روغن‌ها همیشه به عنوان یکی از بحث‌برانگیزترین اقلام سبد غذایی میان مردم جای گرفته و همواره این سوال مطرح است که خوردن چه نوع و چه مقدار از روغن مطلوب است؟ واقعیت آن است که روغن‌های نباتی مایع با دارا بودن مقادیر کافی اسیدهای چرب غیراشباع و نداشتن کلسترول، برای تغذیه مناسب‌تر از روغن‌های جامد هستند.

 

آشنایی با روغن آفتابگردان ، زیتون و کنجد

 

روغن آفتابگردان: یکی از سالم‌ترین روغن‌های نباتی است. این روغن سرشار از ویتامینE ، اسید فولیک، ویتامینB ، آهن و روی بوده و در کاهش شدت دفعات گُر گرفتگی به زنان یائسه کمک کرده و از مشکلات بیماری قند می‌کاهد. این روغن به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب غیراشباع برای سلامتی مفید و در تثبیت کلسترول خون موثر است.


توصیه: روغن آفتابگردان سالم، رنگ زرد روشن و شفاف و طعم مطلوبی دارد و روغنی مناسب برای پخت و پز غذا و استفاده در سس‌های سالاد است.
روغن زیتون: این روغن همه جا به «حافظ سلامت» معروف است. آنتی‌اکسیدان موجود در آن خواص ضدالتهاب و ضدانعقاد دارد. لذا به گردش بهتر خون و کاهش بیماری‌های عروقی کمک می‌کند. این روغن برخلاف روغن‌های نباتی دیگر برای استحصال نیاز چندانی به روش‌های شیمیایی ندارد و به سادگی قابل هضم و سرشار از ویتامین‌هایA ،E و‌D است.این روغن در مقایسه با روغن‌های دیگر از چربی اشباع کمتری برخوردار بوده و حاوی اسیدهای چرب امگا 9 است. اما نکته حائز اهمیت آن که از امگا 3 کم برخوردار است.
توصیه: این روغن داروی درمان بیماری‌ها نیست بلکه فقط برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و کلسترول آن هم در حد تعادل و توصیه شده مناسب است. این روغن در اثر حرارت مقداری از طعم و بوی خود را از دست می‌دهد و حرارت زیاد باعث بی‌ثباتی و ناپایداری آن گشته و در نتیجه می‌تواند منجر به افزایش بروز بیماری‌های قلبی گردد. لذا این روغن برای پخت و پز در حرارت‌های ملایم است ولی سالم‌تر آن که به صورت نپخته و نوع بودار آن را مصرف نمایید. فرآیند بی‌بو کردن از ارزش و مقاومت روغن کاسته و آن را مستعد ایجاد بیماری‌های قلبی می‌کند.
روغن کنجد: این روغن بین روغن‌های خوراکی به ملکه روغن‌ها مشهور است. تاثیر چشمگیر در پیشگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز داشته و موجب تنظیم وزن می‌شود. مصرف روغن کنجد برای کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، مناسب است.
توصیه: این روغن به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، دود و بوی نامطبوع تولید نمی‌کند و باعث خوش‌ طعم شدن مواد غذایی می‌شود.
توجه: روغن‌های مایع اگر چه از افزایش سطح کلسترول و فشار خون جلوگیری می‌کنند. ولی اکثر آنها، درجه حرارت بالا را تحمل نمی‌کنند و می‌سوزند و در جریان سرخ کردن به مواد سرطان‌زا تبدیل می‌‌شوند و بسیار به نور حساسند، بنابراین از این روغن‌ها نمی‌توان برای سرخ کردن در درجه حرارت بالا استفاده کرد.
hakimemehr.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *