پرسش و پاسخ های بدنسازی سری یک
شما اینجا هستید
پرسش و پاسخ » پرسش و پاسخ های بدنسازی سری یک

پرسش و پاسخ های بدنسازی سری یک

۱ _ ۳ سال بدنسازی کار میکنم ۲۵ کیلو وزن کم کردم ۲۴ سانتیمتر هم کمر کم کردم الآن دور کمرم هنوز شل است. رژیم هم رعایت میکنم شیرینی سرخ کردنی نمیخورم بازو سینه پاها ساق رشد کرده ولی دور کمرم هنوز کم نشده است

 پرسش و پاسخ های بدنسازی سری یک

پرسش و پاسخ های بدنسازی سری یک

زمانی که کاهش وزن غیر اصولی باشد، مشکلات این چنینی پدید می آید. در حالی که خیلیها کاهش سریع وزن را به منزله نتیجهگیری مطلوب قلمداد میکنند، این اقدام برای بدن مضرات زیادی دارد. کاهش وزن حداکثر باید هفته ای ۱ کیلوگرم باشد و از لحاظ منابع علمی این میزان نیم کیلو است. تمرین با وزنه را توصیه میکنم به اضافه رژیمی که به اندازه کافی پروتئین برای بدن تأمین کند (وزنه ۲/۲ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن). در کنارش تمرین هوازی منظم ترجیحاً صبح ناشتا به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه با شدت کمتر

۲ _ من ۲۰ سال دارم و ۴ سال پرورش اندام کار میکنم، اما ضعف شدیدی در قسمت سینه دارم، حرکاتی برای ترمیم این بخش ارائه بفرمائید؟

عضله سینه را هفته ای دو نوبت تمرین دهید  دهید. یک جلسه با حرکات اصلی و ستهای ۸ تکراری و وزنه های سنگین و یک جلسه با حرکات تکمفصلی و ستهای ۱۲ الی ۱۵ تکراری. از روشهایی مثل پیشخستگی یا ستهای کمکردنی هم میتوانید استفاده کنید.

 

 ۳ _  آیا درست است که میگویند بدنسازی زیر ۲۰سال جلوی افزایش قد را میگیرد اگر صحت ندارد چرا تمام بدنسازان حرفه ای کوتاه قد هستند؟

خیر درست نیست. این مطلب و نظری است که به غلط از سالیان دور رواج داشته است، سن مناسب برای شروع بدنسازی ۱۵ سال است اما باید تمرینات زیر نظر یک مربی آگاه و با تجربه صورت پذیرد. بدنسازان حرفه ای خوبی هم وجود دارند که قد بلندی دارند همانند تونی فریمن با قد ۱۸۸ و وزن ۱۲۸کیلو و یا سدریک مک میلان با قد ۱۸۵ و وزن ۱۱۶کیلو . در این ورزش و مخصوصاً در سطوح بالا و حرفه ای مهم داشتن تیپ بدنی مزومورف است نه داشتن قد کوتاه؛ اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دکستر جکسون با قد ۱۶۷ تنها ۹۹ کیلو دارد و اما تونی فریمن با داشتن قدی حدود ۲۰سانتی متر از او بلندتر ۲۰کیلو نیز از وی سنگین تر است. 

 

۴ _ باسلام .من پسری ۲۳ساله هستم. باوزن۱۱۰وقد۱۷۸که بشدت چاق هستم .برای لاغر شدن از چه مکملی استفاده کنم؟

سلام، باید بدانید که این مکملها برای شما معجزه نخواهند کرد، قبل از آنکه بخواهید به مکمل های کاهش وزن و بافت چربی فکر کنید باید برنامه غذایی خود را اصلاح کنید: از مصرف شیرینیها، قند، شکر، چیپس، پفک و سایر افزودنیها، کیکها، ساندیسها، نوشابه ها سوسیس، کالباس، پیتزا و غیره خودداری کنید و تنها به مصرف غذاهای با ارزش و طبیعی خانگی که با روغن زیتون و یا کنجد کم پخته شده بپردازید و سعی نمایید از میوه ها و سبزیجات دارای فیبر در طول روز زیاد استفاده کرده و حداقل روزانه ۳ لیتر آب بنوشید و سعی کیند از منابع پروتئینی چون فیله مرغ تنوری، تن ماهی آبکشی شده، سینه مرغ یا بوقلمون، گوشت شترمرغ، فیله گوساله و سفیده تخم مرغ در طول روز استفاده نمایید.

همچنین هر روز تمرین کنید و در انتهای تمرینات خود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تمرینات هوازی انجام داده و تمرینات با وزنه خود را نیز با وزنه های سبک، با تکرارهای ۱۵ تا ۲۰ تایی انجام دهید و مطمئن باشید با بکار بستم همین توصیه ها در کمتر از ۳ ماه حداقل ۱۰ کیلو از وزن بافت چربی خود را بدون استفاده از مکملهای کاهش وزن از دست خواهید داد. و تنها مکمل مورد نیاز شما در این سه ماه تنها گلوتامین میباشد که به میزان ۵ گرم و دو بار در روز یکی بعد از صبحانه و یکی بعد از تمرین میبایست مصرف گردد. 

 

۵_ سلام وزن۷۳ سن ۱۶ قد ۱۸۳ دور پا ۵۷ دور سینه ۱۰۵ بازو ۳۶ و دست های بلندی دارم و بازوهام بنظزرم ضعیفه چکار کنم که بهتر حجم بگیره؟

سلام، شما قد بلندی دارید و احتمال اینکه به قد ۱۹۰ یا حتی بیش از آن هم تا چند ساله آینده دست یابید بسیار زیاد است. شما باید سعی کنید به همه عضلات بدن خود توجه کنید و نه فقط به دستهای خود. میتوانید در کنار تمرینات بدنسازی ورزشهایی چون والیبال و بسکتبال را نیز فرا گیرید شاید در آن ورزشها موفق تر باشید و حتی بتوانید در زمانی اندک به موفقیتهای بسیاری نیز دست یابید. اما همیشه از تمرینات با وزنه برای افزایش حجم و قدرت عصلات خود بهره ببرید و سعی کنید همه عضلات خود را مورد توجه قرار دهید و تنها بر روی یک بخش از اندام خود تمرکز نکنید 

 

۶ _ میخواستم کارایی نیتریکس شرکت BSN و تیبمب شرکت MHP را بگویید.

نیتریکس برای افزایش پمپ خون و بالا بردن طول دم و افزایش احتمال رشد بافتها مصرف میشود و تیبمب پروهورمونی میباشد که نه تنها باعث تولید، تحریک و جذب هورمونهای بدن و تستوسترون به بلکه میشود بدن طبیعی ترشح هورمونهای رشد نیز کمک شایانی میکند.

 

۷ _ در مورد قرص فارماتون اطلاعات میخواستم؟

 مکملی که به نام فارماتون میشناسید در واقع مولتی ویتامین است که برای افراد مسن توسط پزشک تجویز میشود اما برای جوانها بهتر است از مولتی ویتامین هایی مثل  سنترم استفاده شود

 

۸ _ آیا آرژنین و تریبولوس هورمون هستند و ضرری برای بدن دارند یا خیر؟ و کلاً آیا شما مصرف آن را توصیه میکنید؟

 آرژنین آمینواسید است و تریبولوس  پیشسازه تستوسترون که هر دو مکمل هستند. البته تریبولوس باید به شرطی بیشتر از ۱۸ سال سن داشته باشید و مصرف کنید . آرژنین را هم قبل از تمرین میتوانید برای پمپاژ بهتر خون استفاده کنید

 

۹ _ مصرف جودوسر و کره بادام زمینی چه سودی در بدنسازی دارد؟ چه زمانی مصرف شوند بهتر است؟

جودوسر منبع دیرهضم کربوهیدرات است و کره بادام زمینی منبع خوبی از چربیهای سالم و مقداری پروتئین گیاهی است که هر دو انرژی خوبی برای صبحانه (و قبل از تمرین میتوانند تأمین کنند که البته باید در کنارشان مقداری پروتئین مثل سفیده تخممرغ با پنیر کم چرب میل کنید

 

۱۰ _ آیا برای عضله سازی خانم ها ابتدا باید چربی ها سوخته شود و بعد از آن حرکات را قدرتی شروع کنند ؟ یا اینکه اگر در حد ۳ کیلو اضافه وزن دارند می توانند حرکات را به صورت قدرتی با احتساب بیشینه شروع کنند ؟ آیا این کار باعث سفت شدن چربی های اضافی می شود ؟

در ابتدا آنچه که در سوال شما واضح است اشاره به باور اشتباهی است که در تمام باشگاه های بانوان و متسافانه در بین اکثر مربیان خانم رواج پیدا کرده است تبدیل شدن چربی به عضله یا عضله به چربی یا سفت شدن چربی و از این قبیل اعتقادات !

چربی ها صرفا یا زیاد میشوند یا کم عضلات هم یا رشد میکنند یا تحیلی می روند چیزی به چیزی تبدیل نمیشود در پاسخ به سوال دیگرتان باید بگویم که افراد مبتدی به هیچ وجه نباید باشدت بیشینه به ورزش بپردازند و برای افزایش شدت تمرین باید صبور باشند فقط پسذ از چند ماه تمرین است که شما می توانید شدت را با توجه به هدفی که دارید بالا ببرید برای چربی سوزی بهتر است تکرارها را در دامنه ۱۲ تا ۲۰ حفظ کنید وزنه ها را بر اساس این تعداد تکرار انتخاب نمایید در نتیجه استفاده از وزنه های سنگین شدت بالا در حد ۸ تکرار و کمتر باعث سفت شدن چربی نمی شود ولی ممکن است با افزایش سایز عضلات همراه باشد

  1. مریم ناظم

    ممنون بابت مطالب بسیار مفیدی که در سایت قرار میدهید

    • مدیریت

      لطف دارید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره