حجم بیشتر با انتخاب هوشمندانه و مقرون بصرفه مکمل ها
شما اینجا هستید
مکمل های کاربردی متفرقه » حجم بیشتر با انتخاب هوشمندانه و مقرون بصرفه مکمل ها

انواع مختلفی از مکمل ها با قیمت هایی متفاوت در بازار وجود دارند. در این مقاله برای کمک به شما در رسیدن مقرون بصرفه به هدفتان به این موضوع می پردازم.
دو گروه مکمل اصلی و فرعی وجود دارد. گروه اصلی، مکمل هایی هستند که برای سالم ماندن و همچنین افزایش حجم خالص و بدون چربی عضلانی باید مصرف نمایید. گروه فرعی، شامل موادی می شوند که در صورت امکان مالی، می توانید به برنامه خود اضافه کنید.
این مواد، لزوما باعث افزایش حجم نمی شوند؛ برخی، اثری مثل وازودیلاتوره (مواد گشادکننده عروق) دارند، که باعث بهبود دم بدن در هنگام تمرین در باشگاه می شوند.
فهرست زیر گروه اصلی موادی است که باید مصرف نمایید (ترتیبی در نظر گرفته نشده است):
پودر پروتئین
مولتی ویتامین
روغن ماهی
کرییتین
اسیدهای آمینه زنجیره باز
این پنج ماده را به دلایل زیر انتخاب کرده ام:

پودر پروتئین:
پودر پروتئین، ماده ای تقریبا ارزان قیمت برای افزایش دریافت روزانه پروتئین است. اغلب افراد نمی توانند روزی ۵ تا ۷ وعده غذا بخورند، بنابراین برای پر کردن این خلاء، به پودر پروتئین رو می آورند. اکثر پودرهای موجود در بازار، ارزش غذایی خوبی دارند و هرگونه کمبود پروتئین روزانه را جبران می کنند.
از آنها نه تنها بعنوان میان وعده، بلکه بجای وعده های اصلی غذایی هم می توان استفاده کرد. با اینحال، کاربرد اصلی پودرهای پروتئین، در تغذیه پس از تمرین است. پس از تمرین، جهت رساندن مواد غذایی مورد نیاز عضلات برای بازسازی و رشد، باید آنها را با ۴۰ تا ۵۰ گرم پروتئین تغذیه کنید. با وجود انواع بسیار زیاد پودرهای پروتئین، در انتخاب نوع مطلوبی که طعمش هم مورد پسندتان باشد، مشکلی نخواهید داشت.

پروتئین آب پنیر (وی):
بهترین پودر پروتئین، پودر آب پنیر (وی پروتئین) است. این محصول به دو صورت کنسانتره و ایزوله وجود دارد. نوع کنسانتره ارزانتر، و نوع ایزوله، بخاطر جذب بهتر و سریعتر گرانتر است.
هیدرات کربن نوع ایزوله هم، در مقایسه با پودرهای کنسانتره کمتر است. در صورتی که قیمت برایتان مهم است، نوع کنسانتره بهترین انتخاب می باشد. این نوع پودر، برای مبتدیان بسیار مناسب است. هر چند پودرهای کنسانتره برای برخی افراد مشکلات گوارشی ایجاد می کنند، اما به هر حال افراد متفاوت هستند، و شما هم می توانید یک بار امتحان کنید. نوع ایزوله را بعدا هم می شود مصرف کرد.

پروتئین کازئین:
پروتئین های دیر هضمی هم به نام کازئین وجود دارند، که برای مصرف پیش از خواب عالی هستند. گوارش کازئین، ۵ تا ۷ ساعت طول می کشد.
با مصرف شبانه پروتئین کازئین، بدن در تمام طول شب آنابولیک باقی می ماند، و بجای گرسنگی کشیدن و شکستن پروتئین عضلات، آنها را بازسازی و حجیم می کند. به هر قیمتی باید مانع بدن از ورود به مرحله کاتابولیک (تخریب) شد.

مولتی ویتامین:
شاید بتوان مولتی ویتامین را مهمترین ماده برای بدنسازان نامید. فعالیت منظم سیستم داخلی بدن، مستلزم حضور ویتامینها و مواد معدنی مناسب است. درصورت کمبود هر کدام، سلامتی و کارایی بدن افت می کند.
هر یک از هورمون ها و مواد معدنی، به انجام هزاران واکنش بیوشیمیایی در بدن و حفظ ثبات ترشح هورمون ها کمک می کنند. پس چه نتیجه ای می گیریم؟
نتیجه می گیریم، که اگر مولتی ویتامین مصرف نشود، یا نوعی نامرغوب مصرف شود، نتایج مطلوب حاصل نخواهند شد. با خیال راحت، یک عدد را صبح (چه صبح روز ورزش باشد، یا نباشد) و یکی را هم بعد از تمرین، میل نمایید.

روغن ماهی:
روغن ماهی، بجز امگا ۳، منبع عالی ای اف ای (اسیدهای چرب اصلی) هم هست. یک روغن ماهی خوب، باید حاوی ای پی ای و دی اچ ای باشد. این دو، “چربیهای خوب” مورد نیاز بدن هستند.
این مواد، علاوه بر انعطاف مفاصل، به تقویت مغز، اعصاب و قدرت بینایی هم کمک می کنند. روغن ماهی هم بصورت مایع (که طعمش مطلوب اغلب مردم نیست) و هم بصورت قرص موجود است.

کرییتین:
برای آندسته از خوانندگانی که علاقمند به کسب اطلاعات درباره بدن انسان هستند، باید بگویم که کرییتین بطور طبیعی در بدن همه ما وجود دارد. این ماده، ترکیب کرییتین فسفات را می سازد، که شکسته شدن و بازسازیش منتهی به تشکیل مولکول ای تی پی و تولید انرژی بیشتر برای سوخت عضلات مان می شود.
کرییتین، به حفظ شدت تمرین بدون خستگی زود هنگام کمک می کند. ویژگی دیگر این ماده، کمک به بهبود سریع تر عضلات، نه تنها هنگام تمرین، بلکه پس از تمرین (یعنی هنگام حجیم شدن عضلات) است.
کرییتین در برخی خوراکی ها، از قبیل گوشت قرمز و ماهی هم وجود دارد. با این حال، برای دریافت مقدار مورد نیاز بدن، باید مقدار زیادی گوشت قرمز و ماهی خورد، که نه عاقلانه است، و نه مقرون بصرفه.
کرییتین، هم بصورت قرص و هم پودر، و در انواع مختلف مونوهیدرات، میکرونی، و سی ای ای این محصول وجود دارند، که همگیشان، اصولا یک کار می کنند. ارزانترین نوع موجود در بازار، کرییتین مونوهیدرات است.
بدن برخی افراد، به این ماده جواب نمی دهد، و بنابراین تاثیری هم نخواهد داشت. با این حال، درصورتی که مونوهیدرات تاثیری مختصر هم گذاشت، می توانید سایر انواع کرییتین را هم امتحان کنید، تا مناسب ترین نوع را برای بدن تان پیدا کنید. از آنجا که بدن های ما، هم چون ظاهرمان، با یکدیگر تفاوت دارند، و واکنش های متفاوتی به مکمل ها نشان می دهند، هیچ ماده ای که تاثیری مشابه روی همه داشته باشد، وجود ندارد.
کرییتین، نیازی به اشباع شدن ندارد، و مصرف تناوبی یا معمولی آن بدلخواه ورزشکار است. کرییتین را می توان با خیال راحت، قبل و بعد از تمرین میل کرد. وزن کسانی که کرییتین را تناوبی مصرف می کنند، هنگام قطع مصرف کاهش پیدا می کند – البته نگران نباشید، عضله ای از دست نمی رود!
کرییتین، بطور طبیعی باعث ورود آب بدرون سلولها و ماهیچه ها می شود. وقتی مصرف کرییتین قطع شود، مقداری از آب محبوس در سلولهای ماهیچه ای خارج می شود.

اسیدهای آمینه زنجیره باز:
اگر برچسب ارزش غذایی پودرهای پروتئین را بخوانید، شاید نام تعدادی اسید آمینه زنجیره باز را ببینید. اما مقدار اسیدهای آمینه زنجیره باز اکثر این پودرهای پروتئین کافی نیست. بنابراین، خرید مکمل اسید آمینه زنجیره باز هم، تصمیمی عاقلانه است. اسیدهای آمینه زنجیره باز، اسیدهای آمینه ضروری بدن هستند.
بدن انسان قادر به ساختن اسیدهای آمینه ضروری نیست. این مواد را باید از خوراکیهای حاوی پروتئین کامل، یا از ترکیب خوراکیهای ناقص گیاهی دریافت کرد. ۹ اسید آمینه ضروری به شرح زیر وجود دارند:
هیستیدین
ایزولیوسین
لیوسین
لیزین
متیونین
فنیل آلانین
تریپتوفان
والین
تریونین
بدن، بتنهایی و با استفاده از ویتامین ها و برخی اسیدهای آمینه، اسیدهای آمینه غیرضروری را می سازد. مولکولهای اسیدهای آمینه زنجیره باز، آنقدر کوچک هستند، که وارد جریان خون، و سپس عضلات می شوند. این مواد به ساختن و بازسازی بافتهایی مثل ماهیچه ها کمک می کنند. اسیدهای آمینه زنجیره باز، بشکل قرص، شربت، یا پودر در دسترس می باشند. انتخاب شکل مطلوب، بستگی به سلیقه دارد.

خاتمه
با وجود این همه محصولاتی که در بازار دیده می شوند، امیدوارم این مقاله، شما را در انتخاب آنچه بدنتان نیاز دارد، و نه آنچه دلتان می خواهد، یاری کند. بدین ترتیب، نه تنها در هزینه هایتان صرفه جویی می شود، بلکه آن حجم عضلانی را هم که همیشه آرزو داشته اید، اضافه می کنید!
در پایان هم اگر امکانات مالی تان اجازه می دهد، و علاقمند به مصرف مکملی دیگر هستید، حتما امتحانش کنید. فقط توجه داشته باشید، که تاثیرات ناشی از اکثر محصولات دیگر، پس از قطع مصرف، از بین می روند. پیش از ساختن خانه بفکر پی آن باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره