داستان کوزه‌گر و شاگرد را شاید شنیده‌اید که حکایت فرق استاد و شاگرد را در همان فوت آخر می‌داند، که به فوت کوزه‌گری مشهور است .

king_kamali)

 

شاگرد پس از مدتی شاگردی ساز جدائی زد و از پیش استاد خود جدا شد تا در محل دیگری کوزه‌گری کند و سود بیشتری نصیبش شود. شاگرد مغرور گل را آماده کرد و به شکل کوزه درآورد و آنها را در کوره گذاشت ولی هر کوزه‌ای که از کوره به بیرون می‌آورد شکسته بود. شاگرد این عمل را تا صدها بار تکرار کرد ولی همیشه کوزه می‌شکست و هربار که کوزه می‌شکست شاگرد عصبانی‌تر می‌شد. سپس خسته و پشیمان، پیش استاد رفت تا چاره و راهکاری از استاد بگیرد. استاد گفت: تو همه‌چیز را یاد گرفته بودی الی فوت آخر. قبل از این‌که کوزه را در کوره قرار دهی آن را باید فوت کنی و بعداً در کوره بگذاری با این عمل کوزه هیچ‌وقت نمی‌شکند!!! خوب این بود فوت آخر کوزه‌گری ! ! !

 

حال می‌خواهیم یکی از فوت‌های بدنسازی را برای شما بازگو کنیم. این فوت در عین سادگی بسیار مهم نیز است زیرا که حکم مرگ و زندگی را برای بدنسازان علی‌الخصوص طبیعی بازی می‌کند. البته بدنسازی دارای قوانین و اصول بسیار زیادیست که باید در مدت ۲۴ ساعت در شبانه‌روز رعایت شود. یکی از فوت و فن‌های مهم در ساختن بدن بازسازی و ریکاوری و استراحت کامل عضله علی‌الخصوص بعد از تمرینات سنگین است. برخی از مبتدی‌ها فکر می‌کنند که ساختن بدن عضلانی و حجیم دارای اطلاعات و رموز خاصیست. ولی اگر شما از قوانین و فوت و فن‌های کسب عضله اطلاعی نداشته باشید قطعاً کسب بدنی عضلانی برایتان به‌صورت راز خواهد ماند و اگر با این تفکر به جلو بروید مطمئناً سر از بیراهه در می‌آورید .

بیشتر بدنسازان حتی مسابقه‌ای به مسئله ریکاوری توجه زیادی نمی‌کنند و در موقعی که عضله‌شان کوفته می‌شود عضلاتی را که کوفته نیست تمرین می‌ٔهند و چنین استنباط می‌کند که عضله کوفته را تمرین نمی‌دهند بلکه دیگر عضله را تمرین می‌دهند. این عمل اشتباه محض است و ساختن بدن عضلانی را به تعویق خواهد انداخت. چون اگر بدن توان و انرژی لازم را داشت، عضله کوفته را بازسازی می‌کرد پس لازم نیست که شما عضلات دیگر را تمرین دهید ! ! !

عزیزان خیالتان را راحت کنم تا کاملاً ریکاوری نشده‌اید به تمرین ادامه ندهید زیراکه با این عمل خوب انرژی هدر می‌دهید و در نهایت روی رشد عضله پا می‌گذارید. مثالی برایتان می‌زنیم، شما بندبازی را حساب کنید که میله تعادل را در وسط راه از دست بدهد. خوب چه اتفاقی خواهد افتاد؟ سقوط .

سقوط و پس‌روی بدنسازان نیز زمانی شدیدتر خواهد شد که پروسه ریکاوری را نادیده بگیرند و آن را کم‌اهمیت بدانند. پس زمانی که عضله آماده ۳ جهت تمرینات نیست هیچ‌وقت به باشگاه نروید و نه‌تنها عضله کوفته بلکه عضلات دیگر را نیز به هیچ عنوان تمرین ندهید حتی شما نباید از تمرینات هوازی در این هنگام استفاده کنید. ولی برخی از ورزشکاران از روی عادت که شده به باشگاه خواهند رفت و به تمرین خود ادامه خواهند داد که جای تأمل و شگفت است .

زمانی‌که قوی‌تر می‌شوید به ریکاوری و بازسازی زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. باور کنید زمانی که بسیار سنگین کار می‌کنید نه‌تنها تغذیه مفید حتی مکمل‌ها نیز نمی‌تواند شما را در کمترین زمان ممکن بازسازی کنند و حس تمرین را در شما ایجاد کنند. این‌جاست که خواب و استراحت ارزش خودش را نشان می‌دهد .

سال‌ها پیش وقتی که تمرینات سبکی انجام می‌دادم خیلی زود هم ریکاورم در بدنم اتفاق می‌افتاد ولی الان که قوی‌تر شده‌ام می‌توانم وزنه‌های سنگین‌تری را جابه‌جا کنم به زمان استراحت بیشتری برای بازسازی بدنم نیاز دارم، قطعاً این مسئله برای شما نیز صادق است. همان‌طوری که قبلاً نیز گفته شد بدنسازان طبیعی باید به مسئله ریکاوری توجه بیشتری بکنند زیرا ریکاوری حکم مرگ و زندگی را برای آنها بازی می‌کند هم‌چنین ریکاوری سریع بدن، دفعات تمرین را در هفته برای بدنسازان مشخص می‌کند .

از عواملی مؤثر در به تأخیر انداختن پروسه ریکاوری می‌توان به تغذیه نامناسب شرایط محیطی استرس‌زا، بیماری بدن، کم آب شدن بدن، تمرینات شدت و پرحجم و … اشاره کرد. پس الزاماً نباید بگذارید هیچ‌یک از عوامل بالا در بدنتان اتفاق بیفتد .

اگر شما پروسه ریکاوری را جدی بگیرید مجبور و محکوم به رشد هستید. با این نکته ظریف اما بسیار حساس و در عین حال غیرقابل باور برای همگان حتی تمرین ناگهانی دیگر برایتان افسانه خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *