توصیه های پزشکی در مورد کاهش وزن

کاهش وزن هم از طریق کاهش مصرف مواد غذائی و کم کردن کالری مصرفی و هم از طریق ورزش .

در صورتی که ترکیبی از هر دو را به کار ببریم زودتر به هدف مان که پائین آمدن وزن بدن و دارابودن تناسب اندام زیبا می باشد می رسیم .

به نکات زیر توجه کنید ، شمائی که در حال خواندن این مقاله هستید ، شاید یکی از نکات زیر کلیدی برای کاهش وزن تان باشد .

توصیه-های-پزشکی-در-مورد-کاهش-وزن
توصیه های پزشکی در مورد کاهش وزن

۱ – داشتن انگیزه و هدف شرط لازم برای لاغر شدن است. هیچ فردی حاضر نیست که از لذت غذا خوردن خود را محروم سازد مگر انگیزه ای چون سلامتی و بهداشت بیشتر ، زیبائی و خوش سیما بودن را در پیش داشته باشد .

گاهی اوقات افراد چاق به هنگام روبرو شدن با برنامه شدید و جدی کاهش وزن ارائه شده توسط پزشک دچار بحران شخصیتی شده و با گذر چند روز از انگیزه آنان برای کاهش وزن کاسته می شود . اما با تقویت انگیزه های فردی پذیرفتن اجرای رژیم های لاغری مورد قبول واقع می شود .

گاهی با افرادی مواجه می شوم که به صورت مستمر به من مراجعه و درخواست رژیم های لاغری می کنند . برای ارائه رژیم های غذائی جدید پیش نیازی را برای آنها مطرح می کنم .

از آنها می خواهم که همان رویه غذا خوردن گذشته خود را دنبال کنند ، اما به صورت مستمر در ۳۰ روز پیاده روی روزانه داشته باشند و دوباره مراجعه کنند ، افرادی که مراجعه مجدد می کنند ، حالا به عنوان جایزه آمادگی دریافت یک رژیم غذائی مناسب را دارند و اکثراً با رعایت دقیق رژیم غذائی به اهداف مورد نطر خود دست می یابند .

۲ – چاق شدن فقط از طریق زیاد خوردن حاصل نمی گردد ، خیلی از افراد که به من مراجعه می کنند ، می گفتند که خیلی کم غذا می خوریم ولی چاق هستیم ، علت این است که اشتباه غذا می خورند ، زیرا آنها اطلاع دقیقی از میزان کالری موجود در غذاها ندارند ، مثلاً یک عدد بادام هندی به اندازه ۵۰۰ گرم سبزی کالری دارد .

۳ – برای کم کردن وزن باید ۶۰۰۰ کیلو کالری از بدن سوخته شود که تقریبا مساوی با ۱۸ ساعت رقصیدن است ، بنابراین فعالیت بدنی به تنهائی برای کاهش وزن مشکل است .

۴ – الکل بعد از چربی بیشترین کالری را به بدن می دهد ، بنابراین از مصرف آن باید خودداری کرد .

۵ – سعی کنید همیشه در یک مکان غذا بخورید ، تغییر مکان غذا خوردن باعث افزایش اشتها می گردد ، معمولا غذا خوردن در کنار تلویزیون که حتی حواس شما به جویدن غذا نیست .

۶ – غذا را به طور آرام بخورید ، چون وقتی انسان سیر می شود ، حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا به مغز اطلاع داده شود ، بنابراین هم غذا را به مقدار کافی بجوید و هم به آرامی غذا بخورید . با شتاب غذا خوردن یکی از عوامل چاقی است .

۷ – سعی کنید که غذا را به صورت ، آب پز ، بخار پز و کباب پز مصرف کنید و بندرت از مواد غذائی سرخ شده استفاده نمائید .

۸ – هر نوع فعالیت جسمی که به راحتی ، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و حداقل ۳ بار در هفته انجام شود ، بهترین نوع ورزش برای کنترل وزن برای شما ( مخصوصاً خانم ها ) محسوب می شود ، باید بیشتر بر طول زمان ورزش تاکید کرد تا بر شدت آن ، ورزشی را انتخاب کنید که از انجام آن لذت ببرید و یا آن را در ذهن خود لذت بخش کنید .

۹ – غذاهای پرچرب را از برنامه غذائی تان حذف کنید ، می گوئید : ای بابا باز هم تکرار این حرف ، می گویم : شما که می دانید این حرف تکراری است پس تمام چربیهای مشهود گوشت قرمز را که باقی گذاشتید ؟ پوست و چربی مرغ را که نگرفتید ؟ پس چرا عنوان می کنید که این حرف من تکراری است !!!

۱۰ – به جای مایونز و سس های چرب در سالاد از آب لیمو و ماست استفاده کنید ، کمی خلاق باشید و طعمی دلخواه از این ترکیب درست کنید .

۱۱ – همه غذاهائی که دوست دارید از رژیم غذائی تان حذف نکنید ، در عوض در صورت انجام درست رژِیم غذائی به خود پاداش بدهید و ناخونکی به این غذاها بزنید ، البته ناخونک ها …

۱۲ – اگر غذایی را دیدید و به شدت هوس خوردن آن را کردید ، به یاد بیاورید که قبلا این غذا را خوردید و تنها چیزی که نصیبتان شد این هیکل بد ریخت و آویزان است ، پس طعم خوب گذشته آن را به یاد آورید و به هدفی که در ذهن دارید فکر کنید .

۱۳ – هفته ای یک بار خود را وزن کنید و نه هر روز ، ساعتی مشخص برای این کار داشته باشید ، بهترین زمان برای وزن کردن ، صبح زود و بعد از رفتن توالت است .

۱۴ – از بشقاب کوچک تری برای غذا خوردن استفاده کنید ، به یاد بیاورید که باید غذای کمتری هم بخورید .

۱۵ – در اکثر وعده های غذائی از سالاد فصل و سبزیجات خام برای غذا خوردن استفاده کنید ، این کار باعث افزایش سوخت و ساز شما می گردد .

۱۶ – سعی کنید و سعی کنید که در هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بیاشامید .

۱۷ – خانم هائی که ورزش می کنند و در رژیم کاهش وزن هستند باید به مصرف قرص آهن توجه داشته باشند ( با مشورت پزشک )

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *