ورزشکاران همواره در جستجوي دست يافتن ه راز و رمزهاي قهرماني رقابت هاي جهاني و از همه مهمتر پاسخ اين سوال هستند که يک ورزشکار از چه سوختي براي سلول هاي بدن خود استفاده کند تا سريع تر و کاملتر هدف و پيروزي را در آغوش بکشند.


از آنجايي که تغذيه ورزشي يا تغذيه ورزشکاران يکي از زمينه هاي در حال شکوفايي و نوپايي علوم ورزشي است لذا مداوماً در معرض افسانه ها، درک غلط و شايعات غير علمي قرار دارد. احتمالاً همه اين افسانه ها را قبلاً شنيده ايد، اما آيا به راستي واقعيت را دقيقاً ميدانيد!

 

افسانه شماره 1. از مصرف قند اجتناب کنيد چه قبل از تمرين يا مسابقه و چه بعد از آن
قند مصرفي قبل از انجام مسابقه باعث بالارفتن ميزان قند در خون و متعاقباً بالا رفتن ميزان سطح انسولين خون ورزشکار مي گردد که اصلاً چيز بدي نيست و ممانعتي ندارد. قند خون نوعي کربوهيدرات است. کربوهيدرات ها چه در مواد غذايي و چه در مايعات ورزشي باعث کارايي بهتر و عملکرد صحيح تر اعضاي بدن ورزشکار مي گردد. ورزشکاراني که بدرستي سوخت گيري نکرده است يک ورزشکار آموزش ديده و کار آمد نيست. و لذا از بروز تواناي هاي خود ناتوان است.

افسانه شماره 2. نوشيدني ها و مايعات اختصاصي ورزشي صرفاً مناسب ورزش هاي است که بيش از يک ساعت به طول مي انجامد
نوشيدني هاي اختصاصي ورزشي حتي براي ورزش هايي که کمتر از يک ساعت به طول مي انجامد بسيار ضروري است. علي الخصوص اگر ورزش شديد بوده و در هواي گرم و مرطوب انجام شود.
فقط ورزشکاران حرفه اي نيستند که بايستي از مايعات ويژه ورزشي استفاده کنند. ورزشکاراني که در ورزش هاي رقابتي فعاليت مي نمايند و يا ورزش هايي که در آنها گاهي آرام و گاهي به شکل انفجاري حرکت مي کنند نظير، فوتبال، تنيس، هاکي، بسکتبال و … از فوائد کربوهيدرات ها و الکتروليت هاي موجود در مايعات ورزشي استفاده هاي فراواني مي برند. مايعات ورزشي در ترغيب ورزشکاران به نوشيدن بيشتر بسيار موثرند اين تمايل و ترغيب به نوشيدن حتي در ورزش هائي که کمتر از يک ساعت بطول مي انجامد نيز يک الزام است. استفاده از مايعات ورزشي يکي از ساده ترين روش هاي ارتقاء عملکرد ورزشي و يک مبارزه بسيار منطقي با کمبود مايعات سلولي است.

افسانه شماره 3. تغييرات ظاهري و فيزيکي بدن تنها براي زنان ناخوشايند است
مردان ورزشکار نيز به سرعت در معرض تغييرات ظاهري و فيزيکي بدن و تبديل شدن به شکل و شمايل ناخوشايند روي جلد مجلات مي باشند. مردان نيز به سرعت از وضعيت ظاهري بدن شان ناراضي و ناخوشايند مي گردند. مشکلات ظاهري همواره به عنوان يک آشفتگي يا بي نظمي سيستم فيزيولوژيک تلقي مي گردد. بسياري از مربيان و ورزشکاران احتمالاً از اي نکه چنين احساسي در مردان و زنان بطور يک سان پيش مي آيد آگاه نيستند.

افسانه شماره 4. ويتامين ها و املاح معدني توليدي داروسازي ها مي تواند به ورزشکار انرژي فراتري بدهد
ويتامين ها و املاح معدني به عنوان عناصر واسطه اي در بدن عمل مي نمايند که قادرند انرژي شيميايي نهفته در غذا را آزاد سازند اما اين که اين املاح يا ويتامين ها انرژي فراتري به ورزشکار بدهند را بايستي فراموش نمود. يک وعده غذايي مناسب حاوي حبوبات، سبزيجات، ميوه ها گوشت و لبنيات انرژي مورد نياز ورزشکار را تامين مي نمايد. ( توجه کنيد نويسنده هم در اين مبحث اشاره به تامين ويتامين ها و املاح معدني از منابع طبيعي دارد. و هرگز محصولات غير طبيعي داروسازي ها را توصيه نمي کند). چنين وعده غذايي طبيعي و کاملي خود وسيله اي براي ورود ويتامين ها و املاح مورد نياز بدن جهت شکستن مولوکول هاي غذا مي باشد اگر چه تامين ويتامين ها و املاح از طريق غذا و مواد طبيعي ضروري است اما در برخي موارد يک مولتي ويتامين + مينرال ( املاح معدني ) براي ورزشکاران نيز توصيه مي شود. اما به هر تقدير مي تواند انرژي ورزشکار را افزايش دهد.

افسانه شماره 5. مواد غذايي عبارت از40% کربوهيدرات 30% پروتئين و 30% چربي است
بعضي رژيم هاي مورد نظر براي ورزشکاران تاکيد بر جذب 40% از انرژي مورد نياز از طريق مصرف کربوهيدرات، 30% از پروتئين، 30% باقيمانده از چربي ها دارند. تغذيه با رعايت چنين درصدهايي يک مانع براي عملکرد بدني مناسب تلقي مي گردد چون اين رژيم مقدار کالري کمي را در اختيار قرار مي دهد يا به عبارتي رژيمي کم کالري و کم کربوهيدرات مي باشد. تحقيقات نشان مي دهد که رژيم غذاي مناسب تري براي ورزشکاران وجود دارد چنين رژيمي عبارت از تامين 55% تا 58% از انرژي از طريق کربوهيدرات، 12% الي 15% از طريق پروتئين و 25% تا 30% از طريق چربي است.

با افسانه هاي تغذيه ورزشکاران مبارزه کنيد
مراقب اطلاعات ارائه شده د رسايت هاي تجاري باشيد و اگر شرکت ارائه کننده مکمل غذايي صرفاً با هدف فروش محصول بدون ارائه مدارک و تحقيقات منتشر شده اقدام به عرضه محصولات خود نمايد بران شک کنيد.
اطلاعات ارائه شده توسط سازمان هاي معتبر را به دقت مطالعه کنيد. مراکزي چون تحقيقات ورزش، دانشکده هاي ورزشي معتبر و تائيديه هاي آنان را مطالعه کنيد.
از وجود يک متخصص تغذيه ورزشي د رکارگاه هاي مشترک با اعضاي تيم بهره بگيريد و با اين کار زبان علمي تغذيه را کاربردي نمائيد.
اطلاعات موجود در سايت هاي معتبر را در دسترس ورزشکاران و مربيان و کمک مربي نان قرار داده باعث ارتقاء دانش ورزش شويد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *