(قسمت اول)

بسکتبال
بسکتبال یک ورزش گروهی و با کمک یک توپ است. در این بازی هر تیم ۵ بازیکن در زمین دارد و هدف بازی انداختن توپ در سبد حریف است. امتیاز هر گل (پرتاب موفق در حلقه حریف) به نسبت موقعیت بازیکنی که اقدام به شوت کرده-است متفاوت است. اگر بازیکن خارج خط سه امتیازی باشد، گل سه امتیاز و اگر داخل آن باشد دو امتیاز دارد. هر پرتاب آزاد (پنالتی) یک امتیاز دارد. توپ این ورزش بزرگ-ترین توپ بازی-های دسته-جمعی است.
ابداع
ورزش بسکتبال در سال ۱۸۹۱ توسط آموزگاری به نام دکتر جمیز ناسمیت ابداع و در ورزشگاه اسپرینگ فیلد ماساچوست به نمایش درآمد. در آن زمان به جای حلقه-های گل از سبدهای مخصوص که به شکل زنبیل بودند استفاده می-شد که توپ پس از گل شدن در درون آنها قرار می-گرفت که پس از هر بار گل شدن توپ را به وسیله نردبان از درون سبد بیرون می-آوردند و به وسیله بین طرفین در جریان بازی قرار می-دادند. هدف اصلی از ابداع چنین ورزشی ایجاد فعالیت در محیط سربسته-ای در فصل زمستان بود تا ورزشکاران بتوانند در این فصل نیز فعالیت داشته و با ورزش فرم بدنی و وضعیت جسمانی خود را در حد مطلوب حفظ نمایند.
پیشرفت بسکتبال بعد از جنگ جهانی اول
بعد از جنگ جهانی اول بسکتبال ورزش رقابت-آمیز و بزرگی شد. و به مرور مربیان بسکتبال وضعیت ثابتی پیدا کردند و فعالیتشان مؤثر واقع شد و این ورزش شناخته گردید و به اروپا نیز کشیده شد در سال ۱۹۲۴ نخستین مسابقات جهانی بین تیم-های بسکتبال فرانسه، ایتالیا، انگلستان و امریکا در پاریس برگزار گردید و از سال ۱۹۳۲ فدراسیون آماتوری بسکتبال در ژنو با نمایندگی چند کشور تشکیل شد و در مسابقات المپیک ۱۹۳۶ برلین برای نخستین بار ۲۳ کشور در مسابقات رسمی بسکتبال شرکت نمودند و امریکا قهرمان المپیک گردید.
بسکتبال امروزی
امروز با این که ورزش بسکتبال یکی از سریعترین و پرطرفدارترین ورزش-های جهان است و بعضی از اصول آن نیز تغییر یافته ولی هنوز اصول اساسی آن مانند زمان دکتر نایسمیت که در سبدهای هلو انجام می-گرفت به قوه خود باقی است.
قوانین بازی
بسکتبال در چهار دوره ۱۰ دقیقه-ای (بین-المللی) یا ۱۲ دقیقه-ای (اِن.بی.اِی) انجام می-شود. زمان استراحت بین پریود اول و دوم و بین پریود سوم و چهارم ۲ دقیقه و بین پریود دوم یا سوم (بین دو نیمه) ۱۰ دقیقه-است. وقت اضافه در بسکتبال ۵ دقیقه-است. پس از استراحت بین دو نیمه زمین حمله و دفاع دو تیم عوض می-شود. زمان-های گفته شده زمان واقعی بازی است. یعنی زمانی که توپ در جریان نیست وقت بازی متوقف می-شود. مثلاً زمانی که خطایی که رخ داده-است یا هنگام پرتاب آزاد زمان متوقف می-شود. به همین دلیل زمان انجام یک بازی کامل بیشتر از مجموع عددی زمان-های بالا است و معمولاً حدود دو ساعت طول می-کشد.
در بسکتبال تساوی وجود ندارد و آن قدر وقت اضافه به بازی داده می-شود تا یکی از دو تیم برنده شود. زمان استراحت بین وقت-های اضافه ۱ دقیقه-است.

خطوط
تمامي خطوط بايستي همرنگ بوده(ترجيحا سفيد) با 5 سانتيمتر عرض كه كاملا قابل رويت باشند.
خطوط اوت
زمين بازي با خطوط اوت محدود شده است.اين خطوط جزء زمين بازي محسوب نمي شوند. هرگونه موانعي حتي نيمكت ذخيره ها بايستي حداقل با فاصله دو متر از زمين بازي قرار بگيرند.
تيم ها
يك بازيكن تيم زماني مي تواند بازي كند كه نام او قبل از شروع بازي در جدول ثبت شده باشد.
در زمان اينتروال تايم،تمامي بازيكنان تيم(چه اصلي چه ذخيره)، بازيكن اصلي محسوب مي شوند.
هر تيم شامل 12 بازيكن، يك مربي و در صورت تمايل تيم يك كمك مربي و حداكثر 5 نفرهمراه كه مي توانند در نيمكت تيم با مسووليت هاي ويژه خود بنشينند شامل مدير،پزشك،فيزيوتراپ،آمارگ ير و مترجم خواهد بود.
لباس
لباس بازيكنان تيم بايد شامل:
پيراهن كه جلو و پشت آن همرنگ باشد.تمامي بازيكنان بايد پيراهن خود را داخل شورت قرار دهند.
تي شرت بدون توجه به مدل و نوع آن مجاز به پوشيدن از زير پيراهن نخواهد بود مگر اينكه مجوز كتبي از پزشك داشته باشد.در صورت ارايه مجوز بايستي تي شرت همرنگ پيراهن باشد.
شورت ها همه جلو و پشت همرنگ بوده و نياز به همرنگ بودن با پيراهننيست. زيرشورتي استفاده شده چنانچه بيرون بيايد نياز است كه همرنگ شورت باشد.
شماره هاي پشت حداقل 20 سانتيمتر و شماره هاي جلو 10 سانتيمتر ارتفاع و همه شماره ها حداقل 2 سانتيمتر ذخامت داشته باشند.
تيم ها موظف هستند از شماره 4 تا 15 استفاده نمايند.
تيم ها بايستي حداقل دو سري پيراهن داشته باشند و:
تيمي كه نام آن در برنامه مسابقات اول آمده ( تيم ميزبان ) از پيراهن رنگ روشن استفاده نمايد.
تيم دوم در برنامه مسابقات ( تيم ميهمان ) از پيراهن رنگ تيره استفاده نمايد.
در صورت موافقت هر دو تيم مي توانند رنگ پيراهن ها را عوض نمايند. بازيكنان نبايد از لوازمي كه ممكن است به ساير بازيكنان آسيب برساند استفاده نمايند.
لوازم زير مجاز نمي باشند:
انگشتر،دستبند،ساعد بند،مچ بند ريسماني يا چرمي،پلاستيكي،پلاستيكي نرم، فلزي و يا هر جنس سخت ديگر حتي اگر با پوشش نرم پوشيده شود. گيره سر،مو مصنوعي و جواهرات
لوازم زير مجاز مي باشند:
شانه بند،بازو بند و ساق بند اگر از مواد سخت باشد بايد كاملا پوشش داشته باشد.
زانو بند اگر كاملا پوشش داشته باشد.
دماغ بند حتي اگر از جنس سخت باشد.
عينك دسته دار اگر براي ساير بازيكنان خطرناك نباشد
كاپيتان
كاپيتان بازيكني است كه نماينده تيم خودش در داخل زمين مي باشد.او مي تواند به روش مودبانه و فقط زماني كه توپ مرده و ساعت بازي متوقف است با داوران ارتباط برقرار كند.
كاپيتان مي تواند مثل مربي عمل نمايد
مربيان
حداقل 20 دقيقه قبل از شروع بازي هر مربي يا نماينده او بايد ليست اسامي بازيكنان تيم خود را با شماره آنان كه مي توانند بازي كنند،كاپيتان تيم و مربي و كمك مربي را در اختيار منشي قرار دهد. تمامي بازيكنان و مربيان كه اسم آنها در جدول امتيازات ثبت مي شود مي توانند بازي كنند حتي اگر بعد از شروع بازي وارد سالن شوند. مربي و كمك مربي در زماني كه ساعت بازي متوقف است مي توانند به كنار ميز منشي رفته تا اطلاعات آماري را دريافت نمايند. فقط مربي مجاز است براي انجام مربيگري سرپا بايستد.(سايرين بايد نشسته باشند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *