هویج داروی بینایی – هویج گیاهی است دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن در اکثر نقاط زمین کشت می شود .

قسمت مورد استفاده گیاه هویج ،ریشه ،میوه و تخم آن است .

 

هویج

 

ادامه مطلب:خواص طبی و دارویی هویج چیست

 

ترکیبات شیمیایی:

هویج دارای ۸۷ % آب ، ۱/۵ مواد ازته ، ۲/۰ % چربی ، ۸ % مواد گلوسیدی ، حدود ۱/۵% سلولز و مقداری ماده رنگی کاروتن (ویتامین A ) و دیاستازهای مختلف و ویتامین های A,B,C,D,E می باشد . ● خواص داروئی در هویج یک نوع آنسولین گیاهی وجود دارد که اثر کم کننده قند خون را درا می باشد بنابراین این عقیده قدیمی که هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست کاملا غلط است وبیماران قند می توانند به مقدار کم از این گیاه استفاده کنند .

هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها یکی از مهمترین و مفیدترین برای بدن می باشد . خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد مصرف هویج در برطرف کردن بیماریهای آب آوردن انساج بدن ، عدم دفع ادرار ،تحریک مجاری هضم و تنفسی ، سرفه های مقاوم ، آسم ،اخلاط خونی و دفع کرم اثر معجزه آسائی درد از هویج می توان در مورد زیر استفاده کرد. برای برطرف کردن یبوست یک کیلو هویج را رنده کنید و در مقداری آب دو ساعت بجوشانید تا مانند ژله در آید صبح ناشتا چند قاشق بخورید. ▪ سوپ هویج برای کودکان شیر خوار که معده حساس دارند : ابتدا ۲۰۰ گرم هویج رنده شده را در دیگ بریزید و روی آن یک لیتر آب اضافه کنید و بجوشانید تا کاملا هویج ها له شود . سپس آنرا صاف کرده و به نسبت مساوی باشیر مخلوط کرده و در شیشه شیر بچه ریخته و به او بدهید . تخم هویج را به مقدر یک قاشق غذا خوری در یک لیوان آب جوش ریخته و آنرا بمدت ۵ دقیقه دم کنید . این دم کرده اثر نیروی دهنده، اشتها آور ، زیاد کننده شیر خانم های شیر ده و اثر قاعده آور درد. برگ هویج را با آب بجوشانیدا ین جوشانده را غرغره کنید برای آبسه مخاط دندان و دهان موثر است بعلاوه می توان برای رفع ترک و خراش پوست استفاده کرد. ـ هنگامیکه کودک شروع به دندان درآوردن می کند یک قطعه هویج باریک را برای دندان زدن به او بدهید . ـ آب هویج را اگر روی صورت بکشید باعث روشن شدن و جلوه پوست صورت می شود . ـ اگر بخواهید لاغر شوید همه روزه با غذا هویج خام بخورید. ـ اگر می خواهید چاق شوید بعنوان صبحانه باید آب هویج بخورید. ـ هویج و پیاز را با هم بجوشانید و به آن آب لیمو اضافه کنید داروی موثری برای درمان بیماریهای عصبی ،امراض کلیوی و همچنین جوان کننده پوست می باشد. ـ خوردن هویج برای بیماریهای بواسیر موثر است . ـ برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا هویج اثر معجزه آسا درد. ـ

خوردن هویچ جوشهای صورت را درمان می کند . ـ برای تقویت قوای جنسی و تحریک کبد و روده ها هویج داروی موثری است. در فرانسه بیمارستان معروفی وجود دارد که برای درمان بیماریهای کبدی فقط از سوپ هویج استفاده می کنند و دستور تهیه این سوپ بشرح زیر است حدود ۷۵۰گرم هویج را رنده کنید و آنرا در ظرفی که مقداری آب نمک درد بریزید سپس بان یک قاشق چایخوری جوش شیرین و یک قشلق سوپخوری کره اضافه کنید آنرا بجوش آورده و با آتش ملایم بپزید تا آب بخارشود و هر روز یک بشقاب از آن را میل کنید. هویج اعمال روده ها را منظم می کند و کمبود الیاف غذاهای گوشتی را جبران می کند بنابراین آنهایی که گوشت زیاد مصرف می کنند حتما باید هویج بخورند تا مشکل یبوست نداشته باشند .

برای برطرف کردن اسهال بچه ها بهترین دارو سوپ هویج است . برای این منظور باید ۵۰۰ گرم هویج را رنده کرده و آنرا در یک لیتر آب بجوشانید تا آنکه هویج کاملا پخته و نرم شود سپس آنرا در آسیاب برقی ریخته تا آنکه بصورت شربت در آید بعد بآن آّب اضافه کرده تا آنکه حجم آن یک لیتر شود .برای بچه هایی که معده حساس دارند سوپ هویج بهترین دارو است بدین ترتیب که می توان یک یا دو بار در روز بجای شیر به بچه سوپ هویج داد حتی برای بچه هایی که کمتر از سه ماه دارند می توان بطور متناوب سوپ هویج به طفل داد یعنی یک وعده شیر و یک وعده سوپ هویج و بعد از سه ماهگی این روش تبدیل به یک وعده سوپ و دو وعده شیر می شود . ـ آب هویج در صبح ناشتا مواد سمی را از خون خارج می کند. ـ اگر آسم یا گرفتگی صدا درید آب هویج بخورید. ـ خانم هایی که پوست حساس دارند حتما باید پوست صورت و گردن خود را با آّب هویج پاک کنند . ـ دم کرده تخم هویج و یا جویدن تخم هویج گاز معده را خارج کرده و فعالیت روده ها را زیاد می کند . ▪ طرز استفاده: ـ هویج را نباید هیچگاه پوست کند زیرا مواد مغذی و ویتامین های خود را از دست می دهد بلکه باید آنرا با برس شست و مصرف کرد . ▪ مضرات : ـ البته با تمام خواص زیادی که هویج دارد مصرف آن نباید زیاده روی کرد دیده شده آنهائیکه هویج زیاد مصرف می کنند رنگ پوست و چشم آنها زرد می شود که البته خطری ندارد چون اگر چند روز هویج مصرف نکنند دوباره پوست و چشم به رنگ طبیعی خود برمی گردند .

۱۰ دلیل برای خوردن بیشتر هویج عبارتند از:
۱- بتاکاروتن: هویج‌ها سرشار از این آنتی‌اکسیدان قوی هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و برای سلامت پوست تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.
۲- هضم: مصرف هویج باعث افزایش بزاق در دهان شده و مواد معدنی اساسی، ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی را که موجب هضم بهتر غذا می‌شوند برای بدن فراهم می‌کند. مصرف منظم این سبزی پرخاصیت کمک خوبی برای پیشگیری از ابتلا به زخم معده و دیگر اختلالات گوارشی خواهد بود.
۳- عناصر قلیایی: هویج‌ها سرشار از عناصر قلیایی بوده که با ایجاد تعادل در نسبت اسیدی/ قلیایی بودن بدن،‌ موجب احیاء‌ و تصفیه خون می‌شوند.
۴- پتاسیم: هویج‌ها منبع خوبی از پتاسیم محسوب شده که می‌توانند سطح سدیم را در بدن کنترل کرده و در نتیجه به کاهش سطح فشارخون بالا در بدن کمک موثری کنند.
۵- سلامت دندان: مصرف هویج موجب از بین رفتن میکروب‌های مضر در دهان شده و احتمال بروز پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.
۶- زخم‌ها: هویج خام یا رنده شده برای بهبود زخم‌ها، بریدگی‌ها و التهابات کاربرد موثری دارد.
۷- فیتونوترینت‌ها: در میان فیتوکمیکال‌های مفیدی که در هویج موجود است فیتونوترینتی موسوم به فالکارینول وجود دارد که می‌تواند خطر بروز سرطان روده را کاهش داده و موجب سلامت کلی این بخش از بدن گردد.
۸- کارتنوئیدها: هویج‌ها سرشار از کارتنوئید‌ها بوده که می‌توانند قند خون را تنظیم کنند.
۹- فیبر: هویج‌ها سرشار از فیبر خوراکی هستند که می‌توانند سطح کلسترول بد (LDL) که بدن نیازی به آن ندارد را کاهش داده و نیز سطح کلسترول خوب (HDL) را که بدن به آن نیاز دارد، افزایش داده و به کاهش لخته‌های خونی کمک کند و از بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.
۱۰- چشم، مو، ناخن و غیره! مواد مغذی موجود در هویج می‌توانند با سم‌زدایی بدن و سلول‌سازی جدید، موجب سلامت چشم‌، پوست، مو، ناخن و غیره شوند.

 

هویج؛ شفاف کننده پوست

هویج منبع غنی بتاکاروتن می‏باشد. بتا کاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیادتر باشد، هویج نارنجی‏تر می شود. بتا کاروتن، یک آنتی اکسیدان است و بیماری‏های ناشی از پیری را کاهش می‏دهد. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، لوله گوارشی و همچنین در رشد سلول‏ها و تولید مثل حائز اهمیت است.

بتاکاروتن می‏باشد. بتا کاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیادتر باشد، هویج نارنجی‏تر می شود. بتا کاروتن، یک آنتی اکسیدان است و بیماری‏های ناشی از پیری را کاهش می‏دهد. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، لوله گوارشی و همچنین در رشد سلول‏ها و تولید مثل حائز اهمیت است.

هویج به جز بتا کاروتن دارای فیتوکمیکال( Phytochemical) نیز می‏باشد . این ماده به همراه فیبر محلول و دیگر مواد مغذی موجود در هویج فواید زیادی را به ما ارزانی میدارد . این فواید شامل: جلوگیری از پیر شدن، محافظت بدن در مقابل بیماری‏ها، جلوگیری از آب مروارید، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از عفونت مجاری ادراری است.

بتاکاروتن و فیبر موجود در هویج در جلوگیری از انواع سرطان مانند سرطان ریه ، روده بزرگ و حمله قلبی کمک می‏کنند. دریافت زیاد کاروتن، ۵۰ درصد سرطان مثانه، رحم ، پروستات ، کولون (روده بزرگ) ، حنجره و مری را کاهش می‏دهد.طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard  School  زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می‏کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می‏شوند .

هویج دارای خواص زیادی است که از میان خواص آن شفاف‌کنندگی پوست دارای اهمیت قابل توجهی است . خوردن هویچ جوشهای صورت را درمان می‏کند.

این میوه برای بینایی و به دلیل داشتن انسولین برای بیماران دیابتی مفید است و خوراک خوبی برای کسانی است که از افزایش وزن و چاقی مفرط رنج می‌برند. هر دانه هویج متوسط دارای ۱۰ کالری است و از آنجا که دارای فیبر زیاد است کمک زیادی به لاغری می‌کند .

خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می‏برد. مصرف هویج در برطرف کردن بیماریهای بواسیر ، آب آوردن انساج بدن ، عدم دفع ادرار ،‌تحریک مجاری هضم و تنفسی ، سرفه های مقاوم ، آسم ،‌اخلاط خونی و دفع کرم و برای خارج کردن سنگ کیسه صفرا اثر معجزه آسائی دارد.

 

مواد مغذی

در هر ۱۰۰ گرم هویج

انرژِی

۴۳ کالری

چربی و کلسترول

۰ درصد

کربوهیدرات

۱۰ گرم

فیبر

۳ گرم

پروتئین

۱ گرم

ویتامین A

 ۲۸۱۲۹  واحد بین المللی

ویتامین C

۹ میلی گرم

کلسیم

۲۷ میلی گرم

آهن

۱ میلی گرم

سدیم

۳۵ میلی گرم

 

هویج؛ شفاف کننده پوست

هویج منبع غنی بتاکاروتنمی‏باشد. بتا کاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیادتر باشد، هویج نارنجی‏تر می شود. بتا کاروتن، یک آنتی اکسیداناست و بیماری‏های ناشی از پیریرا کاهش می‏دهد. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن به ویتامینA تبدیل می شود. ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، لوله گوارشی و همچنین در رشد سلول‏ها و تولید مثل حائز اهمیت است.

بتاکاروتنمی‏باشد. بتا کاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیادتر باشد، هویج نارنجی‏تر می شود. بتا کاروتن، یک آنتی اکسیداناست و بیماری‏های ناشی از پیریرا کاهش می‏دهد. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن به ویتامینA تبدیل می شود. ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، لوله گوارشی و همچنین در رشد سلول‏ها و تولید مثل حائز اهمیت است.

هویج به جز بتا کاروتن دارای فیتوکمیکال( Phytochemical) نیز می‏باشد . این ماده به همراه فیبرمحلول و دیگر مواد مغذی موجود در هویج فواید زیادی را به ما ارزانی میدارد . این فواید شامل: جلوگیری از پیر شدن، محافظت بدن در مقابل بیماری‏ها، جلوگیری از آب مروارید، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین جلوگیری از عفونت مجاری ادراری است.

بتاکاروتن و فیبر موجود در هویج در جلوگیری از انواع سرطان مانند سرطان ریه ، روده بزرگ و حمله قلبی کمک می‏کنند. دریافت زیاد کاروتن، ۵۰ درصد سرطان مثانه، رحم ، پروستات ، کولون (روده بزرگ) ، حنجره و مریرا کاهش می‏دهد.طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard  School  زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می‏کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می‏شوند .

هویج دارای خواص زیادی است که از میان خواص آن شفاف‌کنندگی پوست دارای اهمیت قابل توجهی است . خوردن هویچ جوشهای صورت را درمان می‏کند.

این میوه برای بینایی و به دلیل داشتن انسولین برای بیماران دیابتی مفید است و خوراک خوبی برای کسانی است که از افزایش وزن و چاقی مفرط رنج می‌برند. هر دانه هویج متوسط دارای ۱۰ کالری است و از آنجا که دارای فیبر زیاد است کمک زیادی به لاغری می‌کند .

خوردن هویج مقاومت بدنرا در مقابل بیماریهای عفونی بالا می‏برد. مصرف هویج در برطرف کردن بیماریهای بواسیر ، آب آوردن انساج بدن، عدم دفع ادرار ،‌تحریک مجاری هضم و تنفسی ، سرفه های مقاوم ، آسم ،‌اخلاط خونی و دفع کرم و برای خارج کردن سنگ کیسه صفرااثر معجزه آسائی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *