشباع موجود در کره بادام زمینی، حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد است و بیشتر اسیدهای چرب آن از نوع غیر اشباع-اند.
اگر بخواهیم بین کره حیوانی و کره بادام زمینی یکی را انتخاب کنیم، کره بادام زمینی ارجحیت دارد، ولی اگر همین کره را هم زیاد مصرف کنیم ، کالری زیادی به بدن می رساند و باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد.
مصرف کره بادام زمینی معمولا به-عنوان میان-وعده، انتخاب خوبی نیست، زیرا بهترین میان-وعده-، میوه-ها هستند.
اگر کره بادام-زمینی در وعده صبحانه مصرف شود، می-تواند وعده غذایی کامل و خوبی را تشکیل دهد، مخصوصا برای دانش آموزان.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، وجود ترکیبات آلرژی زا در بادام زمینی است که باید جدی گرفته شود و در صورت داشتن حساسیت (آلرژی)، از برنامه غذایی حذف شود.
بادام زمینی شامل میزان فراوانی از چربیهای اشباع نشده چند گانه ، آهن و مس می باشد و هنگامی که بادام زمینی را جهت ساخت کره می کوبند ، اسیدهای چرب در تماس نزدیک با این فلزات قرار می گیرند که موجب یک واکنش سریع شیمیایی شده و اسیدهای چرب را به رادیکالهای آزاد فعال تبدیل می کنند .
رادیکالهای آزاد زمانی ایجاد می شود که چربیها در تماس با مس و آهن در بادام زمینی قرار می گیرند و به عنوان یک کاتالیزور سریع عمل می کنند و موجب می شود تولید رادیکالهای آزاد از هزار برابر به یک میلیون برابر افزایش یابد .
این واکنش شیمیایی منجر به تولید اسیدهای چرب ******د شده گشته که به دلیل اثرات زیانبخشی که روی غشاء سلولی دارند به عنوان خطرناکترین رادیکالهای آزاد به حساب می آیند .
امروزه افراد می دانند که خطرات رادیکالهای آزاد به عنوان بخشی از فاکتورهایی که موجب بیماریهای مزمن ( شناخته شده برای انسان ) نظیر بیماریهای قلبی تا سرطان ، آرتروز تا بیماری MS ( Multiple sclerosis ) و بسیاری از مسائل پیری می شوند شناخته شده اند .
روغنهای گیاهی و مشتقات آن در رده چربیهای اشباع نشده چند گانه هستند که بسیار ناپایدارند بدین جهت هنگامی که در معرض اکسیژن ، گرما و یا نور قرار می گیرند به سرعت فاسد می شوند .
در تولید کره بادام زمینی ، بادام زمینی اغلب تفت داده و مقدار زیادی نمک به آن اضافه می شود که موجب از بین رفتن تعدادی از اسیدهای چرب و تبدیل آنها به چربیهای هیدروژن شده و یا آسیب دیده می شود که بدن انسان نمی توانند آنها را به راحتی بسوزانند .
آیا تا به حال هیچ مطالعه علمی نشان داده است که بادام زمینی ، کره بادام زمینی و یا روغن بادام زمینی موجب چنین میزان بالایی از حساسیت در بسیاری از افراد شده اند ؟
آگاهی از این مطلب ، مهمترین عامل جهت دوری از فرآورده های غذایی بادام زمینی می باشد . اکنون زمان آن است که بدانیم آیا مطمئن تر نیست که فرزندانمان را بدون کره بادام زمینی به مدرسه بفرستیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *