الگوهای تنفس در بدنسازی
شما اینجا هستید
مقالات متفرقه » الگوهای تنفس در بدنسازی

نحوه تنفس در حین انجام یک ست  یکی از موارد مبهمی است که همیشه  ذهن بسیاری از بدنسازان سطوح مبتدی و متوسط را به خود مشغول می کند.

 
به طور کلی سه طرز فکر اصلی در این باره  وجود دارد که هر یک نیز طرفداران خاص خود را در بین صاحب نظران علوم بدنسازی پیدا کرده است ( که البته  ما تنها از یکی از آنها طرفداری می کنیم ) :

●  در هر تکرار در هنگام اعمال فشار( قسمت مثبت حرکت )  عمل دم را انجام داده  و در مسیر برگشت به نقطه شروع  بازدم کنید.

● در هر تکرار در هنگام اعمال فشار بازدم کنید و در مسیر برگشت به نقطه شروع  عمل دم را انجام دهید.

● تنها در بین تکرارها تنفس کرده و در طول اجرای بخش مثبت و منفی هر تکرار نفستان را حبس کنید .

بدلیل عدم وجود تعادل هوایی در ریه ها در ابتدای یک تکرار سنگین ، پیروی از روش اول برای اکثر افراد غیر طبیعی و نامعمول به نظر می رسد. اگر از نظر فیزیولوژیکی به قضیه نگاه کنیم ، روش  دوم ( انجام بازدم در هنگام اعمال فشار و انجام عمل دم در طول بخش منفی ) طبیعی ترین و عقلانی ترین گزینه می باشد .

انتخاب سوم  اگر چه به نوعی نسخه ی اصلاح شده روش دوم به حساب می آید ولی در حقیقت خطرناک ترین روش است. در واقـع ، اگـر در حین اجرای یک تکرار سنگین نفس را حبس کنید ، این احتمـال وجود دارد که در حال بلند کردن وزنه از هوش بروید. فرض کنید که اگر  این اتفاق در وسط یک ست اسکـوات یا پـرس سینه رخ دهد چه فاجعه ای به بار خواهد آمد. در این حالت وزنه ممکن است روی سینه، شانه ، و یا حتی گردن شما بیفتد که در این صورت می تواند سبب شکستن گردن یا کمـرتان شود. تا کنون چندیـن گزارش در مورد افرادی که بر اثـر حبس کردن نفس در حال انجام پرس سینه از هوش رفته و فوت کرده اند گزارش شده است . بنابراین ، این روش سوم را کلا ً فراموش کنید !!!

از هوش نروید

بیهـوش شدن در چنین شرایطی نـاشی از عارضه ای به نام «  پدیده والسا لوا »  می باشد . وقتی نفـس را حبس کرده و اعمال فشار می کنید ، فشار داخل قفسه سینه به شدت افزایش می یابد . خود  این مساله نیز  جریان خون به سمت مغز را مختـل کرده و می توانـد به بیهـوشی بیانجامـد که در اکثر موارد هم بدون هیچ هشدار و نشانه ای رخ می دهد.

این شرایط خطرناک  معمولا ً در یک مورد دیگر هم  برای بدنسازان پیش می آید و آن وقتی است که  در درک سیستم تمرینی پر شدت دچار توهم می شوند . اغلب در این مواقع ورزشکار حتی از سر حد ناتوانی هم پا را فراتر گذاشته و به کمک یار تمرینی تا جایـی پیش می رود که نقـش بر زمین شده و یا حتـی دچار استفـراغ یا خونریـزی بـینی  می گـردد. ممکن است این قبـیل حرکات دوستـان ورزشکـار را تحت تاثیر بگـذارد ولی این ورزشکار ( به عبارت بهتر این قربـانی ) در حال ویـرا ن کردن تعـادل هوایی فیـزیولوژیک، به واسطـه حبس نفـس ، و  افزایش مرگبار فشار خون اش بوده و در یک کلام ، مشغول نابود کردن سلامتی کلی بدنش است که البته همه این موارد با نفس بدنسازی مغایرت دارند.

بنابراین ، به منظور جلوگیـری از بروز بیهوشی یا حتی موارد خطرنـاک تر در حین انجام یک تکرار ، وقتی در حال فشار دادن وزنه هستیـد نفس را با شدت تخلیه کنید ؛ سپس ، در موقع برگشتن به نقطه شروع عمل دم را انجام دهید . به شما قول می دهم پس از چند جلسه تمرین که نحوه تنفستان را به طور دقیق زیر نظر بگیرید ، این مساله برایتان  به فرایندی اتوماتیک و درونی تبدیل خواهد شد .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره