طبیعت غذاها و عملکرد جنسی انسان
چکیده
مقدمه و اهداف : مواد غذایی غیر از تامین نیازهای تغذیه‌ای اثرات متفاوت دیگری نیز در بدن دارند این اثرات ممکن است به دلیل اثر آن‌ها بر عملکرد سیستم عصبی و یا سیستم آندوکرین باشد این اثر ، اثر دینامیک اختصاصی غذاها ( special dynamic action of food ) نام دارد . هدف از این مقاله تحقیق در باره تاثیر انواع مواد غذایی بر عملکرد جنسی در انسان است .


مواد و روش‌ ها : در این تحقیق اثر تمام مواد غذایی ( 120 نوع ) مورد استفاده در کشور بر عملکرد جنسی با تحقیق کامل در مراجع معتبر پزشکی طب ایران شامل کتاب‌ های قانون ابن سینا مخزن الادویه و ذخیره خوارزمشاهی مورد بررسی قرار گرفته است .


نتایج : مواد غذایی غالباً در صورت استفاده زیاد یا مکرر می‌توانند باعث افزایش یا کاهش میل یا توان جنسی بشوند مواد غذایی از جمله انبه ، انجیر ، توت سفید ، خربزه ، خرما ، زردآلو ، زیتون ، گلابی ، موز ، نارگیل ، هلو ، بادمجان ، بامیه ، پیاز ، ترب ، سیب زمینی ترشی ، سیر ، شلغم ، قارچ ،کرفس ، کنگر فرنگی ، مرزه ، موسیر ، نعناع ، هویج ، چای ، خردل ، زعفران ، زنجبیل ، انواع فلفل، خاکشیر ، سیاه دانه ، لوبیا ، نخود ، برنج ، گندم ، شیر ، ماست ، کنجد ، بادام ، پسته ، فندق ، گردو ، تخم مرغ ، گوشت ، ماهی اثر افزایش دهنده بر میل جنسی دارند . بر عکس ، سرکه انگور ، هندوانه ، ریواس ، شوید ، طرخون ، کاهو ، گشنیز ، انواع زیره ، قهوه ، شاهدانه ، عدس و ماش ، میل جنسی را کاهش می‌دهند . انار و خرفه می‌توانند اثرات متفاوتی داتشه باشند . برای برخی مواد غذایی تاکنون اثری ذکر نشده است از جمله بالنگ ، انگور ، پرتقال ، پپونه ، باقلا ، جعفری ، خرمالو ، خیار ، ریحان ، زالزالک ، زرشک ، کدو ، کیوی ، گریپ فروت ، گوجه فرنگی ، انواع لیمو ، سماق ، کاکائو ، سیب زمینی ، بادام زمینی ، جو ، ذرت ، گوشت قرمز و گوشت‌های مرغ .
بحث : غذاها می‌توانند در فعالیت جنسی تاثیرات مهمی داشته باشند برخی غذاها دربدن مانند دارو عمل کرده و مصرف مقادیر زیاد آن ها در برخی افراد می تواند اثرات ناخواسته‌ای داشته باشد همان طور که دارو ها می توانند .
نتیجه گیری : عوامل تغذیه‌ای می‌توانند بر عملکرد جنسی تاثیر بگذارند به طوریکه اختلال در میل جنسی در یک فرد نرمال به جز از این لحاظ ممکن است به دلیل عادات نامناسب تغذیه‌ای فرد باشد .
سلول‌ها برای ادامه حیات نیاز ضروری به اکسیژن و مواد غذایی دارند مصرف مواد غذایی املاح ، ویتامین‌ها و انرژی مورد نیاز جهت فعالیت فیزیولوژیک آن ها را تامین می‌کند . به علاوه مواد غذایی خاص و مخصوصا پرروتئین‌ها نقش مهمی در رشد و نمو جسمی دارند تعریفی که از غذا ( یا ماده غذایی ) ارائه شده است شامل هر آن چیزی است که بدن را تغذیه کند مواد غذایی ارزش یکسانی ندارند زیرا دارای مقدار مشابهی از مواد مغذی نیستند .
ابوعلی سینا سید اسماعیل جرجانی و دیگر پزشکان بزرگ ایرانی معتقد بودند بسیاری از غذاها می‌توانند علاوه بر نقش تغذیه‌ای در بدن مانند دارو نیز عمل کنند آن ها در هنگام درمان بیماران این مسئله را مد نظر داشتند که غذاها می‌توانند اعمال فیزیولوژیک سیستم‌ های مختلفی همچون گردش خون و تونوسیته عروقی ، کبد و مجاری صفراوی ، کلیه ، گوارش ، تنفس ، تولید مثل ، سیستم اعصاب و نیز سیستم عضلانی و… را تحت تاثیر خود قرار دهند از آن چه بزرگان طب گفته‌اند این گونه بر می‌آید که پاسخ به غذا در هر فرد با دیگری متفاوت است از این دیدگاه دلیل این تفاوت‌ها این است که « طبیعت » یا مزاج افراد با یکدیگر فرق می‌کند با توجه به اهمیت مواد غذایی در حفظ سلامت جسمی و روحی انسان و نیز تاثیر مستقیم آن ها در رشد و تکامل بشر در این مطالعه اثر مواد غذایی مختلف بر فعالیت جنسی انسان از دیدگاه طب سنتی ایران بررسی شده است .
مواد و روش‌ها و آمار
مواد غذایی : گروه‌های مختلف مواد غذایی مورد استفاده در ایران شامل فرآورده های گوشتی ، لبنیات ، سبزیجات ، دانه‌ها ، مغز‌های دانه‌های گیاهی ، میوه‌ها ، ادویه‌ها و چاشنی ها حدود 120 نوع بررسی شده‌اند .
اثر غذاها بر میل جنسی
بسیاری از مواد غذایی 65 مورد مانند زرد آلو ، پیاز ، بادمجان ، برنج و تخم مرغ اثر افزایش دهنده میل جنسی داشته‌اند 16 مورد ماده غذایی از جمله هندوانه ، ریواس ، کاهو ، گشنیز و زیره اثر تضعیف کننده داشته و در 30 مورد اثری ذکر نشده است مانند انگور ، پرتقال ، توت فرنگی ، اسفناج ، کاکائو و لیمو ( ترش و شیرین ، عمانی ) در بین گوشت‌ ها گوشت گاو ، گوسفند ، بز ، شتر ، پرندگان اثری نداشته ولی گوشت ماهی اثر تقویت کننده دارد . تخم تمام پرندگان نیز اثر تقویت کننده دارد همچنین ماست و شیر و دوغ .
ارتباط طبیعت یا مزاج غذاها با اثر آن‌ ها بر میل جنسی
بیشتر مواد غذایی ولی نه همه آن‌ها که اثر تقویت کننده بر میل جنسی دارند دارای طبعی گرم هستند (69 درصد ) غذاهای تضعیف کننده میل جنسی در 60 درصد موارد طبعی سرد داشته‌اند .
هدف این مطالعه بررسی تاثیر مواد غذایی مورد استفاده در کشورمان بر میل جنسی بوده است قبل از پرداختن به بحث درباره نتایج بر اساس اصول علمی ضرورت دارد « ماده غذایی » و هم « اثر ماده غذایی » مورد نظر در مطالعه دقیقا تعریف شوند .
غذا چیست ؟
در اینجا عقاید دانشمندان مختلف برای تعریف غذا که توسط ( Lassabliere ) و همکاران جمع آوری شده‌اند ارائه می گردد .
میلن ادوارد : غذاها موادی هستند که پس از ورود به دستگاه گوارش ادامه حیات را ممکن می‌کنند .
برارد (brard ) غذاهای موادی هستند که پس از ورود به دستگاه گوارش متحمل تغییراتی شده و سپس به مصرف ترمیم مواد قابل سخت شدن خون می‌رسند و به این ترتیب در حفظ حیات و ادامه زندگی موثر می‌باشند .
لیتره (Litre ) : کلیه موادی که به مصرف تغذیه می‌رسند غذا محسوب می‌گردند .
شارل ریشه (Charel Richt ): در تمام تعریف‌ها صحبت از این است که غذا وارد دستگاه گوارش می‌شود در حالیکه می‌دانیم غذاهایی مانند شیر و آبگوشت و محلول‌های مغذی دیگر را ممکن است از را مقعد تنقیه کرد یا با سرنگ زیر پوست یا داخل ماهیچه یا درون رگ تزریق نمود بسیار بسیار مشکل بلکه غیر ممکن است غذا را به طور کامل تعریف نمود زیرا برای اینکه غذا را تعریف کنیم باید تغذیه را بشناسیم و چون عمل تغذیه که موضوع مبهمی است مشکل می‌باشد پس تعریف کردن غذا نیز مبهم و مشکل می باشد.
کلد برنارد : غذاها عبارتند از موادی که برای حفظ اثرات حیات و ترمیم موادی که دائما از بدن کم می‌شوند به کار می روند .
سید اسماعیل جرجانی : تن مردم همیشه اندر گدازش و کاهش است و بدین سبب حاجتمند گردد به باز آوردن آنچه از تن کاهیده و به تحلیل خرج شده باشد و گرسنگی این باشد که تن را بدین عوض حاجت آید و این عوض غذا باشد .
و جدیدترین تعریف : هر آنچه بدن را تغذیه کند ماده غذایی نام دارد .
مشاهده می کنیم که غذا از جنبه‌های مختلفی تعریف شده است در همه آن‌ها یک چیز مشترک است : غذا ، آنچه در بدن سوخته شده و برای سلول‌ها مصرف می‌شود یا آنچه برای ساخت سلول‌ها نیاز است را ، جبران می‌کند و این لازمه حیات است .
در مطالعه حاضر اثرات مواد غذایی بررسی شده است منظور چه اثری است ؟
آیا منظور غیر از اثر غذاها پس از هضم جذب و ورود به خون وسپس ورود به سلول و تامین نیاز به انرژی و نیاز به مولکول‌ های ساختمانی مثلا ساخت غشاء سلول است ؟
بله منظور اثر مواد غذایی قبل از ورود به سلول‌ها و بدن ارتباط با اثر آن‌ ها پس از ورود به سلول‌هاست . پزشکان بزرگ ایرانی معتقد بودند بسیاری از غذاها می‌توانند علاوه بر نقش تغذیه‌ای در بدن مانند دارو نیز عمل کنند آن‌ها در هنگام درمان بیماران این مسئله را مد نظر داشتند که غذاها می توانند اعمال فیزیولوژیک مختلفی را تحت تاثیر قرار دهند از جمله توانایی جنسی .
در تحقیق کنونی نتایج نشان داده است بیشتر اقلام مواد غذایی مورد استفاده در ایران ( 58 درصد ) اثر تقویت کننده میل جنسی داشته اند . 14.5 درصد مواد غذایی اثر تضعیف کننده میل جنسی و در 27.5 درصد اثری بر میل جنسی نداشته اند تاکید شده است که در صورت مصرف زیاد یا مکرر مواد غذایی میل جنسی دستخوش تغییر می‌شود به علاوه ارتباط خوبی بین طبع مواد غذایی و تاثیر آن‌ها بر میل جنسی بدست آمد به طوری که در مورد غذاهای دارای تاثیر مثبت 69 درصد موارد مزاج ماده غذایی گرم ، 11 درصد موارد طبع سرد و در بقیه موارد معتدل بوده است . در دسته مواد غذایی کاهش دهنده میل جنسی 60 درصد موارد طبع گرم و 40 درصد موارد طبع سرد بوده است پس می‌توان این گونه فرض کرد که عوامل دیگری غیر از سردی و گرمی غذاها نقش دارند پس این جای بررسی دارد که در هر کدام از دسته‌های مواد غذایی ( تقویت کننده یا تضعیف کننده ) کدام ماده یا مواد تشکیل دهنده باعث اثر مربوطه می‌شوند ؟
مسلماً این اثرات به دلیل یک ماده تنها نیست همچنانکه برای مثال هم کاهو و هم فلفل دارای ویتامین ث هستند و این ویتامین مهار کننده ترشح تیروکسین است ولی طبق نظر بزرگان طب سنتی ایران کاهو سرد است و فلفل گرم . برای بررسی دقیق این اثرات و شناسانیدن « علم مزاج غذاها » به جهان پزشکی بهترین شیوه بررسی اثر هر کدام از مواد غذایی در بالین در شرایط متابولیسم بازال است . در این شرایط فرد باید در استراحت کامل فکری و جسمی بوده 16 الی 18 ساعت در حالت ناشتا بوده و در یک مکان با دمای ثابت 18 درجه سانتی گراد باشد .
آگاهی پزشک از علم غذاها از دیدگاه طب سنتی ایران یعنی شناخت « specific dynamic action of foods » مد نظر قرار دادن آن در بالین به نظر مولف می‌تواند گام بزرگی در جهت رفع معضلات علم پزشکی باشد همان طور که در چندین قرن پیش بوده است بنا بر این چه بسا برخی از اختلالات در میل جنسی بدون هیچ گونه یافته آزمایشگاهی یا اختلال آناتومیک بدلیل مصرف نامتعادل مواد غذایی در مقایسه با طبع فرد باشد در این صورت با توصیه‌های غذایی متناسب با مزاج جسمی فرد توسط یک پزشک متبحر در علم پزشکی ( هم علم امروزی و هم طب سینایی ) می توان وی را معالجه کرد .
نتیجه گیری
مصرف زیاد یا مکرر بسیاری از مواد غذایی می‌تواند بر میل جنسی اثر بگذارد .
بیشتر مواد غذایی محرک میل جنسی دارای طبع گرم و اکثر مواد غذایی مهار کننده میل جنسی دارای طبعی سرد هستند .

 
ذ. ن : ذکر نشده است
+ : اثر محرک دارد
– : اثر مضعف دارد
مزاج گوشت پرنده از گوشت چارپا خشک‌تر است . گوشت گاو خشک‌تر از گوشت بز گوشت بز خشک‌تر و دیر هضم‌تر از گوشت گوسفند است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *