سیستم تمرینی (RP-21) بر پایه تکنیک رست-پاز(قسمت اول)
شما اینجا هستید
سیستم های تمرینی با وزنه » سیستم تمرینی (RP-21) بر پایه تکنیک رست-پاز(قسمت اول)

دلیل اصلی‌ که ما شروع به تمرین کردن می‌کنیم به خاطر علاقه ما به ساختن بدنی خوش فرم می‌باشد.هنگامی که من در نوجوانی شروع به انجام تمرینات خود کردم هدفم داشتن بدنی همچون قهرمانان بود.

بعد از مدتی‌ از تمرینات قدرت و عملکرد مناسب دو عنصر اصلی‌ تمرینات من شدند ولی‌ اکثر افراد تنها دلیلشان برای تمرین داشتن بدنی زیبا می‌باشد.سیستم‌های تمرینی زیادی برای هر کدام از اهداف موجود در بدن سازی وجود دارد.

شما برای اهداف مختلف میتوانید برنامه‌های مختلفی‌ را انتخاب کنید.اما هر کدام از آنها هدفی‌ خاص را دنبال میکنند.مثلا یک برنامه هدفش فقط افزایش قدرت می‌باشد و برنامه ای‌ دیگر بیشتر روی عضله‌ سازی تمرکز دارد.اما آیا میشود هم قدرت، هم بهبود عملکرد و هم عضله‌ سازی را در یک برنامه جا داد؟
در این مقاله قصد داریم برای شما سیستم تمرینی (RP-21) را که از تکنیک رست-پاز بهره میبرد برای شما معرفی‌ کنیم.با استفاده از این برنامه شما هم قدرتمند خواهید شد و هم عضله‌ سازی خوبی‌ انجام خواهید داد و هم عملکرد شما بهبود خواهد یافت.

انجام تمرینات به صورت رست-پاز چگونه می‌باشد؟
سیستم (RP-21) بر پایه تکنیک رست-پاز می‌باشد.تکنیک رست-پاز یک سبک از تمرین می‌باشد که بسیار پر فشار و کارامد می‌باشد.همانطور که همه ما میدانیم اکثر افراد در هنگام تمرین نسبت به اهداف خود به معنای واقعی پایبند نیستند.اکثر افراد میخواهند در یک زمان تمام جنبه‌های بدن خود را تا آخرین سطح ممکن ارتقا دهند.گرچه این افکار قابل ستایش است ولی‌ کاملا اشتباه می‌باشد.
شما نمیتوانید به همه اهدافتان به طور همزمان برسید.قبل از اینکه وارد موضوع اصلی‌ شویم چیزی را باید برای شما روشن کنم.اگر که هدف شما به طور خاص افزایش قدرت، بهبود عملکرد و… می‌باشد هیچ برنامه ای به صورت تکی‌ وجود ندارد که بتواند به طور همزمان تمام این اهداف را به طور کامل و ۱۰۰% پوشش دهد.
مثلا برای یک پاور لیفتر محص انجام سیستم (RP-21) در طول سال کار عقلانی نمی‌باشد.این فرد میبایست از وزنه‌های سنگین با زمان استراحت بیشتر بین ‌ست‌ها استفاده کند که در سیستم (RP-21) این امکان وجود ندارد.منبع سایت اد کو ان توجه داشته باشید که این برنامه روی چند هدف به صورت ترکیبی‌ تمرکز دارد نه فقط روی یک هدف خاص.شما در این برنامه قوی خواهید شد ولی‌ این برنامه فقط به منظور افزایش قدرت طراحی نشده است.این برنامه یک برنامه بازسازی مجدد بدن می‌باشد.

هنگامی که شما برای عضله‌ سازی خالص، افزایش قدرف و یا بهبود عملکرد خود تمرین می‌کنید برنامه شما باید شامل اصل اضافه بار باشد.بدون رعایت این اصل در واقع شما فقط وقت خود را در باشگاه هدر خواهید داد.ماهیچه‌ها برای افزایش رشد خود نیاز به فشار بیشتری دارند.
انجام پرس سینه سه ‌ست با ۱۰ تکرار با وزنه ثابت ۱۳۵ پوند در هر هفته برای افراد بی‌ هدف می‌باشد.ولی‌ شما فراتر از این حرف‌ها هستید.آیا میشود با سنگین کردن تدریجی‌ وزنه و انجام تعداد بیشتری تکرار زمان انجام آن حرکت را کاهش داد؟!!

به مثال زیر توجه کنید:
برای مثال فرض میگیریم شما میتوانید با وزنه ۲۲۵ پوندی ۵ تکرار را در ۴ ‌ست انجام دهید و زمان استراحت میان ‌ست‌ها نیز ۳ دقیقه می‌باشد.مجموع زمان استراحت میان ‌ست‌ها ۱۲ دقیقه میشود به علاوه ۳۰ ثانیه زمان اجرا هر ‌ست.پس شما برای انجام این ۲۰ تکرار در مجموع ۱۴-۱۷ دقیقه زمان صرف خواهید کرد.اما اگر شما با وزنه ۲۳۵ پوندی ۳ تکرار را در ۷ ‌ست انجام دهید و زمان استراحت بین ‌ست‌ها را نیز به ۱ دقیقه کاهش دهید زمان استراحت شما بین ‌ست‌ها در مجموع ۷ دقیقه خواهد شد به علاوه ۱۵-۲۰ ثانیه برای اجرا هر ‌ست.پس برای ۲۱ تکرار شما فقط ۹-۱۱ دقیقه وقت صرف خواهید کرد.
تکنیک رست-پاز به شما این اجازه را میدهد که با وزنه‌های سنگینتر یک تمرین پر حجم را تجربه کنید همچنین زمان تمرین شما هم کاهش خواهد یافت.

اما سیستم تمرینی (RP-21) چه می‌باشد؟
هدف این سیستم افزایش قدرت، افزایش حجم عضلانی خالص و بهبود عملکرد شما می‌باشد.به بیان ساده تر شما به فردی عضلانی، قدرتمند و به ظاهری ورزش کارانه خواهید رسید.سیستم (RP-21) روی انجام ۷ ‌ست با ۳ تکرار با ۷۰-۸۵% یک تکرار حداکثر تمرکز دارد.زمان استراحت بین ‌ست‌ها نیز فقط ۱ دقیقه می‌باشد.
برای مثال یک تکرار حداکثر شما در اسکات ۳۰۰ پوند می‌باشد.۷۰% این مقدار برابر ۲۲۵ پوند خواهد شد.شما باید برای ۷ ‌ست با این وزنه ۳ تکرار را انجام دهید تا ۲۱ تکرار در مجموع را تکمیل کنید.به شما پیشنهاد می‌کنم که برای شروع سنگینی‌ وزنه خود را با ۷۰% یک تکرار حداکثر خود شروع کنید.با تمرین کردن با این مقدار وزنه احتمال کامل کردن ۲۱ تکرار برای شما افزایش خواهد یافت.در هفته‌های ابتدایی شما نباید که در انجام تکرار‌های خود ناکام بمانید.
بعد از هر هفته با پیشرفت در میزان وزنه‌ها فشار تمرین بیشتر شده و اینطور احساس خواهید کرد که زمان استراحت بین ست ها کاهش یافته است.در این سیستم اکثر متغیر‌ها قابل تغییر خواهند بود.منبع سایت اد کو ان مثلا شما میتوانید برای فشار بیشتر زمان استراحت بین ستها را کاهش دهید اما میزان سنگینی‌ وزنه‌ها را باید مطابق برنامه عمل کنید.برای بهره برداری حداکثری از این برنامه آن را همان گونه که هست انجام دهید.پس ۱ دقیقه استراحت میان ‌ست‌ها را حفظ کنید.به این برنامه اعتماد کنید.
برای هفته اول به شما توصیه می‌کنم از ۷۰% یک تکرار حداکثر خود استفاده کنید.همچنین پیشنهاد میشود ۵-۱۰ پوند در هر هفته در حرکات اسکات و ددلیفت و ۲/۵-۵ پوند در حرکات پرس سینه و سر شانه افزایش وزنه داشته باشید.پیشرفت در وزنه‌ها باید به آهستگی صورت گیرد.انجام ۲۱ تکرار نباید به راحتی‌ قدم زدن همراه دوستتان در پارک باشد!!!
حرکت اول موجود در هر برنامه تمرینی مهمترین حرکت می‌باشد و شما از لحاظ ذهنی‌ باید خود را آماده کنید.همانطور که در وزنه‌ها پیشرفت می‌کنید باید رسیدن به ۲۱ تکرار برای شما سخت و سخت تر شود و برخی‌ اوقات نیز شاید نتوانید ۲۱ تکرار را تکمیل کنید.اگر در حرکت اسکات شما بیشتر از ۱۵ تکرار در مجموع را نتوانستید انجام دهید هفته بعد دوباره برای آن تلاش کنید.
تمرکز اصلی‌ این برنامه روی انجام حرکات چند مفصلی می‌باشد که میتواند رشد خوبی‌ را برای شما به ارمغان آورد.حرکات بی‌ کیفیت و درجه دوم به هیچ وجه جز این برنامه نمی‌باشد.

 

استفاده از مطالب  تنها با ذکر منبع مجاز است.

  1. shayan

    سلام
    مقاله هاي مربوط به سيستم هاي تمريني خيلي خوب واگاهي دهنده هستند لطفا بيشتر بزاريد
    موفق باشيد

  2. mohammadali

    با سلام….
    ۲۳ ساله هستم…قد ۱۸۳٫٫وزن۶۵…نسبت به دو سال پیش ۹ کیلو وزن کم کردم…تقریبا ۳ ساله بدنسازی کارمیکنم ولی نه منظم…در طول این مدت مکمل وی وکربو پروتئینو کراتین مصرف کردم…وی که تقلبی از آب در آومد…نتیجه خوب نگرفتم…زیر بغل هام رشد زیادی نداره همینطور سر شانه ها و بازوها….تمرین زده میشم…شیراز نمیتونم اعتمادکنم به خرید مکمل…..تغذیه هم نمیدونم چجور باشه….اگه یه راهنمایی کامل و مفصل کنید در مورد برنامه و تغذیه و مکمل ممنون میشم.

  3. mohammadali

    با مواردی که توسوال قبل پرسیدم..با توجه به قدم وزن ایده آل من چقدر میتونه باشه…برای داشتن بدنی زیبا…همینطور داشتن شکمsix pack….چند دوره باید مکمل استفاده کنم؟؟؟حدودا یک دوره کامل هزینه اش چقدرمیشه؟؟؟
    ممنون

    • افشین

      سلام داداش یه اطلاعاتی از خودت و بدنت و هرچی که به نظرت مهمه بده که کسی که قراره بهت پیشنهاد بده بدونه شرایط شما چه جوریه
      وزن قد سن سابقه ی تمرین سابقه ی مکمل و هرچی که به نظرت لازمه یه دوره کامل تا تا 5تومن هم میشه بستگی داره با چند دوره شکمت تیکه شه فقط مکمل که نیست شما باید غذات نوع تمرینت همه چی اوکی باشه واسه رسیدن به هدف

      • mohammadali

        سلام افشین جان…
        با9کیلو کاهش وزن 65 کیلو…184قد..24ساله…حدودا 3 سالی هست که کار میکنم ولی نه مداوم…یه دوره وی رفتم که تقلبی بود…دو دوره کربو پروتئین و کراتین…جز عضلات سینه و کول بقیه عضلاتم ضعیف هستن…مرسی

        • افشین

          سلام به نظر من تعداد وعده های غذاییتو اضاف کن البته با کیفیت باشه برنامه تمرینی هم من سیستم تمرینی(blastoff) اینو استفاده کردم خوب جواب میده رو نقاط ضعفت با تمرکز بیشتری کار کن شاید مکمل هات تقلبی بوده که بهت جواب نداده سعی کن از یه شخص معتبر بخری وسعی کن تمرناتتو به صورت مدام انجام بدی

  4. ساناز

    خیلی خوب بود، ممنون

  5. محمد

    من الان یک ساله که از سیستم های تمرینی این سایت استفاده میکنم واقعا فهمیدم بدنسازی و نتیجه گرفتن یعنی چی ممنون از زحماتتون

  6. محمد

    سلام
    یه ساله بطور منظم تمرین میکنم ولی نتیجه هام دلچسب نبوده میخواستم ببنیم این سیستم مطمننا کار میکنه دیگه ؟ از لحاظ حجمی میگم

    من تو این ۱ سال خیلی نسبت به گذشته تغییر داشتم ولی به نظر خودم با این امکانات و تغذیه و مکمل ها

    مشکل از روش تمرین من و مربی های … بدرد نخور هست . لطف کنین یه توزیح بم بدن ممنون

    با تشکر محمد از قم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره