اسيد هاي چرب ضروري
شما اینجا هستید
چربی ها » اسيد هاي چرب ضروري

اسيدهاي چرب ضروري که به اختصار EFA’s نيز خوانده شده و شامل لينولنيک و لينولئيک اسيد نيز مي شوند چربي هاي مفيد و سالمي هستند که پيامدهاي منفي ديگر چربي ها را نداشته و وجود آنها در رژيم غذايي آدمي نيز الزامي بوده است.

 

معرفي رژيم غذايي چربي سوزمركب از چربي اشباع نشده

 

استفاده از چربي هاي اشباع شده در رژيم غذايي چندان هم مفيد و معقول نبوده است و اين در حالي است که قطع کامل مصرف چربي در برنامه روزانه غذايي نيز توصيه نمي شود. اسيدهاي چرب ضروري را در برخي موارد ويتامين F نيز ناميده اند.

 

FDA توصيه کرده است که در حدود 10 الي 20 درصد از کل موارد مصرف شما در طول روز بايد از اين دسته از چربي ها تشکيل شده باشد. اين در حالي است که مردم امروزه کمتر از 5 درصد رژيم غذايي خود را به اين مواد اختصاص مي دهند و اين همه اجحاف در مورد اين دسته از ترکيبات نيز در اغلب موارد به دليل ترسي است که مردم از اين دسته از مواد دارند و به غلط تصور مي کنند که حذف چربي از رژيم روزانه غذايي به معني افزايش طول عمر و به معني خداحافظي با بيماري هاي قلبي و عروقي خواهد بود.

حتما شما نيز با من هم عقيده هستيد که هيچ چيزي در طبيعت بي حکمت نبوده است. آيا تاکنون به اين مهم انديشيده بوديد که چرا شير در حالت طبيعي مقادير زيادي چربي در خود دارد؟ وجود چربي در رژيم روزانه غذايي براي هضم پروتئين موجود در منابع غذايي ضروري بوده است! اين در حالي است که در بسياري از موارد چربي موجود در شير را از آن جدا کرده و به خيال خود نيز خدمت بزرگي به سلامت و تندرستي بشريت مي کنيم!

زماني که حجم عظيمي از پروتئين را در طول روز مصرف مي کنيد بايد فکري براي جذب بيشتر اين مقدار پروتئين مصرفي نيز بکنيد چرا که مصرف پروتئين بيشتر به معني جذب بيشتر پروتئين نخواهد بود. در اين شرايط بسيار عاقلانه خواهد بود اگر مقاديري از چربي هاي مفيد را نيز در کنار پروتئين و در رژيم روزانه غذايي خود بگنجانيد و به اين ترتيب جذب و هضم بي دردسر و راحت پروتئين مصرفي خود را تضمين کنيد.

چربي ها به شکل کلسترول در بدن آدمي ذخيره مي شوند. اگر چه مردم ذهنيت خوبي در مورد کلسترول ندارند و آن را معادل بيماري هاي قلبي و عروقي مي دانند اما از اين حقيقت نيز نمي توان گذشت که استروئيدهايي که به طور طبيعي در بدن آدمي توليد مي شود از کلسترول تهيه و توليد مي گردد. اما با اين وجود اين گفته نيز حقيقت دارد که چربي دو برابر قند انرژي در خود دارد و اين دسته از مواد غذايي که در برخي موارد به معضلي دردسر ساز بدل مي گردد دير سوز است.

کم کردن مصرف قند و افزايش چربي مصرفي در طول روز، بدن را به سمت و سوي استفاده از چربي ها به عنوان اصلي ترين منبع انرژي سوق خواهد داد و همين مسئله نيز موجب خواهد شد تا بدن تمايل زيادتري به سوزاندن و از بين بردن چربي هاي زايد موجود در بدن نشان دهد. بنابراين مي توان ادعا کرد که مصرف چربي هاي مفيد در طول روز گذشته از اينکه براي ترشح هورمون هاي استروئيدي در بدن ضروري بوده و سلامتي آدمي را تضمين مي کند بلکه روند چربي سوزي در بدن را نيز تشديد خواهد کرد!

مصرف معقول چربي در رژيم روزانه غذايي همچنين موجب بروز احساس سيري در فرد شده و از پرخوري ناخواسته نيز که در برخي موارد غير محسوس و در برخي موارد نيز غير قابل کنترل مي شود جلوگيري مي کند.

چربي هاي موجود در بدن آدمي هم براي ذخيره کردن و هم براي حمل و نقل ويتامين هاي محلول در چربي (A,D,E,K) ضروري و مفيد خواهد بود. مصرف چربي کافي در رژيم روزانه غذايي همچنين براي سلامت موها و ناخن ها نيز مفيد خواهد بود.

بدن آدمي ويتامين D را نيز از کلسترول که نوعي چربي است توليد مي کند. زماني که اشعه خورشيد به پوست آدمي مي تابد کلسترول موجود در پوست تحت تاثير تابش نور خورشيد به ويتامين D تبديل مي شود. بدن آدمي همچنين پيش هورمون DHEA (dehydro-epiandrosterone) را نيز از اين چربي به ظاهر نامطلوب توليد مي کند.

به اين نکته توجه داشته باشيد که DHEA پيش ماده و پيش هورمون تستوسترون که هورموني مردانه و عضله ساز است و نمونه هاي تزريقي و خارجي آن نيز امروزه در بازار سياه دارويي به فراواني عرضه شده و قلابي سازان نيز از آن سوء استفاده هاي فراوان مي کنند بوده است.

براي دريافت مقادير کافي از اسيدهاي چرب ضروري در رژيم روزانه غذايي استفاده از منابع طبيعي و تازه اين دسته از چربي ها در رژيم روزانه غذايي ضروري خواهد بود. از منابع طبيعي اين دسته از مواد غذايي مي توان به روغن زيتون، روغن کانولا و روغن بذرک اشاره کرد. ناگفته نماند که روغن طبيعي آفتابگردان نيز سرشار از اسيدهاي چرب ضروري بوده است. روزانه در چند وعده از اين محصولات استفاده کنيد. گفته مي شود که استفاده از اين مواد در وعده غذايي قبل از تمرين نيز مفيد خواهد بود.

مخلوط شدن اين روغن ها با غذا در جذب آنها اختلال ايجاد مي کند و به همين علت نيز گفته مي شود که اين دسته از ترکيبات غذايي را بايد قبل و يا بعد از غذا مصرف نمود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره