تصویرسازی ذهنی (Mental Imagery)
شما اینجا هستید
روانشناسی ورزشی » تصویرسازی ذهنی (Mental Imagery)

مقدمه
شیوه استفاده تصویرسازی ذهنی
زمان استفاده از تصویرسازی ذهنی
چگونگی حفظ تمرکز
فواید تصویرسازی ذهنی




مقدمه

در تصویرسازی ذهنی ورزشکار خود را در موقعیت اجرای ورزشی با تمام حواس (بینایی، شنوایی، بویایی و …) مجسم می کند. تصاویر این تجسم باید شامل اجرای موفقیت آمیز ورزشکار و احساس رضایت وی از عملکردش باشد. از تصویرسازی ذهنی در موارد زیر می توان سود جست:

آشناسازی ورزشکار با موقعیت مسابقه، رشته ورزشی، الگوی پیچیده یک بازی یا یک روتین
ایجاد انگیزه با یادآوری تصاویر مربوط به اهداف خود، پیروزی در رقابت های گذشته یا شکست حریف
ارتقاء مهارت یا مهارتهایی که ورزشکاران در حال فراگیری یا اصلاح آنها است.
کاستن از افکار منفی با تمرکز بر نتایج مثبت.
تمرکز دوباره زمانی که نیاز باشد. مثلا اگر اجرا کند و بد است ورزشکار با تجسم اجراهای خوب قبلی می تواند به بهبود عملکرد خود کمک نماید.
مشاهده موفقیت زمانی که اجرای مهارتهای ورزشکار مطلوب و منتج به نتایج دلخواه است.
تدارک محیط برای اجرای توآم با تمرکز ذهنی
در تصویرسازی ذهنی روی پیآمدهای اجرا تمرکز نمی شود بلکه تمرکز بر اعمالی است که منجر به نتایج دلخواه می شود.

 

شیوه استفاده تصویرسازی ذهنی

گلدفر جک نیکولاس (Golfer Jack Niklaus) هنگام هر پرتاب خود از تصویرسازی ذهنی استفاده می کرد. در توصیف نحوه استفاده خود از تصویرسازی ذهنی وی می نویسد:

« هیچ پرتابی حتی هنگام تمرین نبوده که تجسمی دقیق از پرتاب نداشته باشم. درست مانند یک فیلم رنگی. ابتدا تصویر توپ که روی چمن قرار گرفته است سپس صحنه به سرعت عوض می شود و تصویر توپ که در هوا پرتاب شده، مسیر، جهت و نحوه فرود آن را مشاهده می کنم. در ادامه نحوه قوس برداشتن و تغییر جهت توپ را می بینم، در انتهای این تصاویر زیبا خود را در لحظه ضربه زدن با باتوم تصور می کنم.»

 

زمان استفاده از تصویرسازی ذهنی

برای مهارت یافتن در تصویرسازی باید این کار را در مسیر رفتن به تمرین، هنگام تمرین و بعد از تمرین انجام دهید. درجلسات تمرین قبل از انجام مهارت ورزشی آن را در ذهن خود مجسم نمایید. هنگام تصویرسازی خود را در حال اجرای اعمال ورزشی طوری مشاهده و احساس کنید که در واقع دوست دارید آنها را اجرا کنید. پیش از مسابقه از تصویرسازی استفاده کرده و خود را در اجرا موفق و برنده مجسم نمایید.

 

 

چگونگی حفظ تمرکز

احتمالا ورزشکاری را دیده اید که از اجرای خود عصبانی شده اند. علت این است که ورزشکار روی خطای خود که قابل برگشت نیست (افکار منفی) تمرکز می کند، نه روی شیوه بهبود عملکرد (افکار مثبت).

در روانشناسی ورزشی از روش «طرح وقفه» برای جلوگیری از گرفتار شدن ورزشکار در بند افکار منفی استفاده میشود. طرح وقفه عبارت است از لغت یا عباراتی که مربی هنگام تمرین یا مسابقه برای تغییر افکار ورزشکار از شکل منفی به مثبت استفاده می کند. بسیاری از ورزشکاران الگویی دارند که از آن تقلید می نمایند، استفاده مربی از نام این الگو می تواند ورزشکار را از بند افکار منفی رهایی بخشد. چراکه ورزشکار با شنیدن نام الگوی خود روی روش وی تمرکز کرده که این کار منجر به شکل گیری افکار مثبت می شود. با تکرار این روش ورزشکار یاد می گیرد بجای جای دادن افکار منفی، از افکار مثبت برای بهبود عملکرد خود استفاده نماید.

 

فواید تصویرسازی ذهنی

توسعه اعتماد به نفس
توسعه روش هایی که سبب می شود ورزشکار روی راهبردهایی که منجر به بهبود عملکرد ورزشی می شود تمرکز نماید.
افزایش میزان توجه ورزشکار روی مهارت هایی که قصد یادگیری یا اصلاح آن را دارد.
کمک در موقعیت رقابت و مسابقه
وقتی با روش های آرام سازی توآم شود نتایج مفید زیر را در پی دارد:

ارتقای سطح استراحت، بازگشت به حال اولیه و بهبودی
رفع تنش های ناشی از عکس العمل ها مانند تنش های عضلانی
ایجاد حالت جسمی و ذهنی که فرد پذیرای افکار مثبت باشد
ایجاد سطح مناسبی از برانگیختگی جسمی و ذهنی پیش از مسابقه

  1. amir

    salam khily khily mamnoon az in site jame o kameletoon ke be sorate takhasosy alave bar amoozesh be jahat giry behtar zehny varzeshkaran komak mikonid
    man ham tennis kar mikonam ham to bashgah be fitness mipardazam vaghean maghaleie khoby bood az nevisandegan in site kamale tashakor or daram
    ye pishnahad: raje be companyhay top secret nutrition va muscle pharm ham va mahsolateshon ham mataleby ro gharar bedid khily mamnon

    • ابوالفضل

      salam nazare lotfetone hatman
      dar asrae vaght

  2. amir

    khily mamnon az tavajohetoon

  3. رژیم لاغری

    فکر میکنم این تکینک برگرفته از ان ال پی باشه
    آخه یک بار داشتم یه فایل گوش میدادم میگفت
    هادی ساعی خیلی خوب از این تکنیک بهره میگرفته…!!

    کتابی در این زمینه میشه معرفی کنید لطفا؟!!
    ممنونم

  4. قانون جذب

    قانون جذب تأکید می‌ کند برای داشتن افکار مثبت، از تصویرسازی ذهنی خلاقانه استفاده کنیم تا کمک مان کند همان چیزی را به نمایش بگذاریم که می‌ خواهیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره