آيا مي‌دانيد؟


 

–          داروهاي قاچاق داروهايي هستند كه به صورت غيرقانوني وارد كشور مي شوند.

–     بسياري از داروهاي قاچاق تقلبي بوده و در داخل كشور يا در كشورهاي همسايه با كپي كردن جلد و بروشور داروي اصلي تهيه مي‌شوند و نه تنها ماده موثره دارويي ندارند بلكه به دليل استفاده از تركيبات شيميايي غيراستاندارد كه در تهيه و ساخت اين داروهاي تقلبي به كار مي‌رود، همواره عوارض زيان باري روي سلامتي افراد جامعه دارند.

 

–     اين داروها فاقد مجوز وزارت بهداشت بوده و فروش اين داروها در داروخانه‌هاي كشور ممنوع بوده و با متخلفين برخورد قانوني خواهد شد.

–     بيشترين قاچاق دارو مربوط به داروهايي از قبيل: داروهاي بدنسازي، مكمل‌هاي غذايي، اكستازي، ترامادول (جوانان بيشترين مصرف‌كنندگان اين داروها هستند) و پلاويكس، اويستا، سياليز، فمارا مي‌باشد.

–     معمولاً تركيبات درج شده بر روي ظروف محتوي مكمل‌هاي غذايي غيرمجاز با تركيبات داخلي ظرف دارو تطابق نداشته و حاوي مواد شيميايي و يا هورمون‌هايي هستند كه عوارض جانبي به دنبال دارند.

–     دقت و توجه شما به مشخصات برچسب در هنگام خريد اقلام دارويي و بهداشتي گامي موثر در جلوگيري از قاچاق كالا و اطمينان خاطر شما از سلامت فرآورده مي‌باشد.

–          استفاده از داروهاي قاچاق، تقلبي، تاريخ گذشته، فاقد پروانه ساخت تهديدي جدي براي سلامت شما مي‌باشد.

 

داروهاي وارداتي مجاز و مورد تاييد وزارت بهداشت و درمان بايد داراي برچسب فارسي نويس حاوي مشخصات ذيل باشند:

1-      نام محصول

2-      نام تجارتي محصول

3-      شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت

4-      موارد مصرف

5-      نام كشور و شركت سازنده

6-      نام شركت واردكننده

7-      تاريخ توليد و تاريخ انقضا و شماره سري ساخت

 

–          در زمان خريد داروها به تاريخ انقضاي دارو توجه نماييد، علامت اختصاري Exp Date نشان دهنده تاريخ انقضاي دارو مي‌باشد.

–          هر دارو را در بسته بندي خودش نگه داريد.

–          داروها را از دسترس كودكان دور نگه داريد.

–     به شرايط نگهداري داروها توجه كنيد، اكثر داروها بايد در مكاني خشك، خنك، و دور از تابش نور آفتاب نگهداري شوند، تعداد كمي از اقلام دارويي بايد در يخچال نگهداري شوند كه بر روي بروشور آن درج گرديده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *