آیا می دانید •••

استروئیدها چگونه تركیباتی هستند؟ 

استروئیدها شامل مواد شیمی…………………………………………

 

ادامه مطلب: استروئید (مرگ تدریجی)!


آیا می دانید •••

استروئیدها چگونه تركیباتی هستند؟ 

استروئیدها شامل مواد شیمیایی گسترده ای هستند كه هم از گیاهان و هم از حیوانات بدست می آیند همانند كلسترول ، سم وزغ ، هورمونهای جنسی و سموم گیاهی. در این جزوه به بحث در مورد یك گروه از خانواده استروئیدها به نام « استروئیدهای آنابولیكی » می پردازیم. این مواد تركیبات شیمیایی سنتز شده هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون هستند.

این داروها توسط ورزشكارانی كه قصد تقویت قدرت عضلانی و بدنسازی دارند یا توسط كسانی كه سعی می كنند با تقویت عضلات خود بهتر به نظر برسند به مصرف می رسند.

 

ایا استفاده های پزشكی برای استروئیدهای آنابولیكی وجود دارد؟

بله … استفاده های خاص و محدودی در زمینه پزشكی برای این مواد وجود دارد.

در این جا بیشتر به بحث در مورد رابطه این داروها با ورزش می پردازیم. برخی پزشكان به تجویز این داروها برای ورزشكارانی می پردازند كه قصد افزایش قدرت و كارایی خود را دارند. بهر حال امروزه مصرف این مواد در این زمینه از سوی پزشكان ممنوع شده است.

چرا برخی از ورزشكاران از استروئــــیدهای   آنابولیك   استفـاده می كنند؟

ورزشكارانی كه از این مواد استفاده می كنند عقیده دارند این مواد به افزایش قدرت و كارایی آنها از طریق  افزایش  اندازه  و  نیروی  عضلات  كمك می كنند ، زیرا این مواد به ورزشكاران این توانایی را می دهند كه تا مدت زمان زیادتری فعالیت داشته باشند در حالی كه خستگی و درد كمتری در عضلات خود حس می كنند.همچنین آنها عقیده دارند استروئیدها آنها را مشتاق تر ، گستاخ تر ، فعالتر و با انگیزه تــــر می سازند.برخی از ورزشكاران فكر می كنند استروئیدها باعث افزایش نیروی جنسی در آنها می شود.

استروئیدها چگونه بر شما اثر می كنند؟

از جنبه روانی ، استروئیدها فرد را تهاجمی ، عصبی ، بی طاقت ، بی حوصله و دچار بدبینی می كنند. نوسانات رفتاری و ذهنی كاملاً احساس خوشی و در لحظه ای دیگر احساس كسلی و ناراحتی به مصرف كننده دست می دهد. از جنبه جسمانی ، استروئیدها باعث سردرد ، خونریزی از بینی ، درد معده ، آكنه (جوش صورت) ، افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب می گردند. برخی از مصرف كنندگان از كاهش انعطاف پذیری بدن خود شكایت می كنند. احتباس مایعات در بافتها و سفت شدن عضلات رخ می دهد و به علت مشكلات ایجاد شده در تاندونهای بدنشان بیشتر در معرض آسیب هستند. زنان و دخترانی كه برای مدت طولانی از استروئیدها استفاده می كنند ظاهری مردانه به خود می گیرند. صدای آنها كلفت شده و رشد مو روی صورت و بدنشان به جز روی سرشان افزایش می یابد. امكان دارد دچار طاسی هایی با الگـوی « طاسی مردانه » شوند. مصرف استروئیدها باعث نازائی زنان نیز می گردد. در مردان و پسرانی كه برای مدت طولانی از استروئیدها استفاده می كنند رشد سینه ها ، كوچك شدن بیضه ها ، كاهش تعداد اسپرم ها و گاهی ناتوانی جنسی دیــــده می شود.  

آیا استروئیدها خطرناك هستند؟

بله … به دلایل زیر:

استروئیدها باعث توقف رشد در افراد جوان می شوند در حالیكه امكان جبران آن وجود ندارد.
استفاده طولانی مدت و زیاد از استروئیدها  باعث صدمات غیر قابل بازگشت كبدی و سخت شدن شریانها می گردد كه منجر به بروز سكته های قلبی و مغزی می شوند.
شخصیت فرد ممكن است تخریب شود. در اثر استفاده طولانی مدت افراد دچار بدبینی و حتی خشونت می گردند. معمولاً ، این افراد قادر به درك آنچه دراطرافشان رخ میدهد نیستند  در نهایت  دوستان  و  خانواده  خود  را  نیز  از  دست می دهند. 
افرادی كه استروئیدها را به صورت تزریقی مصرف می كنند در معرض خطر عفونت های ناشی از سرنگ های آلوده و یا هپاتیت و یا ایدز ناشی از سرنگهای مشترك هستند. تحقیقات اخیر نشان می دهد كه مصرف استروئیدها روی سیستم ایمنی اثری مشابه ایدز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *