چرا نباید از گلوتامین غافل شد؟
شما اینجا هستید
گلوتامین » چرا نباید از گلوتامین غافل شد؟

چرا نباید از گلوتامین غافل شد؟

در سال های اخیر شاهدیم که استفاده از مکمل های گلوتامین تا حدودی در برابر دیگر آمینواسیدها و ترکیباتی مثل کراتین و آرژنین که تقریباً دارای آثار و فواید فوری برای افراد هستند ، رو به کاهش گذاشته است. ولی گلوتامین بیش از هر آمینواسید دیگری در بدن انسان وجود دارد و ۶۰ درصد و حتی بیشتر از آمینواسیدهای آزاد در بدن را به خود اختصاص داده.

بخش زیادی از اهمیت گلوتامین از این حقیقت نشات می گیرد که می تواند به راحتی به دیگر آمینواسیدهای کلیدی تبدیل شود ، بنابراین یک دز از گلوتامین می تواند تولید آمینواسیدهای بسیار دیگری را که برای نیازهای فیزیولوژیک بدن مورد نیاز است ، در پی داشته باشد. در حالی که استفاده از سایر آمینواسیدها و ترکیبات به شکل مکمل مفید است ، ولی همچنان گلوتامین باید یکی از پایه های سلامت و عضله سازی در بدن شما به شمار آید. دلایلش این است که :

گلوتامین

گلوتامین

  • با کاتابولیسم مبارزه می کند و از ریکاوری پشتیبانی می کند.

وقتی به سختی تمرین می کنید ، بدن شما وارد شرایط کاتابولیک می شود که به تجزیه بافت عضلات می انجامد. به این دلیل که سطوح گلوتامین کاهش می یابد ، بدن شما نیاز دارد که آن را از ذخایر موجود در بدن بیرون بکشد برای کمک به ریکاوری و رشد. استفاده از گلوتامین به شکل مکمل قبل و پس از تمرین بدن شما را از خطر کاتابولیسم حفظ می کند به این دلیل که تقریبا بلافاصله بدن شروع می کند به استفاده از گلوتامین وارد شده به بدن ، این کمک می کند به کاهش تجزیه عضلات که برای تامین گلوتامین مورد نیاز برای ریکاوری مورد نیاز است.

  • تولید پروتئین و تقویت آنابولیسم

در کنار اجتناب از شرایط کاتابولیک که نتیجه تمرین شدید است ، همچنین می خواهید تولید پروتئین در عضلات را تقویت کنید. در شرایط آنابولیک ، بدن شما مواد خام را مستقیماً به عضلات هدایت می کند و کمک می کند به رشد بیشتر فیبرهای عضلات و در نتیجه ادامه رشد عضلانی.

استفاده از مکمل های گلوتامین یکی از بهترین راه ها برای تشویق رشد عضلانی بلافاصله پس از اتمام تمرین است.

  • پشتیبانی از سیستم ایمنی

گلوتامین همچنین برای سیستم ایمنی شما هم مفید است ، با کمک به مبارزه با عفونت ها و استرس های وارد شده به بدن ، به خصوص گلوتامین باعث کاهش آثار سوء کورتیزول می شود ، هورمونی که در پی استرس های وارد شده بر بدن از جمله در نتیجه تمرین ، در بدن افزایش می یابد. در حالی که نمی توانید از ترشح کورتیزول جلوگیری کنید و به نوعی هم برای عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز است ، ولی مصرف گلوتامین می تواند باعث کاهش آثار سوء و کاتابولیک این هورمون شده و بدن را در شرایط آنابولیک (عضله ساز) حفظ کند.

  • بهبود عملکرد سیستم گوارش

حقیقتی که کمتر به آن توجه می شود این است که فواید تقویت سیستم ایمنی فراتر از عضله سازی است. این آمینواسید کمک می کند به پشتیبانی از سلامت کلی بدن ، از جمله ترمیم بافت سیستم گوارش. هر وعده ای که می خورید در واقع باعث پارگی ها و آسیب های ریزی بر دیوار داخلی سیستم گوارش می شود و مصرف منظم گلوتامین یکی از بهترین راه هاست برای ترمیم این آسیب ها.

آنچه باید انجام دهید :

۵ – ۱۰ گرم گلوتامین تا چهار مرتبه در روز میل کنید. مصرف گلوتامین به میزان ۴۰ گرم در روز شاید به نظر خیلی زیاد باشد ، ولی می توانید با مصرف چنین مقداری شاهد فواید قابل توجهی باشید. با مصرف مقدار روزانه کمتر شروع کنید. با حدود ۱۰ گرم در روز که در دو دز قبل و پس از تمرین تقسیم می کنید. هر هفته ۵ گرم بر مقدار مصرف بیافزایید تا وقتی که به مقدار ذکر شده ایده آل برسید.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

برنامه مصرف گلوتامین برای افرادی که به تازگی قصد شروع به مصرف این مکمل را دارند :

به یاد داشته باشید وزن بدن فاکتوریست در این مورد که روزانه به چه مقدار گلوتامین نیاز دارید.

مصرف-گلوتامین

مصرف گلوتامین

این برنامه برای بدنسازی با وزن ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم ارائه شده که قصد شروع به مصرف این مکمل را دارد.

از این جدول به عنوان راهنمایی در این مورد که روزانه باید چه مقدار گلوتامین در هفت هفته ابتدایی ، مورد مصرف قرار دهید ، استفاده کنید.

هفته        صبح (بلافاصله پس از بیدار شدن)       قبل از تمرین        پس از تمرین       قبل از خواب شب

اول                        ۰                                    ۵                 ۵                           ۵

دوم                         ۵                                    ۵                 ۵                           ۵

سوم                        ۵                                    ۵                 ۵                           ۵

چهارم                      ۵                                    ۵                 ۵                           ۱۰

پنجم                        ۵                                    ۱۰               ۱۰                         ۱۰

ششم                        ۱۰                                  ۱۰               ۱۰                         ۱۰

هفتم                        ۱۰                                  ۱۰               ۱۰                         ۱۰

نکته : مقادیر ذکر شده برحسب گرم می باشد.

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

  1. عبدالاحد

    متشکرم بابت مطالب ارزشمند تان …
    یک سوال ؛ این مکمل های پروتینی که خاصیت ریکاوری دارند گلوتامین در ترکیب خود ندارند ؟ من از پروتین وی نیترو تچ ماسل استفاده میکنم ، اگر داشته باشند باز هم میشه از گلو تامین استفاده کرد ؟
    استفاده دایمی به مقدار ذکر شده آیا کدام ضرری نداره ؟
    متشکرم اگر جواب بدید ….

    • محمد

      سلام دوست عزیز من به عنوان یه دوست یه پاسخ دارم برات
      اصولا هر مکملی در بدنسازی و اکثر ورزش های دیگه با توجه به وزن افراد مصرف میشه اما شرایط دیگری نیز مانند شدت تمرین و رژیم های خاص باعث ایجاد شرایط برای مصرف دوز های بالاتر میشود.
      در اکثر موارد تحقیقات پزشکی امکان اوردوز با هیچ امینو اسیدی وجود ندارد. اما بدن برای دفع مقدار اضافی کمی دچار فشار اضافه میشه که مثل اسهال خودش رو نشون میده.بهتره با مطالعه و درک شرایط بدنی و تمرینی خودتون بهترین دوز ها رو برای تمام مکمل ها پیدا کنید واگر دوزکگکل ریکاوری شما به مقدار نیاز بدنیتون نزدیک بود احتیاج به مکمل جداگانه نیست.قصد فقط کمک بود.بازم مطالعه توی این ورزش خیلی مهمه.موفق باشید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره