بعد از ورزش دوش آب گرم يا آب سرد؟
شما اینجا هستید
مقالات ورزشی » بعد از ورزش دوش آب گرم يا آب سرد؟

ميزان درجه حرارت آب دوش به صورت درجات سرد، ملايم، گرم و داغ تقسيم بندي مي شود. چنانچه بازيکنان بعد از مسابقه از دوش آب گرم (۹/۳۳تا ۷/۳۶ درجه سانتيگراد) ولرم ( ۷/۲۶تا ۹/۳۳درجه سانتيگراد) و داغ (بيشتر از ۲/۳۷درجه سانتيگراد) استفاده کنند، علاوه بر تميز شدن بدن، باعث ايجاد آرامش هم مي شود. برخي از ورزشکاران ترجيح مي دهند که از دوش سرد استفاده کنند، اين عمل نيز باعث تقويت و نيز نيرو بخشيدن به بدن مي شود. برخي از افراد هم ازدو نوع دوش گرم و سرد به طور متناوب استفاده مي کنند.

 

 

چون اکثر بازيکنان و ورزشکاران در حال حاضر تنها وسيله اي كهبراي رفع خستگي در دسترس دارند، همين دوش آب گرم مي باشد، لازم است به نحو صحيح از آن استفاده کنند، پس جا دارد چند نکته را تذکر دهيم:

1- ورزشکاراني که پس از يک تمرين يا مسابقه سنگين فرصت انجام تمرينات و حرکات سبک را پيدا نکرده اند، مي توانند برخي از حرکات و نرمش ها را زير دوش انجام دهند. همان طور که مي دانيم، هدف عمده از دوش آب گرم، رفع خستگي و دفع مواد زايد مثل اسيد لاکتيک از بدن است. حال اگر ورزشکار زير دوش آب گرم حرکات سبک و تمرينات ملايم را انجام دهد، ميزان رفع خستگي بيشتر و مواد زايد سريع تر دفع مي شود.
2- چنانچه فشار آب زياد و فاصله دوش با بدن ورزشکار هم زياد باشد، تاثيرات درماني آب افزايش مي يابد. اعتقاد بر اين است که هرچه فاصله دوش با بدن ورزشکار زياد و فشار آب هم قوي تر باشد، بر اثربرخورد مرتب و مداوم ذرات آب با پوست ورزشکار، حالتي مانند ماساژ براي فرد احساس لذت و شادابي پديد خواهد آمد.
3- استفاده از دوش آب سرد براي ورزشکاراني که سابقه استفاده از دوش سرد ندارند، توصيه نمي شود زيرا امکان سرما خوردگي زياد است. اين افراد مي توانند به تدريج از آب سرد استفاده کنند تا بافت هاي بدن با آب سرد تطابق يابند.
4- همچنين ورزشکاران بايد کليه نکاتي را که در رابطه با موارد استفاده، عدم استفاده و احتياط در زمينه هيدروتراپي گفته شد، رعايت کنند، ازجمله اين که مدت زيادي زير دوش آب گرم قرار نگيرند، از آب بسيار داغ مدت زيادي استفاده نکنند و پس از دوش گرفتن فورا در معرض هواي سرد قرار نگيرند.
5- بايد در هنگام خشک کردن بدن، از کشيدن محکم حوله رويپوستبدن خودداري کرد زيرا همانطور که مي دانيم، سطح پوستبدن محل انتشار گيرنده ها و پايانه هاي مختلف عصبي است. بر اثر کشيدن محکم حوله به پوست، معمولا گيرنده هاي عصبي تحريک مي شوند و اين تحريکات به سيستم عصبي منتقل مي شود. در نتيجه، تاثيرات مثبت دوش يا از بين مي رود يا کاهش مي يابد.
6 -بهتر است متعاقب دوش گرفتن يا استفاده از روش هاي ديگر آب درماني، ورزشکار به مدت کافي استراحت کند و يا بخوابد. اين کار باعث افزايش تاثيرات دوش و آب درماني مي شود.

 

برچسب ها :
  1. اریا

    ممنون
    مفید بود.

  2. علی

    مسخره بود

  3. رضا

    چه کاریه قبلش بگیری باز بعدشم بیای بگیری نیازی نیست اگه سر کار باشی یه دوش لازم باشی اون بحثش سواست

  4. جواد

    سلام
    بعد از باشگاه شنا در آب سرد مشکلی بوجود نمیاره؟

    • بهزاد

      اگر مطمئن هستید که می‌توانید دوش آب سرد را تحمل کنید و در حال حاضر هم بیماری قلبی ندارید، بهترین راه حل برای اینکه اولین تجربه‌تان را تا حد ممکن خوشایندتر کنید، این است که اول یک دوش معمولی بگیرید و در آخر ۱ دقیقه با آب سرد دوش بگیرید.وقتی به این کار عادت کردید، آنوقت می‌توانید از لحظه‌ای که زیر دوش می‌روید، هر ۳۰ ثانیه آب سرد را به گرم و برعکس تغییر دهید.

  5. مهرداد

    خلیلی ممنون

  6. احسان

    هر گونه تحرک زیر دوش بسیار خطرناک و مضر است حتی کششی … آخرش نگفتی آب سرد بهتره یا گرم …

  7. فریده

    اخرشم نفهمیدم دوش گرم خوبه یا سرد😐

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره