قبل از این‌که آب هم سهمیه‌بندی بشود به مقدار فراوان آب بنوشید وگرنه در گرمای تابستان داغ می‌کنید!! آب یک عنصر حیاتی برای بدن می‌باشد و یکی از مهم‌ترین مواد غذائی است، که سنگ بنای بافت عضلات را تشکیل می‌دهد.

آب را سهمیه‌بندی نکنید!!!

آب در تنظیم و نگه‌داری دمای بدن، انتقال مواد غذائی و اکسیژن، دفع مواد زائد و سموم بدن، تأمین رطوبت و شادابی چشم‌ها و بینی و جلوگیری از خشکی پوست و هم‌چنین به سلامتی مو و مفاصل کمک می‌کند. عمده‌ترین محل نگه‌داری آب در بدن، در عضلات و سیستم گردش خون است.

 


کاهش آب در بدن، باعث افزایش دمای بدن، افت فشار خون، سردرد، سرگیجه خستگی مفرط، کاهش قدرت و کارائی بدن و افزایش خطر معضلات قلبی و از کار افتادن اندام‌های حیاتی، چون کلیه‌ها و کبد می‌شود.
لازم به ذکر است که برخی از مواد باعث دفع آب بدن می‌شود مانند: چای، الکل، نسکافه و … پس باید از مصرف آنها به مقدار زیاد پرهیز کنید.
تمام اخترشناسان و دانشمندان برای این‌که بدانند آیا در کرات دیگر، آثاری از حیات هست یا خیر، دیگر به دنبال موجودات ریز و تک‌سلولی یا عظیم‌الجثه فضائی نیستند بلکه تحقیق می‌کنند که ببینند آیا آثاری از آب در آن جا وجود دارد یا خیر.
با توجه به کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی، جنگ‌های جهانی آینده شاید به خاطر آب باشد. ما انسان‌ها توجه زیادی به چیزهائی که به وفور در دسترس داریم نمی‌کنیم ولی نقش آب، موقعی برای ما آشکار می‌شود که کافی است بدانیم از دو سوم وزن بدن هر فرد را آب تشکیل داده است. ساده‌تر عرض می‌کنم یعنی بیش از ۵۰ کیلوگرم از وزن یک فرد ۸۰ کیلوئی را آب تشکیل داده است!!!
● استراتژی آب در دوران حجم برای بدنسازان
نوشیدن آب را محدود نکنید. قبل از این‌که تشنگی به سراغ تان بیاید آب بنوشید زیرا تشنگی یک زنگ خطر برای بدن است. همان‌گونه که تلاش می‌کنید رژیم غذائی با کیفیتی داشته باشید و همان‌طور که تمرینات منظم و ممتدی دارید، در طول روز نیز به همان نسبت هم تلاش کنید تا آب بیشتری بنوشید.
بدنسازان حرفه‌ای نیز در دوران حجم میزان آب خود را در سطح بسیار بالائی قرار می‌دهند برای مثال جی کاتلر روزانه ۱۱ لیتر آب مصرف می‌کند.
▪ نکته مهم در مصرف مقدار زیاد آب: باید به این حرفه‌ای نکته توجه کرد که حرفه‌ای‌ها با یک ماه و یا حتی یک سال تمرین به نوشیدن این مقدار آب دست نیافته‌اند بلکه در طول سال‌ها تمرین توانستند به این مقدار زیاد آب بنوشند.
▪ استراتژی آب در دوران رژیم برای بدنسازان
برخی عقیده دارند که در دوران رژیم باید آب را به شدت محدود کرد تا بعد از مرحله آب‌گیری، عضلات کات بیشتری داشته باشد و به‌اصطلاح بدن را خشک می‌کنند.
برخی نیز معتقدند که در دوران رژیم مصرف آب را باید بالا برد و فقط در چند روز باقی‌مانده به روز مسابقه جیره‌بندی آب را شروع کنند. این عزیزان بر این باور هستند که اولاً به دلیل مصرف بالای پروتئین در دوران رژیم، ثانیاً افزایش تمرینات هوازی و کاردیو که باعث از دست دادن آب بیشتری از بدن می‌شود. باید آب مصرفی را بالا برد. ثالثاً بدنسازان با مصرف آب فراوان ضمن کاهش چربی بدن، احساس گرسنگی را تقلیل داده و با این کار تقریباً از تقلب کردن نیز در امان خواهند بود.
ولی در تحقیق جدید به منبع فلکس در آگوست سال ۲۰۰۶ مشخص شد که اولاً آب سیرکنندگی ضعیفی دارد دوماً آب فراوان باعث جذب کالری‌های بیشتر به بدن شده و برای دست‌یابی به لاغری مناسب نبوده و بدنسازانی که در دوران رژیم هستند این موضوع را باید بسیار جدی بگیرند.
پس باید در دوران رژیم با کمک مربی خود به‌صورت منطقی آب روزانه خود را محاسبه کنید و مصرف کنید تا وقفه‌ای در دوران رژیم برایتان به وجود نیاید. مقدار و میزان مصرف آب برای بدنسازان در دوران رژیم به نوع تیپ بدنی، شدت تمرین، تعداد جلسات تمرین در هفته، شرایط محیطی (آب و هوا) سختی آب و درجه حرارت آب و … بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *