همه چیز در مورد پروتئین وی (بخش دوم) و آخر
شما اینجا هستید
مکمل های پروتینی » همه چیز در مورد پروتئین وی (بخش دوم) و آخر

ارزیابی کیفیت پروتئین وی در مقابل سایر منابع پروتئینی

 همه چیز در مورد پروتئین وی

دو مورد از نشانه‌های محبوبی که برای تعیین ارزیابی محصولات پروتئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد ارزش بیولوژیکی (BV) و قابلیت هضم پروتئین (PDCAAS) می‌باشد.(PDCAAS) در واقع عددی بین ۰ تا ۱ می‌باشد که تعیین کننده میزان حیاتی بودن امینو اسید‌های یک محصول را برای بدن نشان میدهد.پس اینطور نتیجه میگیریم که هر چقدر میزان (BV) و (PDCAAS) بیشتر باشد آن محصول بیشتر توسط بدن انسان استفاده میشود و کاربردی تر است.در جدول زیر انواع منابع پروتئینی را می‌بینید که میزان (BV) و (PDCAAS) آن برای شما بیان شده است:

وی کنسانتره و ایزولیت : میزان (BV) برابر با ۱۰۴-۱۵۹ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
تخم مرغ کامل : میزان (BV) برابر با ۱۰۰ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
شیر : میزان (BV) برابر با ۹۱ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
پنیر کاتیج : میزان (BV) برابر با ۸۴ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
ماهی‌ تن : میزان (BV) برابر با ۸۳ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
ماهی‌: میزان (BV) برابر با ۸۲ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
گوشت گاو : میزان (BV) برابر با ۸۰ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۹۲ می‌باشد.
مرغ : میزان (BV) برابر با ۷۹ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
سویا : میزان (BV) برابر با ۷۴ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۹۱ می‌باشد.
کازیین : میزان (BV) برابر با ۷۱ و میزان (PDCAAS) برابر با ۱.۰۰ می‌باشد.
بادام زمینی‌ : میزان (BV) برابر با ۶۸ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۵۲ می‌باشد.
ماست : میزان (BV) برابر با ۶۸ و میزان (PDCAAS) برابر با ؟ می‌باشد.
جو دو سر : میزان (BV) برابر با ۵۸ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۵۷ می‌باشد.
گندم : میزان (BV) برابر با ۵۴ و میزان (PDCAAS) برابر با ۰.۴۲ می‌باشد.

چه کسانی‌ میتوانند از مصرف مکمل پروتیین وی سود ببرند؟
بیشترین بهره را از پروتئین وی افرادی میبرند که از لحاظ فیزیکی‌ فعال میباشند و به دنبال بهترین و سریعترین راه برای ریکاوری بعد از تمرینات میباشند .سایت ادکوان.اما حتی افرادی نیز که فقط خواهان کارکرد صحیح بدن خود و افزایش سطح سلامت خود هستند نیز میتوانند از این مکمل بهره ببرند.در زیر لیستی از افرادی که میتوانند از این مکمل استفاده کنند را برای شما بازگو خواهیم کرد:
* بدن سازان و ورزشکاران قدرتی‌
* ورزشکاران رقابتی
* گیاهخواران
* افرادی که تفریحی ورزش میکنند و تازه شروع به کار با وزنه کرده‌اند
* هر کسی‌ که به دنبال یک راه ساده برای افزایش مقدار پروتئین موجود در رژیم خود می‌باشد

آیا مصرف پروتئین وی اثرات جانبی نیز دارد؟
پروتئین وی توسط اکثر افراد بدون هیچ مشکلی‌ مصرف میشود ولی‌ در شرایط خاص ممکن است یکی‌ از اثرات جانبی زیر برای فرد رخ دهد:
* نفخ، گرفتگی و ناراحتی‌ معده
* حالت تعوع
* افزایش حرکات روده
* ایجاد واکنش‌های آلرژیک
این اثرات جانبی نیز میتوانند در صورتی‌ که شما بر غذا‌هایی که نسبت به آن آلرژی دارید نظارت داشته باشید کاهش یابد.اگر که مقادیر کم پروتئین وی نیز باعث ناراحتی‌ دائمی معده شما میشود میتوانید از یک پروتئین وی دیگر استفاده کنید و یا میتوانید همراه مصرف پروتئین وی از آنزیم‌های گوارشی استفاده کنید.

چگونه و چه وقت باید از پروتئین وی استفاده کنیم؟
برای مصرف پروتئین وی شما مجبور نیستید که حتما آن را به صورت خالص و خام مصرف کنید.در حقیقت با کمی‌ تلاش و کمی‌ خلاقیت شما میتوانید انواع مختلفی‌ از نوشیدنی‌‌های پروتئینی و غذا‌های مختلف را با پروتئین وی مخلوط و مصرف نمایید.
در مورد زمان مصرف نیز نمی‌توان مصرف پروتئین وی را به یک زمان خاص محدود کرد.در واقع پروتئین وی فقط یک پروتئین می‌باشد و همانند هر ماده غذایی دیگر شما باید زمانی‌ از پروتئین وی استفاده کنید که نیازمند یک افزایش مقدار پروتئین در وعده غذایی خود می‌باشید.قابل ذکر است که مصرف پروتئین وی در زمان‌های نزدیک به برنامه تمرینی مخصوصا قبل و بعد از تمرین میتواند بسیار مفید واقع شود.

چه مقدار باید پروتئین وی مصرف کنیم؟
از آنجایی که نیاز‌های هر فرد برای دریافت پروتئین یکسان نمی‌باشد تعیین کردن عدد خاصی‌ برای این موضوع درست نمی‌باشد.اولین کاری که شما باید انجام دهید تعیین میزان کالری و درشت مغذی‌های مورد نیاز روزانه شما می‌باشد.بعد از تعیین دقیق میزان این درشت مغذی‌ها شما میتوانید میزان دریافت پروتئین خود را بر اساس آن تعیین کنید.

 همه چیز در مورد پروتئین وی

سوال‌های رایج در مورد پروتئین وی
* من نسبت به لاکتوز حساس می‌باشم آیا هنوز هم می‌توانم از مکمل‌های پروتئین وی استفاده کنم؟
بله.ولی‌ شما باید از پروتئین ایزولیت استفاده کنید که دارای لاکتوز بسیار کمی‌ می‌باشد.پروتئین وی کنسانتره دارای مقدار بیشتری لاکتوز می‌باشد.
* من به شیر حساسیت دارم.آیا می‌توانم از پروتئین وی استفاده کنم؟
شما در ابتدا باید با پزشک خود صحبت کنید و ببینید که آیا حساسیت شما به خاطر وجود پروتئین وی موجود در شیر می‌باشد یا به خاطر وجود پروتئین کازیین.اگر حساسیت شما مربوط به کازیین باشد پس مصرف پروتئین وی برای شما ایمن خواهد بود.
* آیا این درست است که پروتئین وی برای کلیه‌ها مضر می‌باشد؟
خیر، پروتین وی به خودی خود هیچ گونه ضرری برای کلیه‌ها ندارد.منشا این دروغ توسط کسانی‌ می‌باشد که به واسطه مصرف بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی خود دچار مشکلات کلیوی شده بودند.این موضوع هیچ ربطی‌ به خود پروتئین ندارد.هر چیزی باید به اندازه مصرف شود.
* آیا میتوانیم پروتئین وی را همراه دیگر مکمل‌ها نظیر کراتین و گلوتامین مخلوط کنیم؟
بله قطعا میتوانید این کار را انجام دهید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. سامان

    سلام خسته نباشید مطالبتون خیلی مفید هستش من هر روز دنبال میکنم .به جرات میتونم بگم یکی از مفید ترین سایتهایی هستش که تا حالا دیدم .در مورد مطلب آخریتون آیا راهی برای تشخیص پروتین های تقلبی وجود داره متاسفانه دیگه نمیشه به هیچ مارکی اعتماد کرد .ممنون

  2. ali

    سلام ممنون از مطالب خوبتون . من می خواستم مکمل بخرم می خواستم ببینم پروتئین وی بخرم یا آمینو اسید Inner Armour که ۳۶۰ تا کپسوله من از آمینو اسید خیلی می ترسم خواهش می کنم کمکم کنید .

    • حسین

      سلام بستگی به تیپ‌های بدنی دارد. اگر بدنسازی اکتومورف باشد، به دلیل سوخت و ساز بالای بدنش گینر را به او تجویز می‌کنم. این در حالی است که پروتئین وی برای تیپ‌های بدنی مزومورف بهترین گزینه است. در تیپ بدنی اندومورف به دلیل بالابودن چربی و اضافه‌داشتن کالری در بدن‌شان می‌توانند از BCAA بهره ببرند. زیرا آمینواسیدهای شاخه‌ای نیز از طریق مواد غذایی به بدن نمی‌رسند.البته پروتئین وی اولین انتخابه

      • ali

        می شه یکم بیشتر توضیح بدین ( یعنی یکم بازش کنین ) من وزنم ۱۰۵ بود الان ۹۱ کیلو هستم با قد ۱۸۲ سانتی متر بازم لازمه که چربی سوزی کنم . الان فکر کنم وزن بدنسازیم ۹۱ کیلو هست . آمینو اسیدی که می گم ۱۰۰۰۰ هستش . فکر کنم اصلش تو ایران کم پیدا بشه . و اینی که بهم پیشنهاد می کنن تقلبی باشه به خاطر همین می خوام پرو تئین بخورم . بازم کمکم کنین

  3. داود

    ممنون از زحمات شما

  4. reza

    سلام و خسته نباشید به شما من از یکی پروتیین mass tech رو گرفتم و بهم گفته که می تونی کنارش کراتین اپکس یا قرص های انابولیک استفاده کنم به نظر شما کدوم رو بگیرم که بهتر جواب بگیرم و به بدنم اسیب نرسونم سنم هم ۱۹ هستش با تشکر

    • کیخسروی

      به نظر من کراتین رو شما در کنارش مصرف کن بهتره و ضرر کمتری داره

  5. رهام

    سلام. ممنون برای مطالب خوبی که میزارید.

    سوال: بین هر دوره مصرف مکمل پروتئین وی چقدر باید فاصله گذاشت؟ مثلا دو هفته، یک ماه. یا میشه تقریبا بطور مداوم اون رو مصرف کرد؟

    تشکر …

  6. ali

    با سلام
    مدتیه پودرآب پنیر به جای پروتیین وی و پودر سفیده تخم مرغ به جای سفیده استفاده میکنم برای افزایش حجم عضلات. آیا عوارضی داره اگر توضیح بدین ممنون میشم.ضمنا ۳۴ سالمه تقریبا ۱۵ساله بدنسازی کار میکنم البته کاملا آماتوری که توی این ۱۵سال وقفه هایی هم افتاده
    درضمن قد۱۷۹ وزن ۹۰

    • قادر

      پروتئین آب پنیر (Whey):
      پروتئین آب پنیر (وی)، با ۱۰۰% پروتئین قابل استفاده، بیشترین ارزش بیولوژیکی را دارد. بعبارت دیگر، کاملا جذب بدن می‌شود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌‌شود، پس از تمرین، یک وعده از نوشیدنی آن مصرف شود؛ یک نوشیدنی حاوی پروتئین آب پنیر خالص کنسانتره یا ایزوله. این نوع پروتئین در بدن به سادگی شکسته و به سرعت گوارش می‌شود. سایر نوشیدنی‌های پروتئینی، حاوی ترکیب یا مخلوطی از پروتئین‌ها هستند. جذب این نوشیدنی‌ها کند است، و گوارششان مدت بیشتری طول می‌کشد. زمان مناسب مصرفشان هم، صبح یا قبل از خواب است. بدین ترتیب، بدن دائما اسید آمینه در اختیار دارد. کنسانتره و ایزوله پروتئین آب پنیر، کازئینات کلسیم، آلبومین تخم مرغ و پپتید گلوتامین، متداول‌ترین پودرها و مکمل‌های با تاثیر دراز مدت هستند.
      وقتی پنیر را در آب نمک می‌اندازیم، بهترین عناصر مفید آنرا که کلسیم است در آب وارد کرده و دور می‌ریزیم و چیزی می‌خوریم که خواص درمانی ندارد. خوردن ماست‌های ترش شده هم گاها خطرناک و زیان آور است.

  7. aref

    سلام.
    میتونین یه پروتئین وی بهم معرفی کنین که تقریبا ۲-۳ کیلویی باشه؟تو ایران هم اصلش به راحتی پیدا بشه؟

    • بهزاد

      پروتئین اپتیمم خوبه

  8. حسین

    سلام .خواستم بدونم با مصرف یه دونه پروتیین وی و ۱۰تا وینسترول چن کیلو عضله خالص میتونم بگیرم’

  9. علی

    سلام
    آیا در ایران پروتئین وی خام (از شیر خام و پاستوریزه نشده به روش فرآیند سرد بدست می آید) هم پیدا می شود؟
    اگر امکان دارد راهنمایی بفرمائید
    با تشکر

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و یافته های دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و آمادگی جسمانی، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره