شما اینجا هستید
مباحث عمـومی و متفرقه ی تغـذیه » هفت مزیت شگفت انگیز روزه داری روی سلامت انسان

هفت مزیت شگفت انگیز روزه داری روی سلامت انسان

مصرف خرما

اگرچه ۳ عدد خرمایی که در زمان افطار در ماه مبارک رمضان مصرف میشود به دلیل معنوی می‌باشد اما همچنین از لحاظ غذایی نیز خرما دارای چندین مزیت سلامتی‌ برای شما می‌باشد.یکی‌ از مهم‌ ترین جنبه‌های روزه داری دریافت مقادیر کافی‌ انرژی می‌باشد و با در نظر گرفتن اینکه هر وعده متوسط خرما دارای ۳۱ گرم کربوهیدرات می‌باشد می‌توان خرما را یکی‌ از کامل‌ ترین مواد غذایی در جهت افزایش انرژی دانست.

مصرف خرما همچنین میتواند تامین کننده مقداری فیبر برای ما باشد که در ماه رمضان میتواند در جهت بهبود دستگاه گوارش به ما کمک زیادی کند.علاوه بر این مزایا خرما دارای مقادیر زیادی از پتاسیوم، منیزیوم و ویتامین‌های ب می‌باشد.خرما را می‌توان یکی‌ از سالم‌ ترین مواد غذایی که وجود دارد در نظر گرفت.

تقویت مغز

بدون شک از تاثیرات مثبت روزه داری در افزایش سلامت ذهنی‌ و تمرکز معنوی خبر دارید اما تاثیر روزه داری در تقویت فعالیت مغز بیش از آن چیزی که است که شما فکر می‌کنید.در یک تحقیق که توسط محققان آمریکایی انجام شده است مشخص شد که تمرکز ذهنی‌ که در ماه مبارک رمضان حاصل میشود میتواند باعث افزایش فاکتور‌های نوروتروپیک تولید شده در مغز شود که نتیجه آن افزایش تولید سلول‌های مغزی می‌باشد و در نتیجه عملکرد مغز افزایش پیدا می‌کند.در همین راستا با کاهش مقادیر قابل توجه هورمون کورتیزول در ماه رمضان که توسط غده فوق کلیوی ساخته میشود میزان استرس شما در طول ماه رمضان و بعد از آن به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

 

از بین رفتن عادات بد

از آنجایی که شما در طول روز روزه دار هستید ماه رمضان یک زمان بسیار مناسب برای از بین بردن عادات بد می‌باشد.عادات بد نظیر سیگار کشیدن و مصرف غذا‌های شیرین در ماه رمضان جایی ندارد و همچنان که در این ماه از مصرف آنها پرهیز می‌کنید بدن شما نیز به تدریج خود را به غیبت آنها عادت میدهد تا زمانی‌ که اعتیاد شما به آنها از بین خواهد رفت.

خواننده محترم، این مطلب در سایت ادکوان ( پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ ) منتشر شده و شما هم اکنون درحال خواندن نسخه کپی آن هستید. لطفا جهت حمایت از ما، به سایت ادکوان مراجعه کنید. متشکرم.
Edcoan.ir

همچنین ترک عادات بد هنگامی که یک کار را گروهی انجام میدهید بسیار آسان تر می‌باشد که این امر در ماه رمضان میتواند آسان باشد.قدرت روزه داری در جهت از بین بردن عادات بد بسیار زیاد می‌باشد تا جایی که سرویس سلامت ملی‌ انگلستان توصیه کرده است که ماه رمضان بهترین زمان برای ترک سیگار می‌باشد.

 

کاهش سطح کلسترول

همه ما می‌دانیم که کاهش وزن یکی‌ از نتایج احتمالی‌ فیزیکی‌ در طول ماه رمضان می‌باشد اما فراتر از این مورد تغییرات سلامتی‌ زیادی در طول این ماه در بدن ما رخ میدهد.یک تیم‌ از متخصصان قلب و عروق در امارات دریافتند که افرادی که روزه میگیرند میتوانند از تاثیرات مثبت روزه داری روی پروفایل لیپید بدن خود لذت ببرند که این موضوع یعنی‌ اینکه این افراد شاهد کاهش کلسترول خون خود خواهند بود.کاهش سطح کلسترول میتواند باعث افزایش سلامت قلب و عروق شود و میتواند میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی، حملات قلبی و سکته را به شدت کاهش دهد.همچنین اگر بعد از ماه رمضان نیز از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید این کاهش سطح کلسترول به دست آمده در ماه رمضان میتواند حفظ شود.

 

کاهش اشتها

یکی‌ از اصلی‌‌ ترین مشکلات رژیم‌های سنگین و پر فشار تازه مد شده این است که بعد از کاهش وزن به سرعت شاهد بازگشت آن می‌باشیم و حتی در برخی‌ موارد مقدار بیشتری اضافه وزن خواهیم داشت.اما در ماه رمضان این چنین نمی‌باشد.کاهش مصرف مواد غذایی در ماه رمضان باعث میشود که به تدریج حجم معده کوچک شود و این یعنی‌ اینکه شما برای سیری نیازمند دریافت کمتری از مواد غذایی هستید.اگر شما نیز خواهان ورود به یک سبک تغذیه ای سالم هستید پس ماه رمضان یک زمان بسیار خوب برای شروع می‌باشد.هنگامی که این ماه به پایان برسد میزان اشتهای شما کمتر از قبل خواهد بود و احتمال اینکه دچار پرخوری شوید بسیار کم می‌باشد.

 

سم زدایی از بدن

ماه رمضان علاوه بر اینکه باعث پاکسازی روح میشود میتواند به شکل فوق العاده ای باعث سم زدایی از بدن نیز شود.با نخوردن و نیاشامیدن در طول روز در این ماه بدن شما یک فرصت بسیار کمیاب برای سم زدایی از دستگاه گوارش پیدا خواهد کرد.در این ماه بدن برای تامین انرژی خود روی به ذخایر چربی‌ خواهد آورد و در حین انجام این کار تمام مواد سمی ذخیره شده در چربی‌‌ها نیز همراه آنها خواهند سوخت.انجام این کار در نهایت یک بدن پاک و تمیز را برای شما به ارمغان خواهد آورد که این امر یک گام بسیار محکم در جهت ادامه یک سبک زندگی‌ سالم می‌باشد.

 

جذب بیشتر مواد غذایی

با نخوردن مواد غذایی در طول روز در ماه رمضان شما شاهد خواهید بود که کارکرد متابولیسم شما کارامد تر خواهد شد به این معنی‌ که میزان جذب مواد غذایی در بدن بهبود خواهد یافت.این امر به دلیل افزایش سطح هورمونی به آدیپونکتین می‌باشد که تولید آن نتیجه ترکیبی‌ از روزه داری و مصرف مواد غذایی در شب می‌باشد و به ماهیچه‌های شما این اجازه را خواهد داد که مواد غذایی بیشتری را جذب کنند.این امر باعث مزایای سلامتی‌ بسیاری برای کل بدن میشود به طوری که نقاط مختلف بدن میتوانند مواد غذایی را بهتر جذب کنند و از آنها در هر جایی که لازم است استفاده کنند.

منبع:

https://uk.style.yahoo.com

تهیه شده در پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ (ادکوان – Edcoan.ir)

  1. وحید

    سلام، ۱۹ سالمه و ۱۷۱ سانت هم قدمه، بعد از ۱۰ ماه بدنسازی ۱۳ کیلوگرم بدون مکمل به وزنم اضافه کردم و الان ۶۷ کیلو هستم، از حالا میخوام از مکمل استفاده کنم میخواستم بپرسم برای افزایش توده ی عضلانی از چه مکملی استفاده کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنین.

    • مدیریت

      سلام.
      اگر بدون مکمل چنین وزنی گرفتین، خب پسر خوب راه اضافه کردن وزن رو بلدی دیگه.
      همین روال رو ادامه بده. سعی کن کیفیت غذاییت رو ببری بالا و سیکل تمرینی خوبی رو برنامه ریزی کنی.
      در کنارر اینها یک “پروتئین وی” میتونه بهت کمک کنه تا بهتر به هدفت برسی.
      از گلوتامین هم میتونی کمک بگیری، چون قاعدتا تمریناتت سنگینتر میشن.

      موفق باشی.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

مجله ادکوان، پایگاه تخصصی بدنسازی و پاورلیفتینگ | بررسی آخرین مقالات، خبرها و اتفاقات دنیای ورزش در رشته بدنسازی، پرورش اندام و پاورلیفتینگ، گالری تصاویر و فیلم، مجلات و مشاوره