وقتي عضلات مي‌گيرد
شما اینجا هستید
آسیب دیدگی های ورزشی » وقتي عضلات مي‌گيرد

وقتي عضلات مي‌گيرد
جام جم آنلاين: شايد شما هم تا به حال با چنين مشكلي رو به‌رو شده باشيد كه عضله‌تان مي‌گيرد و سفت و خشك مي‌شود. در حقيقت به انقباض ناگهاني و غيرارادي يك يا چند عضله، گرفتگي عضله مي‌گويند. اگر شبي از گرفتگي عضلات از خواب بيدار شده باشيد يا اين‌كه در طول روز آن را حس كرده باشيد، مي‌دانيد كه چقدر دردناك و آزاردهنده است.

 

ادامه مطلب: وقتي عضلات مي‌گيرد

اگرچه اين حالت معمولا خطري ندارد، اما مي‌تواند به طور موقتي عضله آسيب‌ديده را از حركت باز دارد.
دلايل گرفتگي عضلات

استفاده بيش از حد از عضلات، كم‌آبي بدن، فشار عضلاني يا قرارگيري در وضعيتي خاص براي مدتي طولاني هر كدام مي‌توانند سبب گرفتگي عضلات شوند. به همين دليل ورزشكاراني كه پس از ورزش و بخصوص در آب و هواي گرم خسته شده و دچار كم‌آبي بدن مي‌شوند، معمولا چنين شرايطي را تجربه خواهند كرد.
يكي ديگر از انواع شايع گرفتگي عضلات نيز حالتي است كه در طول شب رخ داده و بيشتر عضلات ساق پا و انگشتان را درگير مي‌كند.
البته در بيشتر شرايط علت اصلي گرفتگي عضله مشخص نيست. گرفتگي عضلات اغلب مشكل خاصي نداشته و خطري ايجاد نمي‌كند اما در برخي موارد نيز بيماري‌ها و شرايط خاصي مي‌توانند سبب ايجاد اين حالت باشند. گرفتگي عضلاني گاهي بخشي از بيماري‌هاي تيروئيد، كليه، اعصاب، اختلالات هورموني، ديابت و كم‌خوني نيز مي‌تواند باشد.

بهبود و پيشگيري

چنانچه شما هم با چنين مشكلي رو به رو هستيد، با اقداماتي خاص مي‌توانيد آن را بهبود بخشيده و شرايط بهتري ايجاد كنيد. در اين شرايط عضله آسيب‌ديده را كشش داده و به آرامي آن را مالش دهيد تا آرام شود. بنابراين كشش و ماساژ مناسب و آرام مي‌تواند به شما در اين شرايط كمك كند.
در اين شرايط مي‌توانيد از گرما يا سرما نيز استفاده كنيد. به عنوان مثال حوله‌اي گرم يا يك حمام آب گرم يا بسته‌اي يخ مي‌تواند به آرام شدن عضله كمك كند.
براي اين‌كه از بروز اين حالت پيشگيري كنيد، بهتر است دقت داشته باشيد تا بدنتان با كم‌آبي روبه‌رو نشود. به همين دليل هر روز به مقدار كافي آب بنوشيد و در زمان‌هايي كه مشغول فعاليت هستيد و اين كار را در فواصل منظم تكرار كنيد تا مشكلي ايجاد نشود.
حتما به خاطر داشته باشيد كه قبل و بعد از هر ورزشي، عضله خود را به‌آرامي كشش دهيد. اگر شما هنگام خواب دچار اين وضعيت مي‌شويد، قبل از رفتن به رختخواب اين كشش‌ها را انجام دهيد. ورزش سبك قبل از خواب هم مي‌تواند براي پيشگيري از اين وضعيت مفيد باشد.

سايت Mayoclinic
مترجم: نيلوفر اسعدي‌بيگي

  1. ا

    مرسی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره