شما اینجا هستید
مقالات متفرقه » بهترین موقع ورزش

بهترین موقع ورزش:

       محققان هنوز به درستی نمی دانند که چرا بهترین نتایج در هنگام ورزش کردن بعد از ظهر به دست می آید ولی به نظر می رسد ساعت زیستی بدن در این میان نقش اصلی را بر عهده دارد. خیلی از افراد عادت دارند که ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوند و ورزش کنند و عقیده دارند که این زمان بهترین  زمان برای ورزش کردن است ، چون برای سپری کردن روز به آنها انرژی می‌دهد، اما خیلی های دیگر ترجیح می دهند که بعد از شام ، کمی پیاده روی کنند .  

اما آیا ساعت خاصی وجود دارد که تمرین کردن در آن ساعت بیشتر نتیجه دهد؟

واقعیت این است که هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند ورزش کردن در یک ساعت خاص، کالری بیشتری می‌سوزاند وفایده بیشتری دارد، اما ساعت تمرین کردن تاثیر بسیار زیادی براحساس شما دارد. مهم تر از همه این که، متخصصین می‌گویند بهتراست یک ساعت خاص را برای تمرین کردن خود انتخاب کرده و آن را ادامه دهید تا ورزش کردن برایتان به شکل عادت درآید.                  

ساعت بدن: 

  تنظیم داخلی بدن موجب می شود دمای بدن انسان در صبح کاهش و در ساعات بعدی روز و پس از غروب آفتاب، افزایش یابد. محققان می گویند افزایش دمای بدن به فرد کمک می کند بتواند ورزش های غیرهوازی و تمرینات کششی را بهتر انجام دهد.                                                            

به نظر می رسد افزایش دمای بدن در ساعات پایان شبانه روز که تحت کنترل ساعات زیستی بدن است، می تواند بر خلق و خوی ورزشکاران نیز اثر مثبت بگذارد.به این ترتیب، ورزشکاران می توانند با روحیه بهتر، نتایج چشمگیرتری را به دست آورند و موثرتر ورزش کنند.

نتایج این مطالعه می تواند برای ورزشکاران حرفه ای بسیار مفید باشد.هنگامی که این ورزشکاران برای مسابقات ورزشی به کشور دیگری می روند، مدتی طول خواهد کشید که به آب و هوای کشور جدید خو بگیرند و ساعت زیستی بدنشان با موقعیت جدید انطباق پیدا کند. بنا بر توصیه های جدید، بهتر است ورزشکاران دو هفته پیش از مسابقات در کشور موردنظر حاضر شوند تا در روزهای مسابقه، ساعت زیستی بدنشان کاملا با فضای جدید منطبق شود.

ورزش کردن و تمرین در ساعت پایانی روز به همین ترتیب می تواند به ورزشکاران کمک کند در شرایطی که بدنشان بیشترین آمادگی جسمانی را دارد، فعالیت کنند و بهترین نتایج را به دست آورند. این محققان اعتقاد دارند حتی می توان ورزشکاران را در شرایطی نگه داشت که گرچه مسابقات در ساعات روز برگزار می شود، تصور کنند (که هنوز بعدازظهر است و این تصور که از توجه به ساعت زیستی بدنشان در شرایط شبیه سازی شده به دست می آید) به آنها کمک کند که در رقابت ها موفق تر ظاهر شوند.

ورزش اول صبح:                                             

تحقیقات نشان می‌دهد که برای ایجاد یک عادت ورزشی ثابت و همیشگی، بهتر است افراد اول صبح ورزش کنند، زیرا در این ساعات می توانند قبل از اینکه فشار زمانی و سایر برنامه ها در ورزش کردن آنها اختلال ایجاد کند،تمریناتشان را انجام دهند .

وقتی پای بی‌خوابی به میان می‌آید:

متاسفانه وقتی شب گذشته بی‌خوابی کشیده باشید،بیدار شدن از خواب در اول صبح کار چندان ساده ای نخواهد بود. داشتن عادات منظم برای خوابیدن، به شما برای مقابله با بی خوابی کمک می کند.بدن باید برای خوابیدن آماده شود.ضربان قلب و دمای بدن باید به حالت استراحت در آید.این مسئله کمک می کند تا بدن به خواب عادت کند.ولی ورزش کردن یا غذا خوردن دیر هنگام آمادگی بدن شما را به خواب کاهش می دهد.چون هردوی این اعمال باعث بالا بردن ضربان قلب و دمای بدن می شود. که برای خوابیدن به هیچ عنوان مناسب نیستند.

 

 

وقتی دیرتر بهتر است:      

  برای خیلی از افراد که عادت به زود بیدار شدن ندارند، ورزش کردن اول صبح چندان هم مناسب نیست. بهترین زمان برای ورزش کردن این افراد، عصرها بعد از اتمام کار است در این زمان کمتر مجبور می‌شوند با بدنشان بجنگند برای خیلی از افراد هم ساعت ناهار بهترین زمان برای ورزش است، به ویژه اگر همکارانتان هم با شما همراهی کنند، اما توجه داشته باشید که تمریناتتان را قبل از غذا خوردن انجام دهید نه بعد از آن. ورزش کردن بلافاصله بعد از غذا خوردن صحیح نیست، چون جریان خون از سمت دستگاه گوارشی به طرف عضلات شما می رود، لذا هضم مواد غذایی دچار اختلال می شود. برای ورزش کردن باید حداقل 90 دقیقه بعد از خوردن غذای سنگین صبر کرد. 

  بهترین ساعت ورزش را برای خودتان پیدا کنید:   

لازم نیست حتماً تخصص چندانی در مورد ریتم شبانه روزی بدنتان داشته باشید تا بتوانید بهترین زمان را برای ورزش کردن خود انتخاب کنید. می‌توانید ساعات مختلف روز را امتحان کنید؛ مثلا چند هفته اول صبح ورزش کنید، بعد، ظهر را امتحان کنید و بعد عصر را. ببینید در کدام یک از این ساعات، لذت بیشتری از ورزش می برید و کدام یک برایتان راحت تر است.نوع ورزش و کار های روزانه تان را هم در نظر داشته باشید.ساعتی را انتخاب کنید که بتوانید آن را ادامه دهید. تا ورزش کردن برایتان به شکل عادت درآید.   

 

 ایجاد عادت ورزش کردن:             

    یک روز به یک جایی می‌رسید که ورزش روزانه برایتان مثل نفس کشیدن عادی می‌شود. در آن زمان است که نیاز به تغییر و تنوع پیدا می‌کنید. برای حفظ فعالیت بدنی،برخی از افراد هر از چند گاهی نوع تمرینات خود و ساعت انجام آن را تغییر می دهند.تغییر و تنوع باعث می شود لذت بیشتری از ورزش ببرید و علاقه و انگیزه بیشتری برای ادامه آن پیدا کنید.اما اگر هنوز به ورزش کردن عادت نکرده اید و از آن غفلت می کنید،تنظیم یک ساعت خاص برای انجام تمرینات بدنی به شما کمک می کند که ورزش را نیز جزو عادات زندگی خود در آورید.    

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره