خانواده لبنيات مهمترين منبع پروتئيني براي بدنسازان به شمار مي رود و رايج ترين مكمل بدنسازي دنيا (Whey) از هيدروليز آب پنير توليد مي شود . شما بايد روزانه حداقل 4 ليوان شير يا معادل آن از مشتقاتش استفاده كنيد .

 

بسياري افراد در ارتباط با هضم شير مشكل دارند و دچار دل پیچه و نفخ می شوند اگر فردی دچار کمبود یا فقدان آنزیم لاکتاز (آنزیم هضم كننده قند شیر) در بدن، باشد، قند موجود در شیر) لاکتوز( به درستی هضم و جذب نمی شود..

اگر پس از سنین کودکی و شیر خوارگی شیر كم مصرف شود یا اصلامصرف نشود، آنزیم هضم کننده ی آن کم کم از بین می رود یا مقدار آن در بدن كاهش می یابدكه این عارضه را “عدم تحمل لاكتوز” گویند. در این حالت لاکتوز موجود در شیر در روده باقی مانده و ایجاد نفخ و درد می کند در واقع باکتری ها لاکتوز هضم نشده را تخمیر کرده و ایجاد اسید لاکتیک – دی اکسید کربن و گاز هیدروژن می کنند که نتیجه آن اسهال – درد معده و نفخ می باشد .
برخی از فرآورده های شیری مانند پنیر ، بستنی و ماست نسبت به شیر، حاوی لاکتوز کم تری هستند و براي اين نوع افراد قابل تحمل ترند ضمن اين كه اين مواد به دليل جامد و لخته بودن دير تر معده را ترك مي كنند ساير راه حل ها براي درمان اين عارضه به شرح زير است .

1- براي شروع از مقاديري كم و شير رقيق و سرد استفاده كنيد و شير را ناشتا مصرف نكنيد.
2- چربی موجود در شیر، تخلیه معده را به تاخیر انداخته و در نتیجه لاکتوز موجود در شیر به تدریج وارد روده خواهد شد بنابراين در شروع درمان، شیر پرچرب استفاده كنيد .
3- به شير كاكائو اضافه كنيد – کاکائوی اضافه شده از طریق سه فرآیند می تواند باعث تحمل بهتر شیر شود: کاکائو،فعالیت آنزیم لاکتاز را افزایش می دهد. فعالیت باکتری های ایجاد کننده گازدراثر تخمیر لا کتوز را مهارمی کند و تخلیه معده را کند می کند.
4- امروزه آنزیم لاکتاز را به شکل قرص های خوراکی تهیه کرده اند که مصرف آن به همراه شیر و فرآورده های آن باعث هضم و جذب بهتر قند لاکتوز در لوله ی گوارش خواهد شد.
5- امروزه شیرهایی با عنوان شیر بدون لاکتوز نیز به بازار آمده است. این قبیل شیرها طی فرایند آنزیمی ویژه ای در کارخانه لاکتوز خود را ازدست می دهند معمولاً طعم شیرین تری نسبت به شیرهای معمولی دارند؛ چرا که لا کتوز این شیرها به گلوکز و گالاکتوز تبدیل شده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *