شما اینجا هستید
بیوگرافی قهرمانان » گفتگو با لوئیس فریگنو

گفتگو با لوئیس فریگنو

رو در رو با هالک بزرگ

گفتگو با لوئیس فریگنو، مردی که ۵۰ سال پیش به خاطر رهایی یافتن از تمسخر همکلاسی‌هایش به بدنسازی روی آورد. او امروز در سن ۶۲ سالگی ساکت ، متفکر و درون گراست!

گفتگو با لوئیس فریگنو

گفتگو با لوئیس فریگنو

لوئیس جود فریگنو وقتی تمرین با وزنه را شروع کرد که حدود ۱۲ . ۵ سال داشت ؛ آن هم به یک دلیل ، برای اینکه از بچه هایی که بخاطر مشکل شنوایی او را مضحکه می کردند و آزار می دادند در امان باشد ، همان بچه های ولگردی که بیرون کشیدن سمعک فریگنو در سالهای مدرسه برایشان نوعی تفریح بود ! ( فریگنو در کودکی بخاطر عفونت گوش ۸۵ درصد شنوایی خود را از دست داد ) این پسر کوچک اهل بروکلین که زمانی با احساس ترس و ناامنی خو گرفته بود ،

به یکی از حجم ترین بدنسازان تاریخ بدل شد و در مستر المپیا ۱۹۹۲ با قد ۱۹۳ سانتی متر و وزن ۱۴۸ کیلو گرم روی صحنه رفت اما روزهای اوج این غول حجم بر میگردد به اواسط دهه هفتاد در طول آن دوران طلایی از بدنسازی ، لو بزرگ در مقابل اسطوره هایی چون آرنولد شوارتزنگر ، سرح نوبرت و سرجیو الیوا رقابت می کرد .

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

او بدنسازی رقابتی را زمانی ترک کرد که وارد دنیای سینما شد ، ولی در اوایل دهه نود بار دیگر به صحنه المپیا بازگشت . درحالی که مردانی چون دوریان یتس ،کوین لورون و فلکس ویلر بر صحنه رقابتها سلطه داشتند و فریگنو خودش را  در سخت ترین دوران رقابت این ورزشی یافت . در مسترالمپیا ۱۹۹۲ ، در حالیکه ۴۱ سال داشت ، فرینگو در مقام قابل احترام دوازدهم جای گرفت ، آن هم در میان ۲۲شرکت کننده و یا شکست مردانی چون سمیر بنوت ، قهرمان مستر المپیای۱۹۸۳ و رونی کولمن ، کسی که بعد ها قهرمانی هشت دوره مسترالمپیا را نصیب خود کرد سال ۱۹۹۴ ، در اولین دوره برگزاری رده پیشکسوتان مستر المپیا عنوان نائب قهرمانی را از آن خود کرد.

به واسطه فیزیک فوق العاده اش و ایفاگر نقش هالک بین سالها ی  ۱۹۷۷-۱۹۸۱ ، لو فرینگو یکی از دو بدنسازی است که خارج از دنیای بدنسازی شهرت واقعاً زیادی دارد ( واضح است که فرد دیگر ، آرنولد شوارتزنگر است ). او هنوز هم تمرین می کند و در حرفه بازیگری هم در نقشهای محدودی فعالیت دارد .فریگنو مرد خانواده است ، ۳۴ سال از شروع زندگی مشترک با همسرش می گذرد ، سه فرزند دارد و در کالیفرنیا ساکن است و در حال برنامه ریزی است برای برگزاری رقابت NPC  و IFBB ،با عنوان میراث فریگنو در ماه نوامبر ، خبرنگار مجله فلکس در روزهای آغازین فصل پاییز به سراغ غول پیکرترین بدنساز تمام دوران رفت تا گذری داشته باشد بر خاطرات گذشته اش!

وقتی تمرین را شروع کردی بدن چه کسی برایت تحسین برانگیز بود؟

لری اسکات و دیو درپر در سنین کودکی کتابهایی که در مورد داستانهای ابرقهرمانان بود را می‌خواندم و تصاویر و بدن هایی که در کتابهای سوپرمن و اسپایدرمن می دیدم برایم تحسین برانگیز بود.

من طرفدار پروپا قرص فیلم های هرکول با بازی اسیتوریوس بودم فیلم هرکول ۱۹۵۷ و هرکول شکست ناپذیر ۱۹۵۹ ، بعدها خودش هم در نقش هرکول ایفای نقش کرد تمرین را درحالی که ۱۲ . ۵ سال داشتم شروع کردم ، در تلاش برای اینکه کمی سایز بدنم بیفزایم.

در مسترالمپیای ۱۹۶۷، حضور داشتنی و دیدنی که لری اسکوات از عنوانش دفاع کرد

آن زمان ۱۴سال داشتم و رقابت را در سالن آکادمی موسیقی بروکلین برگزار کردند که تنها چند خیابان با دبیرستان من فاصله داشت لری سال قبل از آن در اولین دوره برگزاری مستر المپیا به قهرمانی دست یافته بود.

با چه کسی به دیدن رقابت رفتی ؟ پدرت؟

خودم به تنهایی به آنجا رفتم . یادم می‌آید که در مورد انجام رقابت اطلاع رسانی شده بود و من بسیار هیجان زده بودم از اینکه تنها با فاصله کمی از دبیرستان من قرار بود مسابقه برگزار شود پیاده به آنجا رفتم و بلیطی خریدم . در اولین رده صندلیها در بالکن نشستم فریگنو می خندد و ادامه می دهد چنان بلیط را محکم در دستم گرفته بودم مثل اینکه زندگی من در گرو آن است ؟

اجازه بده کمی در مورد شیوه تمرین تو در دهه ۷۰ صحبت کنیم در مقایسه با زمانی که در دهه ۹۰به رقابت بازگشتی . آیا هیچ تقاوت عمده در شیوه تمرینت ایجاد شده بود ؟

اساساً تمرین مشابه ی داشتم . هر بخش بدنم را دو بار در هفته تمرین می دادم . برای مجموع دوازده ست و معمولاً شامل سه حرکت ۸ تا ۱۰ تکراری در دهه ۹۰ هم شرایط مشابه بود، با این تفاوت که تمرین هوازی بیشتری انجام می دادم و می توانستم غذای بیشتری بخورم.

-آیا با هدف پمپ شدن خون در عضلات تمرین می کردی یا اینکه تا رسیدن به ناتوانی پیش می‌رفتی؟

هردو.

تغذیه‌ات از دهه ۷۰ تا ۹۰ چه میزان تغییر داشت؟

خب ،در دهه ۷۰ ، ( در طول آماده شدن برای رقابت ) به‌طور عمده به خودم گرسنگی می دادم . رژیم بسیار پایه شامل گوشت ، ماهی و آب . گوشت کاملاً خالص ، با کربوهیدرات کم به همین دلیل بود که کامل کردم جلسات تمرین برایم بسیار دشوار بود ، به این دلیل که ذخایر قند بسیار کمی داشتم . در دهه ۹۰ به دلیل که ذخایر قند بسیار کمی داشتم. در دهه ۹۰ به دلیل تغییراتی که در تکیه بر تمرینات هوازی بوجود آمد، می توانستم کربوهیدرات بیشتری بخورم و انرژی کافی داشته باشم برای دوجلسه تمرین در روز.

در دهه هفتاد بیشترین وزنی که داشتی چقدربود؟

در فیلم پامپینگ آیرون حدود مسترالمپیا ۱۹۷۵ ،۱۲۲ کیلوگرم بودم . یک سال قبل از آن ، در رقابت مستر یونیورس ۱۱۴ کیلوگرم بودم. و وقتی در رقابت مستریونیورس ۱۹۷۳ به قهرمانی رسیدم ، وزنم ۱۲۵ کیلوگرم بود.

در دهه هفتاد چه مکمل هایی در دسترس تان بود؟
 تنها مکملی که وجود داشت ، پودر پروتئین گوشت بود آنرا از GNC می خریدم . با آب مخلوط می کردم ، بینی ام را میگرفتم و آنرا می خوردم . از پودرهای شیر خشک بدون چربی هم استفاده نمی کردم ، چون در تلاش بودم تا حد ممکن بدنم خشک بماند در آن دوران از تنوع مکمل هایی که امروز در دسترس بدنسازان است ، خبری نبود.

وقتی می گویی : غذای بیشتری می خوردی ، چند وعده در روز را شامل می شد . در دهه هفتاد در قیاس با دهه نود؟

دهه ۷۰ ، سه وعده در روزمی خوردم ، در مقایسه با دهه ۹۰ که ۵ تا ۶ وعده در روز داشتم.

وقتی در دهه ۷۰ برای رقابتی تمرین می کردی ، کدام بخش بدن تو در برابر رشد مقاوم تر بود؟

عضلات پشتم. من نیاز داشتم تا تمرین بیشتری روی عضلات پشتم انجام دهم برای اینکه به سطح مشابهی با عضلات جلوی بدنم برسد . میخواستم سایز و جزئیات عضلانی پشتم را افزایش دهم ، و خطوط عضلات را بیرون بکشم .

کدام بخش های بدنت ،بهتر به تمرین پاسخ می دهد؟

سینه و بازوها

در دهه نود ، پشت خوبی داشتی.

یاد گرفته بودم که پشتم را ب شیوه درستی تمرین دهم . یاد گرفته بودم وقتی حرکاتی کشیدنی را انجام می دادم روی احساس فشار در پشتم ، تمرکز کنم ، به جای اینکه اجازه دهم بازوهایم بخش بیشتری از فشار را متحمل شوند.

به نظر خودت ، چه چیزی غول حجمی مثل تو را از بدنسازانی مثل فرانک زین که بدنهای زیباتری را به نمایش می گذاشتند . جدا میکرد؟

ژنتیک در این زمینه نقش داشت ، همزمان شیوه تمرین ماهم مؤثر بود. من می‌خواستم تا جایی که امکان دارد ضخیم و بزرگ به چشم بیایم . ساختار اسکلتی و مفاصلی من توان تحمل حجم بالاتری را داشت فرانک استخوانهای ریزی داشت و می توانست به مقدار بیشتری روی تقارن و زیبایی بدنش تمرکز کند . فکر می کنم اگر مقدار بیشتری به سایز عضلاتش اضافه می کرد ، تقارن و زیبایی بدنش را از دست می داد.

به عنوان یک بدنساز رقابتی به نظر تو کدام نسل از بدنسازان خشن تر و سخت تر بودند . بدنسازانی که در دهه هفتاد مقابل آنها رقابت می کردی . با افرادی که در دهه نود مقابل تو بودند ؟

بدنسازان دهه نود آنها توسعه عضلانی بسیار کامل تری داشتند. خطوط عمیق عضلانی و عضلات سرنی تفکیک شده دردهه نود هر بدنسازی تغییر خیلی زیادی پیدا کرد بود دهه هفتاد ، به مسابقه می رفتیم و تنها یک شب با هم رقابت می کردیم . در آن دوران چیزی به‌عنوان مرحله پیش داوری وجود نداشت که مثلاً صبح با روز قبل از فینال برگزار  شود ، آن‌طور که امروز در رقابت های حرفه ای شاهدیم که در نتیجه شرایط حفظ آمادگی را بسیار حساس تر می کند.

وقتی در اواسط دهه ۷۰ رقابت می کردی ، اغلب تنها دو یا سه مرد در دسته سنگین وزن حضور داشتند . ولی وقتی دهه ۹۰ به رقابت بازگشتی ۲۲ نفر در رقابت‌های المپیای ۹۲ و ۹۳ و ۱۲ نفر در رقابت المپیا ( پیشکسوتان ) در سال ۹۴ در برابر تو بودند.

دهه هفتاد ، وقتی رقابت می کردم جوان ترین مرد روی صحنه بودم . ولی وقتی دوباره ( در دهه نود ) به صحنه برگشتم ، مسن ترین مرد حاضر روی صحنه المپیا بودم . من باید انگیزه زیادی در خودم ایجاد می کردم برای اینکه پس از ۱۷ سال دور از صحنه ، به رقابت باز گردم.

چه چیزی باعث بازگشت تو شد؟ چه چیزی در تو آن انگیزه را ایجاد کرد؟

وقتی در فیلم پامپینگ ایرون ، کارم را شروع کردم ، احساس کردم کارم ناتمام مانده ، چون در بهترین شرایط بدنی ام نبودم . تنها برای هشت هفته تمرین کرده بودم ، به این دلیل که تمرکزم روی رقابت فوق ستاره ها بود. رقابت ستاره ها ، یک سری تلویزیونی بود که در آن ورزشکاران رشته های مختلف در رقابت هایی ، مقابل هم قرار می گرفتند ؛ و فریگنو در یکی از رقابت های مقدماتی در سال ۱۹۷۶ به پیروزی رسید .

بنابراین مقدار زمان کافی برای تمرین در اختیار نداشتم ، آنطور که مورد نیازم بود میخواستم یک بار دیگر رقابت کنم برای اینکه ببینم تا چه حد می توانم بدنم را به جلو سوق دهم برای گذر از محدودیت ها و دیدن اینکه چقدر می توانم بزرگ ، ضخیم و تفکیک شده باشم . نمی خواستم کارم را در ورزش ناتمام بگذارم نمی خواستم یک روز به عقب نگاه کنم و بگویم ای کاش تنها می توانستم یک بار دیگر رقابت کنم . می دانستم وقتی به صحنه برگردم ، اینکه بتوانم نتیجه خوبی کسب کنم دشوار خواهد بود به این دلیل که از نظر سطح توسعه عضلانی بدنها ، شرایط بسیار تغییر کرده بود ولی این کار را کردم ، برای اینکه ببینم چه کاری می توانم با بدنم انجام دهم .

تو در مستر المپیا ۱۹۷۶ ، در رقابت حضور نیافتی آیا هرگز از این بابت احساس پشیمانی کردی؟

در آن دوران بله . ولی شرکت در سریال هالک مرا به یک فوق ستاره بدل کرد. و به هر حال گاهی ناچارید از یک موقعیت را برای موقعیت بهتری ، چشم پوشی کنید.

سال ۱۹۷۶ ، کن والر قهرمانی دسته سنگین وزن المپیا را بدست آورد . مایک کاتز هم نایب قهرمان شد. در حالی ک تو هر دو آنها را قبل از آن شکست داده بودی.

بله می دانم که اگر در آن سال ها به رقابت ادامه داده بودم می توانستم قهرمانی المپیا را حداقل برای ۸ تا ۱۰ مرتبه از آن خودم کنم.

دلت برای رقابت تنگ شده؟

نه گاهی انگیزه پیدا می کنم روی صحنه بروم ، ولی نه برای رقابت در مقابل دیگران . برای رقابت در برابر خودم و اجرای فیگور در آن سالها عاشق این بودم که روی صحنه باشم و رقابت کنم ولی حالا ، تنها می خواهم بدن خوبی متناسب با سنم داشته باشم سلامتم را حفظ کنم.

کمی در مورد رقابت میراث فریگنو که قرار است در ماه نوامبر پیش رو برگزار شود ، برایمان بگو.

این یک ابر رقابت است که در سانتا باربارا برگزار خواهد شد . یک رقابت دو روزه با حضور مردان حرفه ای IFBB در دسته پرورش اندام و رقابت های فیزیک و سپس رقابت آماتور NPC در روز شنبه ما پذیرای شرکت کنندگان خیلی خیلی زیادی خواهیم بود – بیش از ۳۰۰ نفر رقابت در هتل گرانادا برگزار خواهد شد که یک سالن ۸۵ میلیون دلاری بسیار زیباست .همچنین می خواهم برگزار کننده آرنولد کلاسیک در ساحل شرقی باشم.

-برای بدن سازان مشتاقی که آرزو دارند مسیر تو را دنبال کنند و به یک غول حجم بدل شوند ، چه توصیه ای داری؟

باید بگویم ، قدم های خود را پله پله بردارید از تمرین زدگی اجتناب کنید به بدنتان گوش دهید ، چون به شما خواهد گفت به چه مقدار تمرین نیاز دارید و چقدر سخت باید تمرین کنید بدون شک نمی خواهید با هیچ آسیب دیدگی مواجه شوید ، پس تمرین تان را هوشمندانه انجام دهید.

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

  1. امیررضا

    ممنون از پست زیباتون مطلب خیلی خوبی بود زنده باد لوو
    بازم از این پستا بذارید .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره