بدنسازان در اذهان عمومي
شما اینجا هستید
مقالات متفرقه » بدنسازان در اذهان عمومي

 رفع اتهام از بدنسازي بدنسازي و افرادي که با وزنه سر و کار دارند بهتر مي‌دانند که تمرينات با وزنه چه مقدار در ارتقاء کيفيت زندگي آنها مؤثر بوده است.
افزایش قدرت و خوش‌هیکل به نظر رسیدن از تأثیرات عینی بدنسازی است. البته اینها بخش کوچکی از تأثیرات مثبت این ورزش هستند.

بدنسازی باعث افزایش اعتماد به نفس، پرانرژی و فعال بودن و احساس خوبی که فرد نسبت به خود پیدا می‌کند می‌شود.

اگر این موارد را تجربه کرده‌اید پس با من هم‌عقیده هستید که بدنسازی فقط بزرگ‌کردن عضلات نیست و دستاوردهای بسیار مهمی می‌تواند در زندگی داشته باشد. البته شایعات و حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون این ورزش وجود دارد که این ورزش را از نظر دیگران به ورزشی نه چندان جذاب تبدیل کرده است. البته ناگفته نماند که این ورزش طرفداران پر و پا قرص خودش را دارد.

اگر قادر باشید این برداشت‌های ناصحیح را به صورت منطقی پاسخ دهید آن موقع است که ذهنیت منفی دیگران را به این ورزش می‌شود تغییر داد. در ذیل چند مورد از موارد و برداشت‌های غلط که به بدنسازی نسبت داده شده است را برایتان آورده‌ایم.

1ـ تمرینات با وزنه باعث کند شدن عضلات می‌شود

امروزه اکثر قهرمانان ورزشی تمرینات با وزنه را به عنوان بخشی از تمریناتشان قرار داده و حتی بوکسورها که برای مدتی از انجام دادن حرکات با وزنه پرهیز می‌کردند به این نتیجه رسیدند که برای افزایش قدرت ضربه مشت و بالارفتن استقامت راهی جز تمرین با وزنه ندارند. یک نگاه به مایک تایسون قهرمان پیشین بوکس جهان بیندازید ضربات مشت تایسون آنقدر سریع بودند که حریف را گیج می‌کرد. با ایواندر هالیفیلد که لی هنی قهرمان 8 دوره مسترالمپیا به عنوان مربی با او تمرین می‌کرد. از مایکل جوردن می‌توان به عنوان نمونه‌ای دیگر نام برد. شخصی که با وزنه 140 کیلویی پرس سینه می‌زد. حتی کشتی کج‌کارها هم به تمرین با وزنه می‌پردازند و از لحاظ سرعت و قدرت به نتیجه دلخواهشان می‌رسند. و یا از بدنسازان حرفه‌ای می‌توان کوین لورن را نام برد که با وزن 110 کیلوگرم مسافت 100 متر را در عرض 11 ثانیه طی می‌کرد. و یا فلکس ویلر که پاهای خود را 180 درجه باز می‌کند. با این تفاسیر آیا درست است بگوییم بدنسازی باعث کند شدن عضلات می‌شود؟

2ـ در بدنسازی باید استروئید مصرف کرد تا خوب به نظر رسید

اگر این افراد در مورد بازوهای 58 سانتی‌متری دوریان یتس صحبت می‌کنند درست است و حق با آنساست. برای اینکه در این مورد این افراد را قانع کنید به آنها بگویید که شما 2 ماه به کار با وزنه بپردازید و از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید و اگر بعد از این مدت تغییر نکردید آن موقع است که حرف شما منطقی است و اگر شخص پیشرفت کرد آن موقع است که خواهید فهمید که بدنسازی در ساختن بدنی مثل قهرمانان مسترالمپیا خلاصه نمی‌شود و بدنسازی دارای مراحل و سطوح مختلف می‌باشد. استفاده از داروهای نیروزا بخشی از ورزش قهرمانی است ولی اکثر ورزشکاران برای قهرمانی ورزش نمی‌کنند و پرداختن به ورزش و سلامتی برای آنها بسیار مفیدتر و لذت‌بخش‌تر می‌باشد.

 

3ـ وقتی از تمرینات بدنسازی دست می‌کشید عضلات به چربی تبدیل می‌شوند

همة ما خوب می‌دانیم که مس به طلا تبدیل نمی‌شود پس چطور ممکن است که عضله به چربی تبدیل شود؟ این اصلاً امکان‌پذیر نیست. واقعیت این است که اگر یک شخص بر حجم عضلاتش به‌وسیله تمرینات با وزنه بیفزاید عضلات را تحریک کرده است که رشد کنند و حجیم‌تر شوند و اگر زمانی از تمرین کردن دست بر دارد دوباره عضلات به مرور زمان به حالت اول خود برمی‌گردد. در صورتی که عضلات یک فرد تمرین نکرده، بی‌شکل، صاف و نرم به نظر می‌رسد. پس حالا متوجه شدید که کدام یک بهتر است: فرد تمرین کرده یا تمرین نکرده.

یک شایعه دیگر که می‌گوید عضله به چربی تبدیل می‌شود از اینجا نشأت می‌گیرد که چون فرد به تمرینات با وزنه می‌پردازد سرعت متابولیسم بدنش بالا رفته و در نتیجه هر چه غذا می‌خورد در بدن تبدیل به انرژی شده و می‌سوزد ولی همین فرد به محض اینکه تمرینات را کنار می‌گذارد دوباره با همان اشتها غذا می‌خورد و به دلیل اینکه سرعت متابولیسم بدنش پایین آمده این باعث ذخیره چربی در بدن خواهد شد. در صورتی که این هم یک برداشت غلط است.

4ـ من به این دلیل به بدنسازی نمی‌پردازم، زیرا دوست ندارم بدنم مثل این بدنسازان که در مجلات و پوسترها هستند بشود

خیلی از مردم تحت تأثیر یک برداشت غلط در ارتباط با بدنسازی هستند و فکر می‌کنند به محض اینکه به تمرینات بدنسازی بپردازند بدن‌شان مثل قهرمانان این ورزش می‌شود. در صورتی که این ورزشکاران این عضلات را طی سالیان سال و انجام دادن تمرینات منظم و طاقت‌فرسا و داشتن یک ژنتیک خوب به دست آورده‌اند و به هیچ عنوان تصادفی و یک شبه نبوده است.

یک عذر دیگر هم این است که نمی‌خواهم لباس‌هایم برایم کوچک شود. در این زمان است که می‌شود پیشنهاد داد از وزنه‌های سبک و تکرارهای بالا استفاده شود.

5ـ تمرینات با وزنه خطرناک است

هر فعالیت ورزشی (اعم از کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، کاراته و…) خطر خاص خود را دارد. در مورد تمرینات با وزنه خطر زمانی ایجاد خواهد شد که بدون دقت بخواهید تمرین کنید. (بی‌دقتی در اجرای صحیح حرکات، بی‌دقتی در انتخاب وزنه، بی‌دقتی در تمرینات کششی). البته اجرای صحیح حرکات امری است که باید توسط مربی آموزش داده شود و بعد از دادن آموزش است که اجرای درست حرکات برعهده خود فرد خواهد بود. هنرجویان باید تمام سعی خود را بکار ببندند تا با حواس جمع به تمرین بپردازند. برای نمونه اگر بدون انجام حرکات گرم‌کردنی وزنه‌های سنگین را پرس کنیم، یا اینکه اگر در زمان اجرای حرکات جلوبازو و لاری وقتی می‌خواهیم وزنه را پایین ببریم اجازه دهیم با سرعت پایین برود خود را در خطر آسیب‌دیدگی قرار داده‌ایم. اینها نمونه‌هایی هستند که حاصل بی‌دقتی ما می‌باشند. خطرناک‌ترین موردی که در یک باشگاه می‌تواند وجود داشته باشد حضور مربی بی‌مسئولیت می‌باشد که نسبت به اجرای حرکات شاگردان خود بی‌تفاوت است.

 

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره