اگر کمي به اطرافيان خودمان دقت کنيم، مي‌بينيم کليشه‌هايي در زمينه قضاوت درباره افراد وجود دارد که بخش بزرگي از آن، به وضعيت ظاهري فرد بستگي دارد. اگر در برخورد اول با فرد لاغر يا متناسبي روبه‌رو شويم، ناخودآگاه او را فردي پرکار، موفق، محبوب، قوي و خودساخته مي‌بينيم.

 

 


برعکس، در برخورد با يک فرد چاق، ذهن ما به صفاتي مانند تنبلي، بي‌توجهي و ضعف اراده سوق مي‌يابد. اين کليشه‌ها گاهي در ذهن ما اعتقادي را به وجود مي‌آورند که منشأ برخي عملکرد‌هاي ماست تا بتوانيم به معيارهاي ارزشي جامعه نزديک‌تر شويم؛ در حالي که ممکن است بر اثر افراط و تفريط در موضوعي خاص، دچار مخاطرات ناشي از آنها بشويم و اگر نتوانيم به آنچه هدف‌مان است برسيم، در بهترين حالت دچار افسردگي ناشي از احساس شکست ‌شويم…

 

تناسب اندام ايده‌آل
زماني که دست يافتن به لاغرترين اندام در دخترها و عضلاني‌ترين اندام براي پسرها حد نهايت آرزوها و آمال باشد، با اختلال‌هاي رفتاري در ميان جوانان روبه‌رو مي‌شويم که دست زدن به رژيم‌هاي غذايي غلط، تمرينات بدني وحشتناک، توسل به انواع و اقسام داروهاي لاغرکننده و عضله‌ساز و… از جمله عادي‌ترين آنهاست. ممکن است جوانان خود را در معرض گرسنگي‌هاي طولاني مدت و کشنده قرار دهند زيرا از اندام‌ خود راضي نيستند. ممکن است داروها يا موادي را استفاده کنند که عوارض جبران‌ناپذيري داشته باشد و به اين ترتيب ممکن است سلامت خود را به خطر بيندازند. به ياد داشته باشيد که وضعيت بدني شما تحت تاثير عوامل متعددي است که تغيير برخي از آنها در حوزه اختيار شما نيست.عواملي مانند فرم ساختماني بدن يا به اصطلاح تيپ بدني، استخوان‌‌بندي،شيوه ذخيره‌سازي چربي در بدن و .. به شما به ارث رسيده‌اند و تحت تاثير عوامل ژنتيکي هستند بنابراين شما نمي‌توانيد آنها را تغيير دهيد. بعضي از افراد به طور ژنتيک فاقد مواد اوليه براي ساختن يک اندام مانکني هستند و رعايت رژيم‌هاي سخت و انجام فعاليت‌هاي بدني توان‌فرسا هم نمي‌تواند اين اندام‌ها را در آنها به وجود آورد.براي مثال در آمريکا تنها 5 درصد زنان به طور ژنتيکي اندامي کشيده و لاغر دارند. درباره آقايان هم همين‌طور است.در آقايان محدوديت فيزيولوژيکي درباره مقدار عضله‌اي که فرد مي‌تواند داشته باشد، وجود دارد که براساس آن درصد چربي و عضله او تعيين مي‌شود. به عبارت ديگر، از نظر فيزيولوژيک غيرممکن است که شما بتوانيد مقدار نامحدودي عضله در بدن خودتان به وجود بياوريد حتي اگر ساعت‌ها ورزش کنيد و رژيم‌هاي سخت بگيريد بنابراين بايد واقع‌گرا باشيم و از خود توقع معقول داشته باشيم.

آيا وزن آرماني، کليد دست‌يابي به سلامت، موفقيت، زيبايي و خوشبختي است؟
بدون شک براي دستيابي به هر يک از خواسته‌هاي بالا،تنها وزن آرماني کليد طلايي نيست.در حوزه سلامت، تکيه بر وزن به تنهايي و به عنوان شاخصي که نشان دهنده سلامت شما باشد، مدت‌ها است با ترديد روبه‌روست.به تازگي دانشمندان اخطار داده‌اند تمام افراد لاغر سالم نيستند. برعکس ممکن است به علت تجمع چربي در ارگان‌هاي داخلي با خطر بيشتر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي مواجه باشند.در اين حوزه، عوامل ديگري مانند فشارخون، ميزان کلسترول و قندخون، چگونگي شيوه زندگي و… دخالت دارند. براي شناخت تاثير وضعيت اندام بر ميزان موفقيت، يکي از دوستان موفق خود را در نظر بياوريد. او چه خصوصياتي دارد؟ حالا يک پزشک، وکيل و … را در نظر بياوريد. چه عواملي در موفقيت آنها موثر بوده است؟ آيا لزوما تمام افرادي که مدل مقبول شما هستند، در زندگي افراد موفقي به حساب مي‌آيند؟

چه کنيم تا تصور ذهني ما از اندام‌مان بهتر شود؟
تنها روي وزن‌تان متمرکز نشويد.وزن به تنهايي شاخص خوبي براي برآورد وضعيت شما نيست. به ياد داشته باشيد چيزي به نام «وزن درماني» که براي همه يکسان باشد، وجود ندارد. براي هر نفر با توجه به قد او، استخوان‌بندي و تيپ بدن او، محدوده وزني سالمي وجود دارد که مختص اوست. به ياد داشته باشيد براي ميزان عضلاتي که مي‌تواند در بدن شما به وجود آيد، محدوديت وجود دارد که اين محدوده به طور طبيعي در بدن شما کنترل مي‌شود. به جاي اين که به فرم ظاهري خود بپردازيد، سعي کنيد جنبه‌هاي ديگر شخصيت خود را القا دهيد. به اين ترتيب و با افزايش اعتماد به نفس ناشي از تصحيح تصور ذهني شما نسبت به اندام‌تان مي‌توانيد به خواسته‌هايي که به اشتباه انتظار برآورده شدن آنها را فقط از وضعيت بدني خود داريد، دست يابيد. به جسم خود احترام بگذاريد و وضعيت ژنتيکي آن را بپذيريد. احترام به جسم به معني مراقبت از آن براي نگهداري از بهترين وضعيت سلامت آن است. خود را با ديگران مقايسه نکنيد.سعي کنيد بهترين شکل خودتان باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *