فواید گلوتامین

گلوتامین

گلوتامین فراوانترین آمینو اسید موجود در بدن می باشد .
اغلب آمینو اسیدها به محض اینکه در اختیار بدن قرار می گیرند برای ساخت پروتئینهای مورد نیاز بدن به کار گرفته می شوند ولی گلوتامین بدلیل عمل خاصی که دارد به طور آزاد در بدن به مقدار زیادی یافت می شود . از جمله در مغز ، بافت روده ، ششها ، قلب ، کلیه و کبد

 

فواید-گلوتامین
فواید گلوتامین
عضلات اسکلتی حدود ۶۰ درصد از کل گلوتامین موجود در بدن را در بر می گیرد .
دومین محصول اصلی برای گلوتامین ششها است . همچنین حدود ۳۵ درصد از آمینو اسید موجود در پلاسما که وظیفه اصلی انتقال نیتروژن بین بافتها را بر عهده دارد گلوتامین تشکیل می دهد .
بطور معمول گلوتامین یک آمینو اسید غیر ضروری به حساب می آید به این معنی که بدن توانایی ساختن آن از آمینو اسید های دیگر از جمله گلوتامیک اسید را دارد .
افرادی که پروتئین متوسطی از طریق رژیم غذایی مصرف می کنند روزانه بین ۵ تا ۱۰ گرم گلوتامین دریافت می کنند .
گلوتامین نقش اساسی در حفظ عملکرد سلولهای سریع تقسیم شونده از جمله لمفوسیتهای سیستم ایمنی و بافت مخاطی سیستم گوارش و روده بر عهده دارد .
سلولهای سیستم ایمنی به گلوتامین بعنوان سوخت متابولیکی متکی هستند و اینتروسیتهای روده کوچک بزرگترین مصرف کننده گلوتامین به حساب می آیند .
گلوتامین باعث افزایش سلامت بافت مخاطی روده می شود که نتیجه اش جذب بهینه مواد مغذی و حفاظت در برابر باکتریهایی است که از طریق غذا وارد سیستم گوارش می شوند .
گلوتامین همچنین سطوح بالای آمونیاک در بدن را به وسیله اتصال تعدیل می کند .
سپس در صورت نیاز بدن در مواقع مختلف از جمله تولید آمینو اسید ، آمونیک متصل شده را آزاد می کند و در صورت عدم نیاز بدن باعث دفع آن بصورت اوره از ادرار می شود .
گلوتامین به همراه سیستئین و گلایسین ، نقش اساسی در تولید گلوتاتیون که یکی از قوی ترین مواد آنتی اکسیدان در بدن و در داخل محیط سلول به حساب می آید ، ایفا می کند .
اثر کاتابولیک گلوتامین به خوبی به اثبات رسیده است . به همین دلیل در زمان رژیمهای کاهش وزن هم مصرف گلوتامین کمک زیادی به حفظ بیشتر بافت عضلات می کند .
علاوه بر این بطور غیر مستقیم در افزایش حجم سلولها موثر است .
گلوتامین به انتقال بیشتر سدیم به داخل سلولها کمک می کند . انتقال بیشتر سدیم به داخل سلول به معنی جذب مایع بیشتر به داخل سلول و در نتیجه افزایش حجم سلول و همچنین ایجاد محیط مناسبتر برای تولید پروتئین در سلولها می باشد .
گلوتامین دارای نقش آنابولیک در تولید پروتئین و گلیکوژن می باشد که بی ارتباط با تاثیرش بر جذب سدیم نیست .
در مجموع گلوتامین بطور مستقیم و غیر مستقیم باعث افزایش کارایی ورزشی و کسب نتایج بهتر از تمرینات بدنسازی می شود و می توان موارد زیر را در این خصوص بر شمرد :
۱-تحرک تولید پروتئین در عضلات با ایجاد تعادل مثبت نیتروژن
۲-افزایش سطح هورمون رشد که نتیجه اش افزایش رشد عضلات و کاهش ذخایر چربی
۳-کاهش زمان ریکاوری
۴-کاهش شانس ابتلا به بیماریها و عفونتها توسط تقویت سیستم ایمنی بدن
۵-جلوگیری از تمرین زدگی بدنبال تمرینات شدید و طولانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *