تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن
ساعت فیزیولوژیک بدن توسط علائم خارجی تنظیم می شود و این علائم متفاوت دوره ی شبانه روزی را تنظیم می کنند این علائم عبارتند از :

 تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن

۱- قرارگیری در معرض نور مخصوصآ نور مستقیم خورشید در محیط خارج
۲- الگوی خواب و فعالیت مانند فعالیت ورزشی
۳- زمان و نوع غذا
۴- قرارگرفتن در معرض تاثیرات اجتماعی و تغییر طبیعی روشنایی و تاریکی برای تطبیق کامل ساعت فیزیولوژیک بدن چندین روز وقت لازم است .

در هنگامی که سازگاری یا منطقه ی جدید کامل شود عملکرد ورزشکاران به حداکثر خود خواهند رسیدورزشکاران و مربیان باید اختلاف زمانی منطقه ی مقصد را بدانند تا در صورت لزوم برای بالا بردن کیفیت عملکرد از آن استفاده کنند برای سازگاری ورزشکاران قبل از پرواز به مناطقی که در جهت غرب قرار دارد باید یک الی دو ساعت دیرتر از زمان طبیعی خود بخوابد و یک الی دو ساعت نیز دیرتر از رختخواب بیدار شود .
این کار شاید همیشه قابل اجرا نباشد ولی این فکر در مورد زمان کشور مقصد مفید است در مقابل آن برای افرادی که به سمت شرق سفر میکنند باید یک الی دو ساعت زودتر بخوابند در صورتی که ساعت در تهران دوازده ظهر باشد
بخشی از ساعت بدنی تان به ژنتیک مربوط می شود . شما با یک گرایش به سمت اینکه سحرخیز یا شب زنده دار باشید متولد می شوید. با این وجود عوامل دیگری نیز وجود دارد که در ساعت بدنی شما تاثیر گذار هستند این عوامل شامل سبک زندگی, نگرش و سن هستند.
به منظور جلوگیری از مشکلات مربوط به گرما بیشتر مسابقات اتومبیل رانی در ساعت اولیه صبح برنامه ریزی می شوند اگر مطالعاتی را باور دارید که بیان می کند که اکثر ورزشکاران در هنگام صبح عملکرد بهتری دارند پس من یکی از آن اقلیت های خوش شانس هستم من دوست دارم صبح زود از خواب بیدار شده و در هنگام صبح وظایف خود را به خوبی انجام دهم وقتی غروب سپری می شود من اساسآ بی انگیزه می شودم اگر شما فردی شب زنده دار باشید چه میکنید ؟ اگر قرار باشد مسافتی طولانی را در یک مسابقه بزرگ رانندگی کنید و دچار بی خوابی شدید چه کار باید انجام دهید ؟ این بی خوابی شدید قطعآ با دوره های طبیعی شما تداخل پیدا خواهند کرد .
البته عامل خواب , کمک کننده ی اصلی برای ساعت بدنی است می توانید عادت های خواب خود را تنظیم کنید زنگ ساعت خود را برای صبح زود کوک کنید. خود را ملزم به بیدار شدن کنید. همچنین نیاز خواهید داشت زودتر به رختخواب بروید اگر زودتر بیدار شوید در نتیجه دوره های بدن تان تنظیم خواهد شد البته هنگامی این تنظیمات انجام می شود احتمالا در خوابیدن مشکل خواهید داشت بنابراین قصد می کنید که زود تر از آنچه که عادت کرده اید به رختخواب بروید از خوردن غذاهای سنگین در شب خودداری کنید . غذای سنگین در آخر شب زمان خواب و بیداری شما را به تاخیر خواهد انداخت تنظیم ساعت بدنی خود را به روز مسابقه موکول نکنید. زمانی کافی برای خوددر نظر بگیرید تا به برنامه ی جدید عادت کنید همچنین باید تکنیک های توان ذهنی را به کار ببرید تا از لحاظ ذهنی خود را سازگار کنید .نگرش و دید خود را به الگو های خواب خود تغییر دهید و خود را به عنوان یک سخر خیز ترسیم کنید البته این موضوع سازگاری شما را راحت تر خواهد کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *