اسید لاکتیک
شما اینجا هستید
مقالات متفرقه » اسید لاکتیک

سلولهای عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیت های شدید، به علت عدم داشتن فرصت کافی برای استفاده از اکسیژن، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز،” اسید لاکتیک” تولید می کنند. تجمع این ماده در عضلات،باعث ایجاد درد می شود، که ممکن است تا ۴۸ ساعت ادامه یابد و به تدریج با جذب “اسید لاکتیک”، درد عضلات نیز کاهش یابد.

حال در پاسخ به این سوال که چگونه می توان تولید این ماده را کاهش داد…

ادامه مطلب اسید لاکتیک

سلول های عضلانی پس از انجام ورزش و فعالیت های شدید، به علت عدم داشتن فرصت  کافی برای استفاده از اکسیژن، در نتیجه مصرف انرژی و سوخت و ساز،” اسید لاکتیک” تولید می کنند. تجمع این ماده در عضلات،باعث ایجاد درد می شود، که ممکن است تا ۴۸ ساعت ادامه یابد و به تدریج با جذب “اسید لاکتیک”، درد  عضلات نیز کاهش یابد.

حال در پاسخ به این سوال که چگونه می توان تولید این ماده را کاهش داد، می  توان گفت با تمرین های خاصی مانندعادات تغذیه ای مناسب و روش های خاص ورزشی می توان از تولید این ماده تا حدی جلوگیری نمود.

حائز اهمیت است بدانیم چگونه و چرا “اسید لاکتیک” درعضلات و ماهیچه ها تجمع می یابد؟

به هنگام انجام تمرینات ورزشی، گلوکز یا قند خون، مورد استفاده و سوخت و ساز سلول های عضلات قرار گرفته و به یک ماده شیمیایی به نام “پیرووات” تبدیل می شود . زمانی که ورزش به آرامی انجام گیرد، اکسیژن کافی  به راحتی در دسترس سلول قرار گرفته و ” پیرووات” را به دی اکسید کربن و آب  تبدیل می کند، که دی اکسید کربن نیز از طریق شش ها از بدن خارج می شود.
اما در صورتی که ورزش با شدت و سرعت بیشتری انجام گیرد، برای تبدیل تمام”  پیرووات” به دی اکسید کربن و آب، اکسیژن کافی در دسترس قرار نمی گیرد و در  نتیجه بخشی از پیرووات ها به اسید لاکتیک تبدیل می شود، و سبب احساس درد در عضلات شده و مانع از فعالیت های عادی آن ها می شود. نقش تغذیه و مایعات
توجه داشته باشید باید به هنگام فعالیت های ورزشی، از قبل آب کافی مصرف کرده  باشید. همچنین به هنگام ورزش و پس از آن از مواد غذایی استفاده کنید که به  راحتی قابل هضم و جذب باشند. علاوه بر این ، تغذیه پس از ورزش باید شامل  ترکیبات “کربوهیدرات” و “پروتئین” باشد.  نحوه ورزش انجام تمرینات ورزشی با فاصله های کم، سبب کاهش تولید” اسید لاکتیک ” خواهد شد.  باید برنامه زمانی ورزش را به دو یا سه روز درهفته برسانید. ورزش های گاه  گاهی شامل ورزش های سخت، توام با ورزش های ملایم و متوسط است. بدین ترتیب  بدن شما خواهد آموخت که چگونه” اسید لاکتیک” ایجاد شده از ورزش های شدید راخنثی کند.

در نتیجه به هنگام مسابقه های ورزشی، می توانید بدون احساس  اثرات منفی” اسیدلاکتیک” درماهیچه های خود، به مدت طولانی تر ورزش های سخت تری انجام دهید.  بهطور کلی تغذیه خوب، استفاده از مایعات به مقدار کافی و انجام ورزش های  مناسب ورزشی به شما این امکان را خواهد داد، تا بتوانید بدون اثرات منفی” اسید لاکتیک ” بر ماهیچه ها و محدود شدن فعالیت عادی آنها ورزش های سخت و شدید خود را انجام دهید.

برچسب ها :
  1. مهران زرگری

    آفرین بر شما

    • مدیریت

      خوشحالم که اين مطلب مفيد واقع شد.
      اگر مطلب خاصي مورد نظرتون هست بفرماييد تا براتون تهيه کنم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره