شما اینجا هستید
ویتامینها و موادمعدنی » ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی

 ویتامین ها و مواد معدنی

اغلب افراد جامعه ما از ویتامین ها و مواد معدنی به عنوان بخشی از غذایشان یا به عنوان مکمل استفاده می کنند وقتی که از مکمل های غذایی نام می بریم اغلب مردم فکرشان به قرص های ویتامینی که همه جا یافت می شوند معطوف می شود.

در واقع ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مهم می باشند اما مکمل های غذایی مهمتری نیز وجود دارند.
ویتامین ها و مواد معدنی رایج اغلب نمونه هایی از ترکیب تعدادی مکمل با یکدیگر است که برای مصرف آسانتر و در برخی موارد برای تاثیر بیشتر استفاده می شوند.

روی
کمبود روی در انسانها بسیار شایع بوده و در ورزشکاران سطوح آن در پلاسمای خون پائین می آید به دلیل اینکه روی به عنوان اجزای سازنده بیش از صد ها آنزیم مهم بدن می باشد کمبود روی می تواند سبب اثرات منفی بر عملکرد شود
در زمان کمبود روی مکمل سازی با روی افزایش ترشح GH و IGF و تستسترون پلاسما و تعداد اسپرمها را سبب می گردد همچنین می تواند اثرات معکوسی بر تولید مجدد هورمونها داشته باشد.
در یک تحقیق منتشر نشده مصرف منیزیم و روی منجر به افزایش قدرت و بالا رفتن سطوح تستسترون گردید.
جنبه جالب این تحقیق این بودکه افزایش سطوح تستسترون در گروه بازیکنان فوتبال رقابتی NCAA بوده که همگی دارای تمرینات قدرای بوده اند.

منیزیم
مکمل های منیزیم سبب افزایش قدرت و ساخت پروتئین می شوند یافته هایی تحقیقات دیگر نشان دادند که با کاهش وزن اضافی بدن تنظیم فعالیت جسمانی و احتمالا با جبران کمبود منیزیم حساسیت انسولین می تواند بهبود یابد .

کلسیم
کلسیم سبب انقباض فیلامانهای اکتین و میوزین سلول عضلانی و در نتیجه تولید نیرو شده که این عوامل باعث حرکت می شوند .
هنگامی که عصب پیامهایی را به سلول عضلانی می فرستد تا سلول منقبض شود
کلسیم از شبکه سارکوپلاسمی رها شده و به ناحیه فیلامانهای انقباضی رفته تا سبب ایجاد انقباض گردد.
در یک تحقیق مکمل کلسیم سبب به تاخیر افتادن شروع خستگی در عضلات مخطط گرددید. در طول تمرین کلسیم مانع از گرفتگی عضلانی و سبب افزایش ترشح هورمون رشد می گردد.
از طرفی ویتامین D از گروههای وابسته شیمیایی است که جذب کلسیم هضم شده از طریق روده را تنظیم می کند
کرومیوم
کرومیوم در متابولیسم کربوهیدرات ها و چربیها نقش دارد به دلیل اینکه در هنگام تمرین نیاز به کرومیوم افزایش می یابد و میزان آن در غذاهای جدید تصفیه شده کم می باشد ورزشکاران بایستی زیر نظر متخصص مربوطه از منابع غذایی غنی از کرومیوم یا مکمل ها در برنامه غذایی شان استفاده نمایند
بین شروع دیابت زودرس و بیماریهای قلبی – عروقی با مصرف ناکافی کرومیوم ارتباط وجود داشته و با مصرف کرومیوم به میزان کافی می توان از عوامل خطرزای این بیماریها کاست.

  1. ali

    سلام جاهایی که پوست باز میشه میگن به علت کمبود ویتامینEهستش ایا این درسته؟
    چجوری جلوگیری کنیم؟
    نحوه ترمیم چگونه است؟

    • ورزشکار حرفه ای

      چیزهایی باعث ایجاد این ترک ها می شود ؟
      از دست دادن وزن
      بارداری
      افزایش وزن
      رشد ناگهانی
      بلوغ
      چاقی
      افزایش وزن بیش از حد باعث کشیدگی پوست می شوند و دلیل اصلی این مشکل می باشد.از دست دادن کلاژن ها ، کمبود تغذیه ، کودکانی که به سرعت چاق می شوند ، و ….
      این ترک ها معمولا در مناطقی مانند : باسن، ران، بازوها، سینه و شکم دیده می شوند .حتی برخی از ورزشکاران هم دارای این ترک ها می باشند .

    • سحر

      توصیه هایی برای درمان ترک پوست
      ماساژ پوست باعث گردش خون منظم می شود.
      همیشه پوست را مرطوب نگه دارید.
      غذاهای سالم بخورید.
      از رژیم های لاغری غیر اصولی اجتناب کنید.
      اگر می خواهید وزن کم کنید به آرامی برنامه رژیمی را ئنبال کنید.
      در دوران بارداری از کرم های مخصوص برای شکم استفاده کنید.
      غذاهای شامل ویتامین D , C استفاده کنید.
      وزن خود را متعادل نگه دارید.
      کرم های ویتامین E بهترین درمان برای جلوگیری از آنها می باشند.
      منظم ورزش کنید.
      راه های طبیعی و یا جراحی از راه های رفع قطعی این ترک ها هستند
      راه های درمان خانگی استرچ مارک ها
      ماساژ مناطقی از پوست که ترک خورده کمک به کاهش این نشانه ها می کند . این روش بی خطر و کاملا طبیعی ست ، و در بسیاری از افراد نتایج مثبت داده است.
      درمان گیاهی و استفاده از لوسیون های خانگی برای درمان مارک استرچ ها
      استفاده از ژل آلوئه ورا، کره کاکائو، روغن اسطو خودوس و لوسیون های گیاهی بسیار موثر هستند.
      ویتامین k می تواند در درمان این ترک ها موثر باشند که در سبزیجات با برگ سبز، گوشت ، گوجه فرنگی و محصولات لبنی یافت می شوند .
      برنزه کردن طبیعی می تواند به کاهش این علائم ها کمک کند چون پس از استفاده از آفتاب پوست شما پوسته پوسته می شود و در نتیجه پوست جدید شما تغییر شکل می دهد.
      از روغن کرچک هم می توانید استفاده کنید نقط مورد نظر را پس از آنکه به این روغن آغشته کردید با پلاستیک بپوشانید و آنها را برای ۱ ساعت گرم نگه دارید مطمئن باشید نتیجه خوبی می دهد.

    • قادر

      بهترین راه برای درمان این مشکل پیشگیری از ان است یعنی وزن را نباید سریع افزایش یا کاهش داد.اینها در ابتدا وقتی ظاهر میشن قرمز میشن بعدا سفید رنگ می شوند.و گسترش پیدا می کنند.علت اصلی این مشکل به خاطر پاره شده بافت های کلاژن هستند که جای اونها را اسکار می گیره یا جوش گاه.مسئله شایعی هست غیر از بدنسازی در حاملگی , افزایش وزن هم دحالت دارد. یکی از مهمترین فاکتور ا مسائل ژن است.اما چکار کنیم این مسئله برطرف بشود. بعضی روشها وجود جراحی می تواند اخرین راه حل باشد.روشهای غیر جراحی زمان بر است
      و باید هر روز تداوم داشته باشد. منظور از جراحی , مراجعه به جراح پلاستیک و ترمیمی و زیبائی است

      از دانه گیا ه کوکا کره درست کردن می تواند در این زمینه مفید باشد

      کرمی هست با همان محتوی که می تواند مفید باشد

      بعد از حمام می تونی از روغن ویتامین E یا کرم اون استفاده کنی و پوستو ماساژ بدی

      کرم تریتینوئین هم که به وفور در داروخانه ها وجود دارد مفید هست.

      از غذاهائی که حاوی ویتامین A CE هستند بیشتر استفاده کن یا حداقل اینکه کمبودی وجود نداشته باشه

      ترکیبات حاوی روی هم می تواند مفید باشد و یا حد اقل اینکه کمبودی وجود نداشته باشد

      ۹کمبود اسید های چرب ضروری می تواند یکی از علل باشد. این ماده مهم در روغن های گیاهی و روغن کاهی وجود دارد.

      مایعات و آب به اندازه کافی مصرف کن

      لیزر درمانی نتایج خوبی داشته مخصوصا در مواردی که تازه ایجاد شده است و صورتی رنگ و قرمز باشد

    • احسان

      از بین بردن ترک های پوست
      این مقاله نشان می‌دهد چگونه از ترک های پوستی جلوگیری کنید و چگونه با استفاده از مواد طبیعی و تغذیه مناسب ترک‌های موجود بر روی پوست خود را درمان …نمایید و آنها را از بین ببرید.

      خبر خوب این است که شما می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی مفید برای پوست و سلامت، تا حدودی ترک‌های پوستی را محو سازید. برای این کار پوست خود را از داخل و خارج تغذیه کنید. به این ترتیب روش‌های طبیعی درمان ترک‌های پوستی که مواد مغذی را برای پوست فراهم می‌کنند، باعث درمان و تجدید حیات پوست می‌شوند و در آن موقع شما بهترین نتایج را خواهید گرفت. درمان‌های طبیعی ترک‌های پوست نه تنها بی‌خطرترین بلکه مؤثرترین راه هم می‌باشند.

      – آب
      سعی کنید روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید تا اطمینان حاصل شود که پوستتان مرطوب است. یک فنجان چای سبز نیز یک انتخاب ایده‌آل برای پوست شما است. همیشه ۸ لیوان به نظر خیلی زیاد می‌آید، اما واقعاً آنقدر هم زیاد نیست. آب فراوان نه تنها بدن شما را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد، بلکه سموم را نیز از بدن دفع و پوست را شفاف می‌کند و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد.

      تغذیه مناسب
      تأمین مواد مغذی مورد نیاز پوست با استفاده از یک رژیم متعادل و سالم غذایی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ترک‌های پوستی دارد. احتمال ایجاد ترک‌های پوستی در صورت کمبود ویتامین‌های A و C در رژیم غذایی شما بسیار زیاد است. سعی کنید غذاهای سرشار از ویتامین‌های A، E، C و نیز سیلیس را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همه اینها مواد مغذی مورد نیاز پوست برای تشکیل کلاژن را تامین می‌کنند و هر بافت همبندی پوست شما را قوی می‌سازد. این مواد مغذی به جلوگیری از ترک‌های پوستی کمک می‌کنند.

      جلوگیری و درمان ترک‌های پوستی
      اگر می‌دانید که در معرض خطر ابتلا به ترک‌های پوستی قرار دارید (مثلاً حاملگی)، مراحلی وجود دارد که می‌توانید آنها را برای جلوگیری از دیده شدن این خطوط بکار ببرید. اگر اکنون این ترک‌ها بر روی پوست شما وجود دارند، این درمان‌‌های طبیعی نه تنها از ایجاد شدن هرگونه ترک پوستی جدید جلوگیری می‌کنند، بلکه به التیام بخشیدن و محو شدن ترک‌های موجود نیز کمک می‌کنند. یک رژیم غذایی متعادل و سالم، فعالیت بدنی و آب فراوان سهم بزرگی در جلوگیری از بروز این ترک‌ها دارند.

      فعالیت ورزشی
      تمرینات بدنی مرحله بعدی است که می‌توانید از آن برای جلوگیری از ترک‌های پوستی بهره ببرید. حتی ورزش ساده‌ای مثل پیاده‌روی سه بار در هفته نیز می‌تواند یک تغییر بزرگ ایجاد کند. تحرک داشتن بدن شما را قوی و سالم نگه می‌دارد و در نتیجه پوست شما نیز قوی و سلامت خواهد بود. اگر پوست شما به میزان کافی کلاژن تولید می‌کند و بافت همبند پوست نیز قوی است، بنابراین شما کمتر در معرض ابتلا به ترک پوست قرار دارید.

      غذاهای مفید
      در زیر غذاهایی آمده که شما می‌توانید در یک رژیم غذایی متعادل و سالم بگنجانید، اما فقط به مواد غذایی خاصی که فکر می‌کنید قطعاً مانع از ترک‌های پوست می‌شوند اکتفا نکنید. هر کس به یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیازمند است.
      غذاهای سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A : هویج، کدوحلوایی، زردآلو، انبه، طالبی، سبزیجات سبز برگدار، زرده‌ تخم‌مرغ و جگر.
      غذاهای سرشار از ویتامین C: مرکبات، توت‌فرنگی، کیوی، پاپایا، کلم براکلی و طالبی.
      غذاهای سرشار از ویتامین E: بادام، سبوس گندم، آووکادو، کره بادام زمینی، روغن زیتون و روغن کنجد.
      غذاهای سرشار از سیلیس: برنج قهوه‌ای، غلات کامل، سبزیجات سبز برگدار، سویا، فلفل دلمه‌ای و کرفس.

      درمان‌های خارجی ترک‌های پوست
      اگر دوست دارید خودتان درمان‌های طبیعی ترک‌های پوست را انجام دهید این مواد می‌توانند در دستور کار مراقبت از پوست شما قرار گیرند، تمامی این مواد برای هر نوع پوستی مرطوب‌کننده‌های بسیار خوبی هستند، اما به خصوص برای درمان یا جلوگیری از ترک‌های پوستی مناسب‌ می‌باشند.

      آلوئه ورا: آلوئه‌ورا را بیشتر به جهت استفاده آن در سوختگی‌ها می‌شناسند، اما بر ترک‌های پوست نیز موثر است. آلوئه‌ورا یک مرطوب‌کننده و نرم‌کننده است و التیام را سرعت می‌بخشد.

      روغن بادام: روغن بادام یک ضدالتهاب خوب است که برای پوست‌های آسیب‌دیده مناسب می‌باشد.

      روغن آووکادو: این روغن بازسازی پوست را انجام می‌دهد و آن را شادابی می‌بخشد و موجب افزایش تولید کلاژن می‌شود.

      کره کاکائو: کره کاکائو که بوی بسیار خوشی دارد، یک مرطوب‌کننده عالی است و کمک می‌کند تا الاستیسیته پوست ایجاد گردد. این یک درمان مؤثر برای التیام بخشیدن و جلوگیری از ترک‌های پوست است.

      روغن نارگیل: استفاده از این روغن برای التیام پوست آسیب دیده مناسب است.

      روغن گل همیشه بهار: گل همیشه بهار نرم‌کننده است، التهاب را کاهش می‌دهد و خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد.

      روغن کندر: برای التیام بخشیدن و محو کردن اثر ترک‌های پوستی مناسب است.

      روغن زیتون: این روغن را بخورید یا بر پوست بمالید. این روغن برای شما و پوست شما مناسب بوده و یک مرطوب‌کننده بسیار مؤثر با خواص درمانی فوق‌العاده است.

      در مواردی میـتوان از ویتـامـین E و کرم های موضـعی آمـونیـوم لاکـتات و تره تینوئین برای پیشـگیری اسـتفاده کرد که باید تحـت نظـر پزشـک مصرف شوند.

      این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. آنها می‌توانند از ترک پوست جلوگیری نموده یا به التیام بخشیدن و محو شدن آنها کمک کنند. این درمان‌های طبیعی پوست هر چه را که پوست‌ برای قوی شدن و سلامت بودن به آن نیاز دارد به پوست می‌رسانند و در عوض به مرور زمان از اثر ترک‌های پوستی جلوگیری می‌کنند یا بطور موثری اثر آنها را بهبود می‌بخشند.

      گزینه های درمان ترک های پوستی سفید شامل میکرودرم ابریژن، لیزر درمانی، مزوتراپی و پی آر پی می باشند. برای برگرداندن رنگ ضایعات IPL کمک کننده است. در این روش از طریق نور درمانی، آزاد سازی ملانین موجود در اپیدرم (لایه خارجی پوست) تحریک می شود و در نتیجه پوست رنگ دار می شود.

      افراد با سطح ملانین طبیعی، رنگ پوست طبیعی دارند. با این حال، هر نقطه از پوست که آسیب می بیند فرد باید باید سفید شدن ناخوشایند آن سر کند. با استفاده از درمان آی پی ال IPL ، با رنگدانه دار شدن مجدد از طریق ملانین، اسکار ها ها مطابق با پوست اطراف، تیره می شوند. آی پی ال IPL درمانی غیر تهاجمی، ملایم و بی خطر برای هر نوع پوست است.

      پژوهش ها نشان داده اند که فرد می تواند از آی پی ال IPL بدون هیچ وقفه ای در فعالیت های روزانه خود، استفاده کند. این روش فقط نیم ساعت یا کمی بیشتر طول می کشد و حتی پر مشغله ترین افراد می توانند از آن بهره مند گردند. تنها عارضه جانبی آن برنزه شدن پوست است که چون در زیر لباس است، برای بیماران مسئله ای نیست.

      نتایج به تدریج حاصل می شود. شش تا پانزده جلسه درمانی با فواصل یک هفته ای مورد نیاز است. به طور متوسط، بیش از ۷۵٪ رنگدانه های اصلی دوباره بازسازی می شوند. رنگ جدید می تواند یک سال پایدار باشد، بنابراین، درمان های نگهدارنده لازم می باشد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره