شما اینجا هستید
ویتامینها و موادمعدنی » پنج مزیت برتر ویتامین دی

پنج مزیت برتر ویتامین دی

۵ مزیت برتر ویتامین دی که آن را به یک سوپر ویتامین تبدیل کرده است

تا همین چند سال پیش از ویتامین دی تنها به عنوان یک ویتامین ویتامین مورد نیاز برای استخوان‌ها یاد میشد و حتی امروزه بسیاری از پزشکان هنوز هم معتقدند که این ویتامین تنها برای سلامت استخوان‌ها می‌باشد.اما تحقیقات چیز‌های دیگری را نیز نشان میدهند.
کمبود ویتامین دی در بدن میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها نظیر پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سکته، برخی‌ سرطان ها، دیابت نوع ۱، ام اس‌، سل و حتی آنفولانزا شود اما در این مقاله ما تنها روی مزایای مثبت آن تمرکز خواهیم داشت.در این مقاله ما قصد داریم مزایای بسیار جالب ویتامین دی را بررسی کنیم و به همین دلیل است که اعتقاد دارم مصرف یک مکمل ویتامین دی در هر روز فراتر از هر چیز دیگری باید صورت گیرد.اکنون بیایید ببینیم که دانش در مورد مزایای ویتامین دی چه چیز‌هایی را به ما می‌گویند.

پنج مزیت برتر ویتامین دی

پنج مزیت برتر ویتامین دی

ویتامین دی چیست؟
همانطور که قبلا هم اشاره کردم زمانی‌ باور بر این بود که حفظ سطح مطلوب ویتامین دی در بدن تنها برای سلامت استخوان‌ها می‌باشد.اما به لطف تلاش‌های زیاد بسیاری از دانشمندان مخصوصا دکتر مایکل هالیک اکنون ما می‌دانیم که تقریبا همه انواع بافت‌ها و سلول‌های در بدن دارای گیرنده‌های ویتامین دی هستند، به این معنی‌ که ویتامین دی در واقع یک هورمون ضروری است که نقش حیاتی در بسیاری از فرایند‌های فیزیولوژیکی بدن ایفا می‌کند.

هنگامی که ویتامین دی را مصرف یا در پوستمان ساخته میشود (از طریق قرار گرفتن زیر نور خورشید)، در بدن تبدیل به ویتامین دی۳ میشود.این ماده نیز در بدن تقریبا از فعالیت هر بافتی نظیر قلب، مغز و حتی سلول‌های چربی‌ حمایت می‌کند. به علاوه تحقیقات نشان میدهند که ویتامین دی همچنین باعث تنظیم ژن مسول کنترل فعالیت‌های ایمنی، متابولیسم و حتی رشد و گسترش سلول‌ها نیز می‌باشد.همانطور که می‌بینید به این ویتامین باید توجه بسیار بیشتری از آنچه که طی‌ این چند دهه صورت گرفته است شود. اما به هر حال خوشبختانه اهمیت و مزایای شگفت انگیز ویتامین دی این روز‌ها بیشتر و بیشتر در حال شناخته شدن و مقبولیت می‌باشد.اکنون بیایید ۵ مزیت برتر این ویتامین را بررسی کنیم.

مزیت ۱ : ویتامین دی از سلامت قلب حمایت می‌کند
کمبود ویتامین دی با بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط تنگاتنگ می‌باشد و این موضوع خود به تنهایی میتواند گویای بیماری‌های گردش خون نظیر حملات قلبی و سکته باشد.در یک تحقیق محققان میزان سطح ویتامین دی ۱۷۸۳ فرد میا‌‌ن سال سالم (۹۶۴ مرد و ۸۱۹ زن) را اندازه گیری کردند و دریافتند زنانی که میزان ویتامین دی بدن آنها در یک سوم بالایی آنالیز قرار گرفته بود ۶۸% کمتر از زنانی که میزان ویتامین دی بدن آنها در یک سوم پایینی آنالیز قرار گرفته بود احتمال حملات قلبی در آنها وجود دارد.در مردان محققان دریافتند که احتمال حملات قلبی در یک سوم بالایی ۴۴% کمتر از یک سوم پایینی می‌باشد.

در همین راستا یک تحقیق دیگر نشان داده است که کمبود ویتامین دی افزایش احتمال مرگ توسط حملات قلبی را ۴۲% افزایش میدهد و میزان سکته را نیز بین ۴۹% تا ۶۴% افزایش میدهد.دلیل اینکه ویتامین دی تا این حد نقش بزرگی‌ در سلامت سیستم قلبی عروقی ایفا می‌کند این است که قلب یک ماهیچه می‌باشد و سیستم گردش خون نیز دارای تعداد فراوانی‌ گیرنده‌های ویتامین دی در خود می‌باشد که این امر خود نشان میدهد که بدن چه میزان برای حفظ سطح مطلوب سلامت و عملکرد قلب به این هورمون نیاز دارد.

بنابراین جای هیچ تعجبی ندارد که تحقیقات نشان دهند مصرف مقادیر کافی‌ ویتامین دی باعث بهبود سلامت قلب از چندین راه میشود :
* ویتامین دی باعث کاهش سطح تریگلیسیرید‌های در خون میشود که نوعی از چربی‌‌ها هستند که میتوانند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند اگر سطح آنها بیش از حد بالا رود.
* ویتامین دی باعث بهبود فشار خون و جریان خون از طریق ایجاد آرامش در رگ های خونی میشود.
* ویتامین دی باعث بهبود عملکرد اندوتلیوم میشود که یک لایه نازک از سلول‌ها می‌باشد که سطح داخلی‌ رگ های خونی و رگ های لنفاوی را میپوشاند.
* ویتامین دی باعث بهبود پروفایل کلسترول در بدن میشود.
نتیجه تحقیقات شفاف است : حفظ سطح مطلب ویتامین دی در بدن دارای یک تاثیر عمیق روی سلامت قلب و سیستم گردش خون می‌باشد.

مزیت ۲ : ویتامین دی باعث حفظ حساسیت سلول‌ها به انسولین میشود
تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین دی در بدن میتواند تقریبا شما را دو برابر بیشتر در معرض رسیدن به مرحله پیش دیابتی قرار دهد که در نهایت و با پیشرفت بیشتر میتواند منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.تنها با اطمینان حاصل کردن از دریافت مقادیر کافی‌ ویتامین دی شما به شکل قابل توجهی‌ میتوانید احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهید اما تحقیقات نشان میدهند که حتی افرادی که دارای مشکلات مربوط به انسولین نیز هستند میتوانند از این مزایا استفاده کنند (همچنین آنهایی که دارای دیابت هستند).

برای مثال در یک تحقیق به افراد بالغ دارای دیابت روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین دی به مدت ۱۶ هفته داده شد و نتیجه آن بهبود قابل توجه کنترل گلوکز، واکنش انسولین و سطح هموگلوبین (A1c) بود. در یک تحقیق دیگر نیز همین نتایج با مصرف روزانه ۱۰۰۰ واحد به دست آمده است.حفظ حساسیت سلول‌ها به انسولین نه تنها باعث کمک به حفظ سلامت بدن بلکه باعث کمک به عضله‌ سازی نیز میشود. تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین دی حتی دارای دیگر خواص مربوط به عضله‌ سازی نیز می‌باشد : این ویتامین میتواند باعث تقویت اثر عضله‌ سازی آمینو اسید لوسین شود و به همین دلیل است که من مکمل ویتامین دی خود را همراه وعده بعد از تمرین مصرف می‌کنم.

مزیت ۳ : ویتامین دی مغز شما را سالم حفظ می‌کند
تحقیقات نشان داده است که کمبود سطح ویتامین دی در بدن به شکل قابل توجهی‌ میتواند باعث کاهش سطح ادراکات شناختی‌ نظیر ایجاد بیماری آلزایمر و زوال عقل شود. این موضوع به این دلیل است که مغز دارای گیرنده‌های بسیار زیادی از ویتامین دی در خود می‌باشد و برای مقابله با فرایند‌های تخریبی‌ به شدت نیازمند این هورمون می‌باشد. به علاوه ویتامین دی یک نقش بسیار حیاتی در رشد سلول‌های عصبی جدید، انتقال تکانه‌های عصبی و حفظ آن و حفظ “ انعطاف پذیری مغزی “ میشود که این امر برای فعالیت‌های مربوط به یادگیری و حافظه بسیار حیاتی می‌باشد. ویتامین دی در مغز بسیار قدرتمند می‌باشد به طوری که تحقیقات نشان میدهند این ویتامین میتواند باعث کاهش تحلیل اثرات مرتبط با آلزایمر و جلوگیری از تخریب اعصاب در بیماران مبتلا به پارکینسون شود.

مزیت ۴ : ویتامین دی شما را در برابر سرطان محافظت می‌کند
کمبود سطح ویتامین دی در بدن به شکل قابل توجهی‌ میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها نظیر سرطان سینه، تیروئید و مثانه شود.این همبستگی‌ به دلیل این می‌باشد که گیرنده‌های ویتامین دی باعث تنظیم چندین فرایند مرتبط با واکنش‌های ایمنی به سلول‌های سرطانی، رشد تومور و التهابات میشوند.قدرت ضد سرطانی ویتامین دی میتواند در تحقیقاتی‌ که نشان میدهند مصرف ویتامین دی باعث کاهش اثر تومور زای استروژن، کاهش انتشار تومور‌ها بر اثر سرطان پروستات و کاهش سطح پروتین تومور زای بتا کاتنین و در عین حال افزایش سطح پروتین ضد تومور (APC) دیده شود.

مزیت ۵ : ویتامین دی باعث حفظ سلامت دستگاه ایمنی میشود
سلول‌های ایمنی به منظور چگونگی‌ تنظیم واکنش خود به تهدیدات در بدن به ویتامین دی متکی‌ هستند، اول به وسیله حمله و نابودی آنها و سپس پاکسازی و رفتن روی حالت آماده باش. به همین دلیل است که تحقیقات نشان میدهند کمبود سطح ویتامین دی در بدن مرتبط با پیشرفت بیماری‌های خود ایمنی نظیر دیابت نوع ۱، پسوزیاریس، روماتیسم مفصلی و ام اس‌ می‌باشد.

کمبود ویتامین دی بسیار رایج است

اینطور تخمین زده میشود که در جهان حدود ۱ میلیارد نفر دارای کمبود ویتامین دی به منظور حفظ سلامتی‌ خود میباشند.بله درست شنیدید! بر اساس استاندارد‌های پزشکی‌ حال حاضر سه سطح از وضعیت ویتامین دی در تست خون وجود دارد :
* کافی‌ به این معنی‌ که شما حداکثر ۳۰ نانوگرم در هر میلی‌ لیتر از خون دارای ویتامین دی باشید.
* ناکافی به این معنی‌ که سطح ویتامین دی در خون بین ۲۱ تا ۲۹ نانوگرم میلی لیتر باشد.
* کمبود به این معنی‌ که سطح ویتامین دی شما کمتر از ۲۰ نانوگرم میلی لیتر باشد.

تحقیقات نشان داده است که ۲۵% آمریکایی ها دارای سطح ناکافی ویتامین دی و ۳۹% دارای کمبود ویتامین دی هستند، به این معنی‌ که به شکل تعجب آوری ۶۴% آمریکایی ها دارای سطح ناکافی و کمبود ویتامین دی هستند.اما چرا؟ چرا این میزان از مردم دارای کمبود ویتامین دی هستند؟ دلیل اصلی‌ این موضوع این است که بسیار دشوار می‌باشد تنها از طریق رژیم غذایی مقادیر کافی‌ ویتامین دی را دریافت کرد و مگر اینکه هر روزه وقت آفتاب گرفتن را داشته باشید، تنها گزینه شما مصرف مکمل ویتامین دی می‌باشد.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

شما چه میزان به ویتامین دی نیاز دارید؟

بر اساس اعلام موسسه پزشکی‌، ۶۰۰ واحد روزانه برای سنین ۱ تا ۷۰ سال (و ۸۰۰ واحد برای افراد بالای ۷۱ سال) کافی‌ می‌باشد، اما این ارقام توسط دانشمندانی که به شکل تخصصی در زمینه ویتامین دی تحقیق انجام میدهند به شدت مورد نقد قرار گرفته است.آنها با توجه به نتیجه ۱۲۵ تحقیق و بازنگری روی آنها نشان داده‌اند که چنین پیشنهاداتی بسیار پایین هستند و احتمال زیاد باعث ایجاد کمبود ویتامین دی در افراد خواهد شد.

یک کمیته از انجمن غدد درون ریز ایالات متحده آمریکا اخیرا بر اساس شواهد ارائه شده نشان داده‌اند که ۶۰۰-۱۰۰۰ واحد ویتامین دی در روز برای افراد در سنین ۱-۱۸ و ۱۵۰۰-۲۰۰۰ واحد در روز برای افراد بالای ۱۹ سال کافی‌ می‌باشد.بر اساس تحقیقات دکتر مایکل هالیک حتی ۲۰۰۰ واحد در روز نیز مطلوب به حساب نمی‌آید. تحقیقات او نشان میدهند که ۲۰۰۰ واحد در روز میزان حداقلی مورد نیاز از ویتامین دی می‌باشد (۳۰ نانوگرم بر میلی لیتر). اما دکتر هالیک بیان کرده است که سطح مطلوب ویتامین دی در واقع بین ۵۰ و ۸۰ نانوگرم میلی لیتر می‌باشد که این میزان یعنی‌ مصرف روزانه نزدیک به ۵۰۰۰ واحد.

با توجه به اینکه اوردوز ویتامین دی به سختی روی میدهد و در واقع برای این کار شما باید روزانه ۴۰۰۰۰ واحد برای چندین ماه یا ۳۰۰۰۰۰ واحد در طول ۲۴ ساعت مصرف کنید، پس می‌توان گفت که این میزان دوز ۵۰۰۰ واحدی بسیار ایمن و بی‌ خطر می‌باشد. پس توصیه می‌کنم که ابتدا با ۲۰۰۰ واحد در روز شروع کنید و سپس یک آزمایش خون دهید و ببینید که آیا سطح ویتامین دی قابل استفاده در بدن شما به حد مطلوب رسیده است یا خیر.

احتمال اینکه شما زیر ۵۰-۸۰ نانوگرم میلی لیتر ویتامین دی در جریان خون خود داشته باشید زیاد است و تحقیقات نشان داده است که برای افزایش غلظت آن به میزان ۱ نانوگرم میلی لیتر شما می‌بایست ۱۰۰ واحد مصرف خود را افزایش دهید.برای مثال اگر نتیجه آزمایش شما ۳۰ نانوگرم میلی لیتر را نشان داد و شما بخواهید که غلظت ویتامین دی را به ۵۰ نانوگرم برسانید پس باید مصرف ویتامین دی خود را به میزان ۲۰۰۰ واحد دیگر افزایش دهید.

منابع خوب ویتامین دی چه میباشند؟

همانطور که احتمالا میدانید بدن ما به اندازه کافی‌ ویتامین دی برای حفظ سطح مطلوب آن نمی‌تواند تولید کند، ما باید مقادیر اضافه این ویتامین را از طریق رژیم غذایی، نور خورشید یا مصرف مکمل آن تامین کنیم. اکنون بیایید هر کدام از این منابع را به شکل جداگانه بررسی کنیم. ویتامین دی را به سختی می‌توان از طریق طبیعت تامین کرد.شما میتوانید در مواد غذایی نظیر جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ مقادیر کمی‌ از آن را یافت کنید و همچنین میتوانید مقادیر کمی‌ بیشتر را از طریق مصرف ماهی‌‌های چرب نظیر سالمون، تن و ماهی‌ خال مخالی به دست آورید که هر کدام از آنها در هر انس دارای چیزی بین ۵۰ تا ۱۵۰ واحد ویتامین دی هستند. روغن جگر ماهی‌ کاد را با اختلاف می‌توان بهترین منبع غذایی ویتامین دی دانست که در هر قاشق غذاخوری از این روغن ۱۳۰۰ واحد ویتامین دی وجود دارد.

شما همچنین میتوانید ویتامین دی را در انواع مختلفی‌ از مواد غذایی غنی شده نظیر شیر، غلات صبحانه، آب پرتغال و مارگارین یافت کنید اما اگر بخواهید از یک رژیم غذایی معقول استفاده کنید نمیتوانید از طریق مصرف این مواد غذایی مقادیر کافی‌ ویتامین دی را تامین کنید. هنگامی که اشعه فرا بنفش خورشید با پوست ما برخورد می‌کند میتواند در بدن نفوذ کرده و با نوعی از کلسترول واکنش نشان داده و باعث تولید ویتامین دی شود.هرچه میزان قرار گیری پوست در معرض نور خورشید بیشتر باشد و هرچه میزان اشعه قویتر باشد تولید ویتامین دی نیز بیشتر میشود.

تحقیقات نشان داده است که اگر ۲۵% پوست بدن ما در معرض نور خورشید قرار بگیرد بدن میتواند تا ۴۰۰ واحد ویتامین دی تنها در عرض ۳-۶ دقیقه با آفتاب ۱۲ ظهر فلوریدا تولید کند. همانطور که می‌بینید برای دستیابی به سطح مطلوب ویتامین دی شما می‌بایست روزانه چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه حمام آفتاب بگیرید و مطمئنا اکثر افراد چنین زمانی‌ را ندارند.به همین دلیل است که من پیشنهاد می‌کنم راه ساده را انتخاب کرده و یک مکمل ویتامین دی مصرف کنید. این مکمل ارزان و کارامد می‌باشد و میتواند به شکل منعطفی در رژیم غذایی شما استفاده شود.

منبع:

www.muscleforlife.com/

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره