آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری برای بدنسازان
شما اینجا هستید
آمینواسیدها » آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری برای بدنسازان

  

کارنیتین : مهمترین آمینو اسید غیر ضروری برای بدنسازان کارنیتین است که دارای اثر فوق العاده ای بر متابولیسم چربی دارد و می تواند از لیزین تولید شود . همچنین در کاهش چربی خون ( تری گلیسیرید ها ) موثر است .

 

تیروسین : اثری مخالف تریپتوفان دارد و اثر تحریک کنندگی (تا حدودی مشابه کافئین و افدرین) و افزایش انتقال عصبی از مغز به عضله است موجب ایجاد نیروی بیشتر حین تمرین هم می شود در یک کلام افزایش قدرت و هوشیاری در طول روز

 

 

 

گلیسن : یکی دیگر از سه آمینو اسیدی است که منجر به تشکیل کراتین می شود (متونین را در بالا ذکر کردم و سومین آن آرژنین است) بر روی افزایش حجم سلول (عمدتا از طریق هیدراته ( آبدار) شدن) تاثیرخوبی دارد .
یک سری آمینوهای غیر ضروری دیگر وجود دارد که اهمیت زیادی به نسبت موارد بالا ندارد و جهت خلاصه شدن بحث از ذکر آنها اجتناب می کنم.

 

 

 

گلوتامین : در مورد این امینو قبلا یک مبحث را جداگانه اختصاص دادم . در بسیاری از فرایند های متابولیکی و توازن بین آنابولیسم و کاتابولیسم و به عنوان سوخت برای احشاء کبد و کلیه و سیستم ایمنی مورد نیاز است . عموما مصرف ۱۰ گرم گلوتامین ( ۵ گرم بلافاصله بعد از تمرین ) در روز نیازهای بدن شما را رفع می کند و گرنه بدن در صورت کمبود به سراغ ذخائر خودش که عمده آن در عضلات است می رود و در این صورت انتظار نداشته باشید که عضلاتتان حجیم و پر به نظر برسد.
آلانین : تا اندازه ای شبیه گلوتامین است و در افزایش حجم سلولی نقش مهمی ایفا می کند . هنگامی در باشگاه با وزنه عضله خود را تخریب می کنید تا مجدد رشد کند بدن در یک حالت کاتابولیک قرار گرفته و همین محیط است که تفاوت تغذیه ای زیادی بین بدنسازان و سایر ورزشکاران ایجاد می کند الانین امینو اسیدی است که به مقدار زیاد حین تمرین شدید با وزنه و تجزیه بافت عضلانی آزاد می شود.
تورین : بعد از گلوتامین فراوان ترین آمینو اسید موجود در عضلات است و تا حدودی تقلید کننده عمل انسولین و جذب گلوکز و متابولیسم پروتئین ها در عضلات را ارتقا می دهد تمرین شدید و دیگر انواع استرس سطح تورین را در بدن به سرعت کاهش می دهد.
آرژنین: بعضی از مطالعات علمی نشان داده که مصرف آرژنین ترشح هورمون رشد را افزایش می دهد ضمن اینکه تولید ماده شیمیائی نیتریک اکسید که نقش مهمی در انبساط عروق خونی و دم عضلانی دارد را افزایش می دهد .

 

متونین : در تمامی پروتئین های کامل یافت می شود یک انتی اکسیدان قوی و یکی از سه آمینو اسیدی است که برای تشکیل کراتین در بدن استفاده می شود . اما نقش چندانی در عضله سازی یا از دست دادن جربی ندارد .
فنیل آلانین : در تمامی پروتئین های کامل و میوه جات و عدس یافت می شود موجب تحریک و ترشح ماده ای می شود که باعث کاهش اشتها و احساس سیری می شود همین طور از طریق ممانعت از تجزیه اندورفین ( که هنگام ورزش ترشح آن زیاد می شود ) موجب کاهش احساس درد می شود.
تریپتوفان : بیشتر غذاهای پروتئینی محتوی مقدار کافی تریپتوفان نمی باشند اما در بسیاری از غذاهای کربو هیدرات دار (بویژه موز ) وشیر می توانید بیابید این آمینو یک ماده خواب آور طبیعی بسیار موثر است و دلیل اینکه مردم در اواخر شب برای القا خواب یک لیوان شیر می نوشند به خاطر همین اثر تریپتوفان می باشد .
والین – ایزو لوسین – لوسین : این سه آمینو اسید را به دلیل اینکه به عنوان زنجیره ای شاخه دار نام برده می شوند یکجا آوردم احتمالا کسی در مورد اینکه چرا زنجیره ای شاخه دار و در مورد جزئیات گروهای متیل که در هم قفل می شوند اهمیت نمی دهد پس من هم در این مورد شما را خسته نمی کنم . چیزی که مهم است تمرین با وزنه مقدار زیادی از این آمینو اسید ها ( بویژه والین و ایزو لوسین) را می خورد ضمنا میتوانند به عنوان سوخت برای عضلات استفاده شوند بنابراین از کاتابولیسم (تحلیل) عضلات ممانعت می کنند – خصوصا در تمرین های هوازی طولانی در زمان کات و نزدیک مسابقه – و ماده اولیه برای دو آمینو اسید دیگر گلو تامین و آلانین هستند و بدون مقدار کافی از آمینو های زنجیری بدن شما با سرعت مناسب ریکاوری و رشد نخواهد کرد و با مصرف مقدار کافی از مکمل آب پنیر ( WHEY) مقدار کافی از این آمینو ها را می توانید در اختیار بدن قرار دهید . هر چند که این آمینو ها به صورت مجزا به شکل مکمل وجود دارد.
لیزین : برای تشکیل کارنیتین توسط بدن نیاز می باشد کارنیتین آمینو اسید دیگری است که نقش مهمی در انتقال اسید های چرب به سلولهای ماهیچه ای ایفا می کند و کمبود این آمینومی تواند تلاش های شما برای کاهش چربی بدن را کم اثر کند.

 


 


  1. iamabird

    خيلي خوبه كه به جاي تبليغ قرص شربت خارجي برخلاف خيلي از سايتها كا علمي ميكنيد
    بهتر بودمنابع غذايي اين ماده مفيد (ال كارنيتين) راذكر ميكرديد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره