جایگاه هورمون رشد در بدنسازی
شما اینجا هستید
بدنسازی و فیتنس » جایگاه هورمون رشد در بدنسازی

بدون شک همه بدنسازان به نقش هورمون رشد در عضله سازی آگاه هستند . این هورمون به همراه عملکرد صحیح دو هورمون دیگر یعنی تستسترون و انسولین سبب افزایش حجم عضلانی و کاهش چربی های بدن میشود . از آنجایی که هورمون رشد تاثیری غیر قابل انکار در رسیدن به اهداف بدنسازان دارد افزایش ترشح آن می تواند راه رسیدن به هدف را در این رشته ورزشی هموارتر سازد.
برای افزایش ترشح هورمون رشد به چند نکته توجه کافی داشته باشید :

تمرین کردن در دامنه ی ۸ تا ۱۲ تکرار موثرترین روش برای نگهداری این هورمون در سطح بالای آن میباشد.

از سوی دیگر تمرینات مرکب چند مفصلی مثل اسکوات ها و پرس ها که در  آنها از میزان وزنه های سنگین تری استفاده میشود آزاد سازی این هورمون را در سطح بالاتری قرار می دهد . برای حصول نتایج مطلوب به انجام حرکت های اصلی بپردازید یعنی حرکاتی که اجازه می دهند شما با وزنه های سنگین تری تمرین کنید .

سرعت خود را افزایش دهید . هر چه سرعت در طی انقباض بالا رفته و حرکت شدیدتر و خشن تر باشد هورمون رشد بیشتر آزاد خواهد شد . مطالعات نشان داده است که دوندگان حرفه ای سرعت  می توانند خروجی این هورمون را با انجام دادن تناوب های ۳۰ ثانیه ای تمرینات دوی سرعت تا ۱۰ برابر افزایش دهند .

از استراحت بین ست ها غافل نشوید . استراحت ۱ تا ۲ دقیقه ای میتواند سبب افزایش ترشح این هورمون شود . استراحت های بیشتر و یا کمتر از این میزان پاسخ مناسبی به میزان ترشح این هورمون نمی دهند .

از ست های بیشتر بهره بگیرید . اگر تا حد ناتوانی و فقط برای یک ست تمرین کنید اثر چندانی در افزایش هورمون رشد نخواهد داشت . بر تعداد ست های تمرینی خود بیفزایید و مطمئن شوید که در هر ست وزنه های سنگینی بلند میکنید و به سختی کار میکنید تا بتوانید بهره وری عضلانیتان را به حداکثر برسانید . وقتی که می بینید دیگر نمی توانید حرکت را یک تکرار دیگر انجام دهید وقت آن رسیده تا در برنامه خود به حرکت دیگری بپردازید .

مصرف کربوهیدرات های کم شیرینی قبل از تمرین یکی دیگر از راه های افزایش هورمون رشد است زیرا به آرامی هضم می شوند و در میزان ترشح کمتر انسولین تاثیر می گذارند . کربوهیدرات های پر شیرین افزایش ترشح انسولین را به دنبال داشته که این امر خود سبب تاخیر در آزاد سازی هورمون رشد میشود . استفاده از کربوهیدرات هایی نظیر آب میوه و نوشیدنی های کربوهیدراتی بعد از تمرین نیز سبب میشوند که تا دو ساعت پس از تمرین میزان ترشح هورمون رشد به بالاترین مقدار ممکن برسد .

با رعایت اصول و موازین به اثبات رسیده می توانید راه رسیدن به هدف را کوتاه تر ساخته و سلامتی تان را نیز تضمین کنید .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره