لاغري پايدار براي زنان
شما اینجا هستید
بدنسازی بانوان » لاغري پايدار براي زنان

در پي درخواست بانوان ايراني براي چاپ مطالبي علمي و کاربردی در مورد رژيم ها  مختص زنان در  و اقدامات لازم برای لاغرياين سايت، اين مقاله و ديگر مقالات علمي در اين زمينه از منابع به روز اينترنتي انتخاب کرده، ترجمه نموده و تقديم حضور خوانندگان شده و خواهد شد.

 

بدنسازی بانوان ایرانی

 

به دليل اينکه بين قسمت اول اين مقاله که در آخرين شماره سال قبل چاپ شده بود تا اين شماره فاصله زماني و وقفه اي طولاني مدت پيش آمد در اين شماره از سايت قسمت اول و پاياني آن را يکجا تقديم حضور علاقه مندان مي کنيم….

در پي درخواست بانوان ايراني براي چاپ مطالبي علمي و کاربردی در مورد رژيم ها و اقدامات لازم برای لاغري مختص زنان در اين سايت، اين مقاله و ديگر مقالات علمي در اين زمينه از منابع به روز اينترنتي انتخاب کرده، ترجمه نموده و تقديم حضور خوانندگان شده و خواهد شد.

به دليل اينکه بين قسمت اول اين مقاله که در آخرين شماره سال قبل چاپ شده بود تا اين شماره فاصله زماني و وقفه اي طولاني مدت پيش آمد در اين شماره از سايت قسمت اول و پاياني آن را يکجا تقديم حضور علاقه مندان مي کنيم.

از زماني که مصرف افدرين در ورزش و در رژيم هاي لاغري براي زنان و مردان ممنوع اعلام شده و استفاده از آن نيز از طرف محققين و متخصصين مضر و خطرناک تشخيص داده شد، جاي خالي دارو و يا مکملي که بتواند انسان و مخصوصاً زنان را در رسيدن به لاغري پايدار و واقعي و در خلاصي از شر چربي هاي مزاحم ياري دهد، *** و خالي ماند!

امروزه مکمل هاي غذايي مختلف و متنوعي ساخته شده و به بازارهاي جهاني عرضه گرديده است که مصرف حساب شده آنها در کنار رژيم روزانه غذايي و در کنار تمرين مناسب هوازي، تا حدودي موثر واقع مي شود. اما اين نکته را از ياد نبريد که اساس کار در برنامه هاي لاغري، برخلاف آنچه که اغلب ما در ايران تصور مي کنيم، رژيم غذايي و يا مصرف مکمل نيست.

اساس کار اقدامات لاغري حتما بايد بر پايه تمرينات هوازي مناسب استوار شده و همزمان از رژيم مناسب کم قند و کم چربي نيز بهره گرفته شود. مکملها نيز در اين بين نقشي کمکي خواهند داشت. هر قدمي که خارج از اين چهار چوب برداشته شود، به حکم علم و يافته هاي نوين دانشمندان عرصه تغذيه و رژيم هاي غذايي، محکوم به شکست خواهد بود.

بهترين برنامه لاغري تمريني براي کساني که از چربي زايد در بدن رنج مي برند، دوي سحرگاهي با معده خالي و با شدت و مدت مناسب خواهد بود. زمان اين تمرين که بين بيداري از خواب و اولين وعده غذايي روزانه تعيين مي شود، عاملي بسيار موثر و سرنوشت ساز خواهد بود.

اگر اين تمرين در طول روز و يا همانگونه که اغلب ما انجام مي دهيم، بعد از ظهر و يا شب انجام شود، چه بسا که به جاي کاستن از ميزان چربي هاي زايد بدن، بر حجم اين مهمانان ناخوانده نيز اضافه کند. در هنگام صبح و زماني که بدن و عضلات شما تقريبا تمام انرژي موجود در بدن و قسمت اعظم غذاي موجود در دستگاه گوارش را به مصرف رسانده و در اين ساعت از روز تهي از انرژي است، در صورتي که بدن را با تمرينات هوازي و مناسب تحت فشار قرار داده و نياز به انرژي را به طور معقولي بالا ببريد، به ناچار، اولين جايي که مورد حمله قرار خواهد گرفت، چربي هاي زايد بدن خواهد بود که اصولا براي چنين شرايطي در بدن انبار و ذخيره شده است.

اما در صورتي که اين تمرين را با معده پر و يا در ديگر ساعات روز انجام دهيد، بدن براي جبران انرژي از دست رفته به دستگاه گوارش روي آورده و با هضم بهتر و جذب سريعتر، حتي چربي زايد بيشتري را ذخيره کرده و براي روز مباداي خود کنار خواهد گذاشت.

از مشخصات بارز تمرين هوازي مناسب براي آب کردن و سوزاندن چربي هاي زايد مي توان به دو علامت بسيار مهم و مشخص اشاره کرد: تند شدن ضربان قلب و شديد و عميق شدن تنفس که عموم از آن به نام نفس نفس زدن ياد مي کنند. دويدن بايد با سرعتي انجام گيرد که هم تعداد تنفس در دقيقه و هم تعداد ضربان قلب در دقيقه تا حد معقول و حساب شده اي بالاتر رود.

عامل کمکي براي تاثير بهتر اين تمرين در لاغر کردن فرد و در آب کردن چربي هاي زايد، رژيم روزانه غذايي مناسب خواهد بود. برداشتي که زنان و حتي برخي از موسسات لاغري در ايران از رژيم دارند، چيزي بيش از گرسنگي دادن طولاني مدت به بدن نبوده و نيست. اين نوع از رژيم ها به جرات مي توان گفت که حتي موجب چاق تر شدن فرد نيز مي گردد. زماني که در طولاني مدت، بدن را از دريافت غذا محروم مي کنيد، سيستم هوشمند حفظ حيات به خيال اينکه با قحطي مواجه شده ايد، نه تنها از چربي هاي زايد موجود در بدن به شدت محافظت مي کند بلکه حتي اندک غذايي هم که در طول روز مي خوريد را مستقيما به چربي تبديل کرده و در خود ذخيره مي کند.

باور کردن اين موضوع شايد کمي دشوار باشد، اما کساني که اين قبيل رژيم ها را امتحان کرده اند مي توانند صحت اين ادعا را تاييد کنند. اين قبيل رژيم ها حتي با کمبود ويتامين و املاح و مواد معدني نيز در بدن همراه بوده و در طولاني مدت مي تواند منجر به بروز زخم معده، اختلالات گوارشي، بروز حالتهاي عصبي در انسان و بروز عوارض ناشي از کمبود ويتامنيها و عناصر ضروري در بدن شود.

يک اصل مسلم و تغيير ناپذير در رژيم هاي لاغري «وعده غذايي بيشتر، غذاي کمتر» خواهد بود. شما براي رسيدن به لاغري واقعي و ماندگار بايد 4 الي 6 وعده در روز غذا بخوريد، مصرف قندها و مخصوصا قندهاي زود جذب را به حداقل رسانده، مصرف چربي هاي زايد و اشباع شده را از برنامه غذايي خود حذف کرده و پروتئين مصرفي خود را نيز در حد معقولي افزايش دهيد.

شايد تنها نکته اي که در رژيم هاي ناکارامدي که اغلب مردم ما نيز با آن بيگانه نيستند، رعايت نشده و همين امر نيز منجر به شکست مي شود، رعايت نکردن تعدد وعده هاي غذايي و خلاصه کردن رژيم در 2 يا 3 وعده در روز باشد.

اشاره به اين نکته را نيز ضروري مي دانم که تفاوت عميق و ريشه داري بين زدودن چربي هاي زايد از بدن (چيزي که مد نظر ماست) و دفع آب از بدن(چيزي که در اغلب رژيمهاي مردود غذايي و در توقف هاي طولاني مدت در سونا و … اتفاق مي افتد) وجود دارد.

رکن سوم برنامه هاي لاغري، مصرف بهينه و حساب شده مکمل هاي مناسب غذايي است. قلابي فروشي در دنياي مکمل ها و مخصوصا در کشورهاي جهان سوم که از مراکز توليد و از اين کمپاني ها نيز کيلومترها فاصله دارند، بيداد مي کند. کشورهايي که يدي طولاني و سابقه اي درخشان در توليد نمونه هاي قلابي و يا اصل نه چندان کارآمد و معتبر دارند، انبوهي از چربي سوزهاي مضر و خطرناک را توليد و روانه بازار کرده و در شبکه هاي ماهواره اي هم که صاحبانشان چيزي به جز پول باد آورده حاصل از قبول آگهي را نمي شناسند، با آب و تاب در مورد آنها تبليغ مي کنند که مصرف آنها حتي اگر کارآمد هم باشد، عوارضي به مراتب خطرناک تر از افدرين و يا کلن بوترول و سيتومل را به دنبال خواهد داشت.

در انتخاب مکمل و همين طور هم در مصرف صحيح آن نهايت دقت را داشته باشيد. البته اين توصيه به اين معني نيست که من خود، مکملي براي فروش داشته باشم و تبليغ غير مستقيم آن را بکنم!

کمپاني هاي مکمل سازي از روزي که با افدرين وداع کردند، مدام در جستجوي ماده اي بودند تا بتوانند با جايگزين کردن آن در مکملها و توليدات خود، جاي خالي افدرين را پر کنند. تحقيقات آنها به نتايج گوناگوني رسيده است و مکملهاي متنوعي نيز با مکانيسمهاي اثر مختلف به بازار آمده و بسيار نيز مورد مصرف قرار گرفته است اما به جرات مي توان ادعا کرد که اين تلاش ها در بسياري از موارد بي فايده بوده و تنها براي رسيدن به درآمد حاصل از فروش مکملها انجام مي شود.

در اين مقاله به چند نمونه از مکملها و چربي سوزهاي تاييد شده اشاره مي کنيم و به اين نکته نيز براي چندمين بار تاکيد مي کنيم که مصرف اين قبيل ترکيبات تنها در صورتي موثر واقع مي شوند که به همراه تمرين هوازي مناسب که در سطور بالا به ويژگيهاي آن اشاره شد و به همراه رژيم مناسب غذايي که باز هم در سطور بالا به ويژگيهاي آن اشاره شد، مصرف شوند.

در مصرف اين ترکيبات نيز نهايد دقت را به خرج داده و از افراط در مصرف آن نيز خودداري کنيد چرا که اين ترکيبات نيز برخلاف آنچه که سازندگان و فروشنگان اين قبيل فرآورده ها ادعا مي کنند، در صورتي که بدون رعايت احتياط و خودسرانه مصرف شوند، مي توانند مخصوصا براي زنان، منشا عارضه و خطر باشند.

L-Carnitine

«ال کارني تين» اسيد آمينه اي غير ضروري است که تاثير مطلوبي بر تشديد سوخت و ساز چربي ها از خود نشان داده است. اين اسيد آمينه با کم کردن از چربي و مخصوصا تري گليسريد موجود در خون، زمينه را براي سوخت و ساز چربي هاي زايد فراهم مي کند. «کارني تين» همچنين مسئول مستقيم هدايت اسيدهاي چرب به درون سلولها و حمل آن به «ميتوکندري» هاي موجود در درون سلولها است. «ميتوکندري» را مي توان موتور و يا کوره اي ناميد که چربي ها در درون آن سوخته و به انرژي تبديل مي گردد.

Yohimbe

«يوهيمب» که در برخي منابع از آن به «يوهيمبين هيدروکلرايد» نيز ياد شده است، ترکيبي است که از آن براي درمان ناتواني **** مردان استفاده مي شود. اين ماده علاوه بر اينکه منجر به افزايش ميل و قواي **** در مردان مي شود، تاثيرات مطلوبي در سوزاندن چربي هاي مزاحم و در پيشگيري از سنتز چربي در بدن مردان و زنان نيز داشته است. تلاقي اين دو اثر در يک محصول براي تشديد چربي سوزي بسيار مهم و موثر خواهد بود.

Pyruvate

«پيروات» نيز ترکيبي طبيعي است که در بدن يافت مي شود. اين ماده، محصول نهايي حاصل شده از متابوليسم قندها و نشاسته است که در جريان متابوليسم اين مواد در بدن شکل مي گيرد. ورزشکاران از فرم خارجي اين ترکيب براي تقويت تحمل پذيري بدن براي انجام تمرينات سنگين استفاده مي کنند اما تحقيقات نشان داده است که مصرف اين ماده نيز تاثير مطلوبي در تشديد فرايند چربي سوزي داشته است. مصرف اين ترکيب، نيم ساعت از اجراي برنامه تمريني هوازي يا بي هوازي مناسب تشخيص داده شده است.

لازم به توضيح اينکه کساني که به قصد لاغر کردن خود تمرينات هوازي حداقل 2 و حداکثر 3 روز در هفته و رژيم غذايي مخصوص چربي سوزي را دنبال کرده و از مکملهاي مناسب نيز استفاده مي کنند، مي توانند در طي روزهايي که تمرين هوازي را در برنامه خود ندارند، براي تناسب بيشتر اندام خود در باشگاههاي بدنسازي تمرين بي هوازي انجام دهند.

Chromium

«کروم» به خاطر تاثيري که بر افزايش حساسيت سلولهاي بدن نسبت به هورمون انسولين دارد، شناخته شده و معروف شده است. اين هورمون تاثير بسيار مطلوبي در کاهش قند خون داشته و تاثير گرمازايي آن در بدن نيز مشهود است. در صورتي که مصرف اين فرآورده به همراه رژيم هاي کم قند و کم چربي اعمال شود، فرايند چربي سوزي نيز در کنار افزايش حساسيت سلولهاي بدن نسبت به هورمون انسولين حاصل خواهد شد.

L-Tyrosine

«ال تيروزين» نيز نوعي اسيد آمينه غير ضروري است که تاثير مطلوبي در تشديد فرايند چربي سوزي از خود نشان داده است. اين اسيد آمينه را مي توان پيش ماده «کاتکولامين» هايي نظير «دوپامين» و «نوراپي نفرين» دانست که وجود هر دوي اينها براي تشديد فرايند چربي سوزي مهم است.

«تيروزين» همچنين با تاثيري که بر غده تيروئيد و ترشح هورمونهاي آن دارد، فرايند چربي سوزي را تسهيل و تشديد مي کند.

Ma Huang

» هر دو ترکيبي گياهي هستند که تاثير مطلوبي در کاهش حجم چربي هاي بدن داشته اند. اين دو ترکيب زماني که در يک فرآورده نظير اين نمونه جمع مي شوند، تاثير مطلوب تري از خود بر جاي مي گذارند. مصرف اين مکمل در کنار تاثير بسيار خوبي که بر تشديد چربي سوزي در بدن دارد، در برخي موارد با عوارضي نظير: سر درد، خشکي دهان و تپش قلب نيز همراه بوده است.» و ««

امروزه چربي سوزهاي فراواني در بازار مکملها براي فروش عرضه مي شود اما برخي از آنها براي زنان مناسب نبوده و اغلب آنها نيز از کارايي لازم برخوردار نيستند. بنابراين در انتخاب مکمل مناسب دقت کنيد

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره