شما اینجا هستید
آسیب دیدگی های ورزشی » ۱۰ آسیب متداول ورزشی و راه های مقابله و درمان آن

آیا بدنسازی ورزشی پرخطر محسوب می شود؟
۱۰ آسیب متداول ورزشی و راه های مقابله و درمان آن
در هر ورزشی باید انتظار آسیب ها ، جراحت ها و خطرات احتمالی آن را داشته باشید. طبق تحقیقات به عمل آمده هر ورزشی که در هر ۱۰۰۰ ساعت بیش از ۵ آسیب داشته باشد، جزء ورزش های پرخطر با درصد آسیب بالا به شمار می رود. راگبی با ۳۰ صدمه در ۱۰۰۰ ساعت بالاترین حد هستند، در حالی که بسکتبال و اسکواش هم با آمار ۱۴ صدمه در ۱۰۰۰ ساعت بازی های پرخطری به حساب می آیند. تعجب آور است که بدانید بدنسازی و ایروبیک هم با ۱۱ صدمه، زیاد از قافله ورزش های پر خطر نیستند .

 آیا بدنسازی ورزشی پرخطر محسوب می شود؟

آسیب های ورزشی انواع مختلف دارند ، اما قسمت های ویژه ای از بدن هستند که بیش از سایر اعضاء در معرض آسیب دیدگی قرار دارند. در این مقاله متداولترین صدمات و جراحت های ورزشی را به شما معرفی می کنیم و راه های جلوگیری و درمان آنها را نیز بیان می کنیم.

نکته : ICE مخفف است که یکی از درمان های متداول برای آسیب های ورزشی است.
۱- ورم تاندون آشیل
بکارگیری بیش از اندازه از تاندون پشت زانو و انجام غلط حرکات تمرینی باعث درد در تاندون آشیل خواهد شد که اگر درمان نشود، آسیب سخت تر شده تا حدی که دویدن را به کلی دشوار و غیر ممکن می کند. این آسیب بیشتر در دونده ها و ورزشکارانی که با دویدن یا پریدن سر و کار داند اتفاق می افتد.
پیشگیری و درمان : دادن تمرین های کششی و قدرتی به عضلات ساق پا می تواند از بروز این آسیب جلوگیری کند. یخ گذاشتن در محل درد ، درمان های ضد تورمی و تقویت عضلات ساق پا موثر ترین درمان برای این عارضه هستند . تا بهبود نیافتن کامل درد ، ورزش را شروع نکنید چون باعث تشدید وضعیت خواهد شد.
۲- ضربه مغزی
علائم این ضایعه شامل سرگیجه ، اختلالات بینایی، سردرد ، ضعف حافظه ، از دست دادن تعادل، سختی تمرکز ، و حالت تهوع می باشد. این صدمه ضرورتاً همراه با بیهوشی نمی باشد. در ورزش های برخوردی مثل فوتبال ، بوکس و هاکی این عارضه بیشتر اتفاق می افتد. البته در ورزش هایی مثل اسکی و ژیمناستیک هم زیاد رخ می دهد. با اینکه اکثر افراد پس از چند هفته به حالت عادی برمی گردند ، اما ضربه مغذی در خیلی افراد به آسیب های جدی می انجامد.

آسیب دیدگی ورزشی

پیشگیری و درمان:
بهترین راه پیشگیری از ضربه مغزی، اجتناب از ورزش های برخوردی است ، اما برای اکثر افراد این راه حل مناسبی به نظر نمی رسد . برای درمان عارضه استراحت بهترین روش است. اگر سردرد داشتید، می توانید از قرص های مسکن استامینوفن استفاده کنید، بنابر شدت ضربه وارده، باید از چند ساعت گرفته تا چند ماه از انجام دوباره ورزش های برخوردی اجتناب کنید.
۳- کشیدگی عضلات ران:
این عارضه زمانی اتفاق می افتد که هنگام دویدن در ورزش هایی مثل فوتبال و والیبال ، یکدفعه تغییر جهت بدهید. علائم آن شامل درد عمیق ، ورم و گاهی کبودی داخل ران می باشد.
پیشگیری و درمان:
بهترین راه پیشگیری از بروز این عارضه ، انجام تمرینات کششی قبل از ورزش است. بهتر است شدت ورزش را تدریجا بالا ببرید تا احتمال بروز این وضعیت کمتر شود. درمان های ضد تورمی بهترین روش های درمانی برای این آسیب می باشد. از انجام فعالیت های شدید، یک یا دو هفته پس از بروز عارضه جدا خودداری کنید. پس از بروز عارضه ، در محل آسیب دیده یخ بگذارید تا التیام یابد.، پس از آن می توانید ماهیچه ها را کشیده و تقویت کنید.
۴- درد و ورم ساق پا:
این عارضه بیشتر برای افرادی اتفاق می افتد که عادت به تحرک و ورزش ندارند. بالا بردن ناگهانی فشار و تمرینات ، پوشیدن کفش های کهنه و دویدن و پریدن روی زمین های خیلی سخت نیز ممکن است باعث بروز این عارضه شود.
پیشگیری و رمان : پوشیدن کفش مناسب ، انجام حرکات کششی قبل از ورزش و بالا نبردن ناگهانی شدت ورزش ، بهترین راه های جلوگیری از بروز این وضعیت هستند. یخ گذاشتن، انجام حرکات کششی و درمان های ضد تورمی ، بهترین راه های درمان می باشند.

آسیب دیدگی ورزشی

۵- درد پایین کمر:
اگر چه این عارضه بیشتر در افراد چاق و کم تحرک اتفاق می افتد، اما ممکن است برای دونده ها، دوچرخه سواران ، گلف بازان و تنیسورها نیز پیش می آید. مهمترین عامل ایجاد این عارضه ، انجام غلط و نادرست حرکات کششی است.
پیشگیری و درمان: اگرچه بیشتر انواع این عارضه قابل پیشگیری نیستند، اما انجام حرکات کششی قبل از ورزش و گرم کردن درست بدن، احتمال وقوع آن را کاهش می دهد.
راه های درمانی پیشنهادی یخ درمانی ، داروهای ضد تورمی و کشش عضلات است.
۶- کشیدگی عضلات و ماهیچه ها:
گرم نکردن صحیح بدن، خستگی، عدم انعطاف پذیری و ناتوانی و ضعف، همه از عوامل کشیده شدن ماهیچه در ورزشکاران می باشد. معمول ترین ماهیچه هایی که کشیده می شوند، عضلات پشت ران ( در ورزش هایی همراه با دویدن است مثل دومیدانی، بسکتبال) و ماهیچه ساق پا ( در تنیسورها) می باشد.
پیشگیری و درمان:
بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین عارضه، انجام حرکات کششی صحیح قبل و پس از ورزش کردن و اجتناب از ورزش و هنگام خستگی و ضعف است. یخ گذاشتن در محل عارضه و داروهای ضد تورمی بهترین درمان برای این عارضه می باشد. خوب است که کمی هم به آرامی عضلات را کشش دهید. وقتی عارضه شروع به بهبودی کرد می توانید دوباره ورزش را شروع کنید، اما هر از چندگاهی در میان ورزش مکث کرده و حرکات کششی انجام دهید تا به طور کامل بهبود یابید.
۷- آسیب های آرنج در ورزش های تنیس و گلف:
تعجب آور است که این آسیب ۷% کل آسیب های ورزشی را تشکیل می دهد. در این آسیب ورزشی ، تاندون های آرنج به خاطر ضربات مکرر بک هند در تنیس آسیب دیده و باعث ایجاد درد در قسمت داخلی آرنج می شود، البته گاها ممکن است قسمت خارجی هم صدمه ببیند.
پیشگیری و درمان:
بهترین راه جلوگیری از بروز این آسیب ، انجام تمرینات تقویتی ساعد و بازو است. همچنین اصلاح کردن طریقه ضربه زدن با راکت و استفاده از آرنج بند می تواند کمک کننده باشد. برای درمان این عارضه یخ درمانی و داروهای ضد تورم مناسب است، اما در بعضی از موقعیت ها فیزیوتراپی و ترک ورزش به مدت زیاد ضروری است.
۸- رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا
این آسیب در میان افرادی که فوتبالف هاکی، بسکتبال و والیبال بازی می کنند ، بسیار متداول است می توان گفت در ورزش هایی که با دویدن و پریدن سر و کار دارد غیر قابل اجتناب است. این حرکات ممکن است باعث پیچ خوردن مچ پا و گاهی پاره شدن یک تاندون یا لیگامنت شود. با عکس برداری می توان تشخیص داد که عضو دچار شکستگی شده است یا خیر.
پیشگیری و درمان:
تقویت مچ پا با حرکات نرمشی، بستن مچ با استفاده از مچ بند ، می تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند، البته ضمانتی در کار نیست که اگر افتادید یا حرکاتی اشتباه انجام دادید صدمه نبینید. پیچ خوردگی مچ پا را می توانید با یخ و داروهای ضد تورمی مداوا کنید. اما به هیچ وجه بیش از یک روز استراحت نکنید. باید سعی کنید مچ پایتان را به نرمی تکان داده و بچرخانید تا از ورم آن کم شود.

آسیب دیدگی ورزشی

۹- آسیب دیدگی شانه:
۲۰ % آسیب دیدگی های ورزشی مربوط به شانه است که شامل در رفتگی ، رگ به رگ شدن و ضرب دیدگی می شود. این آسیب دیدگی در ورزش هایی مثل تنیس، شنا، بدنسازی ، وزنه برداری ، بیسبال و والیبال بیشتر اتفاق می افتد. علائم این عارضه بروز درد، کوفتگی عضلانی و احساس ضعف و ناتوانی در شانه می باشد.
پیشگیری و درمان:
برای پیشگیری از وقوع این عارضه که بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مدتی از تمرین شانه اجتناب کنید. مثل دوران تعطیلات لیگ، بهتر است قبل از شروع ورزش عضلات آن را با وزنه زدن تقویت کنید. بهترین راه های درمانی برای این عارضه نیز یخ درمانی و داروهای ضد تورمی است.
۱۰ – آسیب دیدگی زانو
آسیب دیدگی زانو ۵۵% آسیب دیدگی های ورزشی را تشکیل می دهد و تقریبا ۱/۴ این مشکلات توسط پزشک جراح ارتوپد برطرف می شود. البته دونده ها تنها قربانیان این آسیب ورزشی نیستند. بدنسازان، دوچرخه سواران ، شناگران، افرادی که ایروبیک استپ کار می کنند، و آنها که فوتبال و بسکتبال و والیبال بازی می کنند نیز ممکن است به این عارضه دچار شوند. در این عارضه ، استفاده بیش از حد از زانو باعث ناراحتی و آسیب رسیدن به تاندون زیر کاسه زانو می شود.
پیشگیری و درمان:
کفش یا کفی کفش هایتان را مرتبا عوض کرده و از نوع خوب و مناسب استفاده کنید. بین تمریناتتان مدت بیشتری استراحت کنید. اگر زانویتان آسیب دید حداقل دو روز از انجام دوباره تمرین خودداری کرده و از داروهای ضد تورم استفاده کنید قبل از شروع دوباره ورزش حتما خود را خوب گرم کرده و در محل آسیب دیده از یخ استفاده کنید.
پیشگیری بهتر از درمان است
اکثر آسیب دیدگی های ورزشی به خاطر گرم نکردن صحیح و انجام حرکات کششی به طریقی نادرست قبل از ورزش کردن است. بالابردن ناگهانی شدت ورزش هم می تواند به شما صدمه بزند. از این رو بهترین راه پیشگیری انجام حرکات صحیح کششی قبل و پس از ورزش و افزایش شدت ورزش به تناسب مهارت ها و تجاربتان در آن ورزش می باشد.

  1. سلمان

    ممنون واقعا کاربردیه

  2. فرهاد

    در عکس دوریان یتس چه نوع آسیب دیدگیه خیلی وحشتناکه

    • رضا

      در حرکت زیر بغل هالتر خم عضله جلو بازوش پاره شده

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره