اسیدهای چرب اشباع نشده ( پلی آنسچوریت و مونو آنسچوریت) موجود در روغن های زیتون، تخم کتان، آجیل ها و ماهی های آب های سرد جزء مفید ترین چربی ها می باشند. البته اسیدهای چرب اشباع نشده ای( اسیدهای چرب ترانس) در گوشت های قرمز وجود دارند که اصطلاحا جزء اسیدهای چرب بد محسوب می شوند. اسید های چرب ترانس به میزان فراوان در مارگارین و غذاهای آماده یافت می شود. مطالعه منتشر شده در ژرنال کتابخانه عمومی علم نشان میدهد که اسید های چرب ترانس باعث تحریک پذیری و پرخاشگری می شوند.

محققان دانشکده پزشکی سان دیگو دانشگاه کالیفورنیا عادتهای غذایی و رفتاری 954 مرد و زن را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.یافته های این تحقیق نشان داد که مصرف اسیدهای چرب ترانس بطور قابل ملاحظه ای در تحریک پذیری و پرخاشگری افراد تاثیر گذار است.همچنین آنان متوجه شدند که نتایج در زنان و مردان یکسان می باشد.

افق روشن تر: اثرات نامطلوب اسیدهای چرب ترانس در سلامتی انسان قبلا توسط دانشمندان ثابت شده است. اسیدهای چرب ترانس باعث مقاومت به انسولین، اکسیداسیون سلولها و التهاب در بدن میشود.اما این به این معنی نیست که از مصرف همه چربی ها صرف نظر کنید چون همه چربیها مضرر نیستند. بدن اسیدهای چرب اشباع نشده ( پلی آنسچوریت و مونو آنسچوریت) موجود در روغن های زیتون، تخم کتان، آجیل ها و ماهی های آب های سرد را برای طیف گسترده ای از عملکردهای متابولیک استفاده می کند. البته فراموش نکنید که افراط در مصرف هر چیزی میتواند اثرات معکوس داشته باشد. همیشه اسیدهای چرب اشباع نشده خوب را در حد معقول مصرف نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *