تمرين تغذيه و مكمل صحيح براي تيپ بدني اندومورف
شما اینجا هستید
بدنسازی و فیتنس » تمرين تغذيه و مكمل صحيح براي تيپ بدني اندومورف

اندومورف ها
اندومورف ها داراي بدن پر چرب و درشت استخوان هستند (مانند آقاي رضا زاده ) و از خوردن غذاهاي چرب لذت ميبرند اما بايد از احتمال افزايش توده چربي در بدن خود نگران باشند و در تمام زندگي خود چربي مصرفي بدن را تا حدي كنترل كنند و نگذارند بر ميزان چربي بدن بيش از اين افزوده شود . چون در دوران كات (رژيم قبل از مسابقه ) به مشكل ميخورند و بايد زجر زيادي را تحمل كنند و غير از اين اگر مربي كاملي نداشته باشند از عضلات آنها به دليل طولاني شدن رژيم كاسته ميشود .


تمرينات اين افراد بايد براي به دس آوردن عضلات بيشتر و كم چرب تر انجام شود . پيشنهاد بنده براي اين افراد در تمرينت استفاده از تكرار هاي حداقل 10 تايي هستش چون كه اگر تكرار هاي اين افراد بالاي 10 باشد تمرين شان مانند دوران رژيم قبل از مسابقات ميشود و اگر زير 10 تكرار باشد عضلات اين افراد بيشتر رو به بي كيفيتي ميرود .
در كل گفتن اين نكته ضروريست كه تمرينات افراد با تيپ هاي بدني متفاوت بايد با هم فرق داشته باشد .
افراد اندومورف بايد متابوليسم بدن خود را روبه بالا ببرند . افرادي كه مبتدي هستند و معني متابوليسم را نميدانند بايد بدانند كه متابوليسم يعني سوخت و ساز .
بايد افراد اندومورف سرعت انجام حركاتشان بيشتر از افراد ديگر باشد و بيت تمرينتا و اجراي ست ها استراحت كمتري كنند . بايد ميزان كالري مصرفي اين افراد كمتر از افراد ديگر بايد اما گشنگي ممنوع . يعني بايد وعده هاي غذايي كوچك تر ولي تعداد وعده هاي مصرفيشان بيشتر باشد .
تمرني اين افراد نبايد مانند پاورليفتر ها بر مبناي قدرت باشد . بايد با وزنه متعادل تمرين كنند . يعني اگر قراره يك حركت را با 3 ست 10 تايي انجام دهند جوري وزنه را انتخاب كنند كه بدون كمك گرفتن ولي با سختي و تمركز 10 حركت را انجام دهند و نهايتا 1 تكرار را كمك بگيرند .
افراد اندومورف بايد شكر و تمام مواد غذايي كه با قند غير طبيعي شيرين شده مثل بيسكوييت بستني و …. را از غذاي خود كم كنند . و از ساعت 6 بعد از ظهر به بعد كلا از خوزدن غذاهاي چرب و شيرين كه با قند غير طبيعي شيرين شده دوري كنند .
در طول روز سعي كنيد هر روز حداقل 10 دقيقه پياده روي با سرعتي كه بتوانيد با نفر بغل دستي خود صحبت كنيد داشته باشيد .
در پايان بايد بگم سعي كنيد از مكمل هايي استفاده كنيد كه پر پروتئين و كم كربوهيدرات باشه و از چربي سوز هاي طبيعي مثل گريپ فروت و يا قهوه در طول روز حتما استفاده كنيد .
در پايان بايد بگم كه اين مسايلي كه در بالا گفتم براي افراد معمولي كه ميخوان بدن خوبي داشته باشن و به دنبال مسابقه هم نيستن بايد عمل شه و فقط براي افراد مسابقاتي نيست . در ضمن سعي كنيد حتما ميوه مصرفي خود را داشته باشيد . چون مصرف ميوه تاثير زيادي روي سوخت چربي ها به صورت غير مستقيم داره كه بعدا در موردش صحبت ميكنيم .

تكرار هاي 10 تايي براتون مناسبه .

واسه مکمل هم بايد هميشه در همه حال از وي 100% استفاده كني . كراتين مصرف نكن . سعي كن از پمپ ها به خصوص پلاسما جت و سوپر پمپ و يا نيتريكس استفاده كني

  1. مهدی

    چطوری کالری کمتری مصرف کنیم ولی همیشه سیر باشیم ؟ برنامه غذایی روزانه چی مصرف کنیم

    • مهدی

      سعی کن مصرف فیبرت زیاد کن سبزیجات میوه جات بیشتر بخور حجم معدت با اینا پر کنی بهتره

  2. سیاوش

    ی فرد اندومورف میتونه بدنی تفکیک شده و فیتنسی داشته باشه؟!

    • وحید غلامعلی

      صد در صد ، چون درست ساخت عضلش از دو تا تیپ بدنیه دیگه خیلی بالاتر

  3. پدرام محمّدزاده

    سلام،تیپ بدنی من ترکیبی از اندومورف و موزو مورف.من ۱۷سالمه،با قد۱۷۷ و وزن ۸۵کیلو،من از بدن سازی خوشم نمیاد چون همیشه باید مکمل و هورمون و استروئید مصرف کنی تا به اهدافت برسی،ولی در. عوض من عاشق رشته فیزیک کلاسیک،فیتنس هستم،سوال من اینه:آیا با این که تیپ بدنی من اندومورفه میتونم فیتنس کار کنم؟یعنی بدنسازی طبیعی بدون استفاده از هورمون،یعنی. کاهش وزن،وزنه و افزایش تکرار مثلا الان من. حرکت نشر جانب و چهار ست ۲۵تایی انجامش میدم هرطرف هشت کیلو!؟!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره