مضرات استفاده از استروئیدها
بحث سوء مصرف استفاده از داروها و استروئیدها این روزها به صورت معضلی برای تمام رشته های ورزشی در آمده است و متاسفانه به علت بیان بعضی مطالب غلط و نادرست در زمینه استفاده از آنها و جهل و ناآگاهی بعضی از مربی نماها و نیز تبلیغات غیر مستقیمی که در ارتباط با بسیاری از استروئیدها می شود بخشی از ورزشکاران را به سویاستفاده نا آگاهانه و غیر علمی از این ترکیبات مضر سوق می دهد .
از جمله مهمترین و عمومی ترین عوارض این داروها و ترکیبات استروئیدی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:


-مشکلات قلبی – عروقی
-افزایش فشار خون
-ریزش موی سر
-سردرد
-آسیبهای جدی کلیوی
-تغییر سیستم ایمنی بدن
-افسردگی
-بزرگ شدن سینه در آقایان یا ژنیکوماستی
-آکنه و جوش
-بروز خلق و خوی تهاجمی
-انواع سرطانها
-بزرگ شدن پروستات
-اختلالات **** و مشکلات هورمونی
-***اهی قد در نوجوانان
-احتباس بیش از حد آب و املاح
-ظهور صفات ثانویه مردانه در خانمها
و بسیاری از موارد دیگر که هر کدام در نوع خود بسیار مضر و خاطره انگیز می باشند و قصد ما این است که تاهر هفته یک یا چند مشکل را برای شما بازگو نمائیم تا شاید با دانستن عوارض استفاده از استروئیدها و دانش کافی در این زمینه بتوان از درصد استفاده کنندگان داروها کاست .
آسیب های جدی کلیوی :
همانطور که اشاره شد یکی از عوارض شایع مصرف استروئیدها آسیب های کلیوی می باشد . کلیه نقش تصفیه مواد زائد بدن و دفع آنها را به عهده دارد به همین دلیل در زماناستفاده از استروئیدها بخصوص اگر استروئیدها بصورت قرص مصرف شوند فشار بیش از اندازه ای به کلیه وارد می شود . در این حالت اگر شخص مصرف کننده به بیماریهایی همچون فشار خون بالا مبتلا باشد در صد آسیب های کلیوی در وی افزایش می یابد .
براساس تحقیقات انجام شده بین مصرف استروئیدها و ابتلا به تومور استفاده از آنها نیز بیاندیشید و اگر در طول دوره استروئیدی خود متوجه تیره شدن رنگ ادرار شدید و یا با دفع همراه با درد و سوزش ادرار مواجه شدید حتما آسیب های کلیوی را جدی بگیرید و در صدد درمان آنها باشید . از جمله علائم هشدار دهنده در آسیب های کلیوی می توان به تیره شدن بیش از حد رنگ ادرار ، وجود درد در ناحیه کمر و تب کردن های بی مورد اشاره نمود بنابراین به محض مشاهده چنین علائمی همراه با سوزش و درد در هنگام دفع ادرار و یا بدون آن حتما استروئید خود را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمائید تا شاید بتوانید از عوارض و مضرات سوء مصرف استروئیدها بکاهید . لازم به ذکر است که بعضی از عوارض مصرفاستروئیدها برگشت پذیر می باشند اما بعضی دیگر هرگز قابل جبران نیستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *